Ongelma:
Auto: 2000 306 2,0 HDi (RHY, 535 000 km).
Nyt tulikin mystisempi ongelma. Jätetty ajosta täysin toimivana talliin ja noin viikon kuluttua yritetty käynnistää. Ei käynnisty, pyörittää kyllä. Tähän mennessä tarkastettu:
- Sulakkeet, kaikki ehjiä, myös ohjausboksin kyljessä olevassa relerasiassa olevat 2x40A sulakkeet. Onko jossain piilosulakkeita?
- Moottorinohjauksen merkkivalo ei syty kojetauluun eikä koodinlukijalla saa yhteyttä, herjaa yhteyshäiriöstä. Tämä viittaisi johtosarjavikaan, onko tyypillistä kohdetta mistä etsiä?
- Moottorinohjauksen- ja polttoainepumpun sulakkeille, moottoritilassa, ei tule jännitettä. Polttoainepumppu toimii kun virtaa syöttää suoraan sulakerasialta samalla hehkurele naksuttaa. Tämäkin viittaisi johtosarjavikaan ennen sulakerasiaa tai relevikaan. Ikävä kyllä en mistään ole löytänyt releiden sijoituskaaviota ja tämä tekee tutkimisen hiukan vaikeaksi.
- Moottorinohjausboksin kahdelle nastalle tulee jännite. Kun katsotaan kaapelinipun tulopuolelta niin vasemman rivin alkupäähän, olikohan 3. Jatkuvasti ja 5. virta kytkettynä nasta. En muista tarkasti mutta voin tarkistaa. Pitäisikö tulla muihinkin nastoihin? Kampaliittimen nastakaavio olisi hyvä apu.
- Akkukotelon etupuolella sisälokasuojan alapäässä oleva isompi moninapaliitin tarkastettu, pinnit hyvässä kunnossa. Lokasuojassa kulkevaa kaapelinippua ei ole vielä katsottu. Pienempää moninapaliitintä ei, vielä, ole saatu auki. On juuttunut kovin tiukkaan.
Kaikkiaan melko mystistä, yksi (suuri) epäilyksen aihe ovat johtosarjan kaapeliniput, autolla on ajettu paljon, etenkin parina viime vuotena, suolatuilla teillä. Entisessä elämässä touhusin reilun kaksikymmentä vuotta raskaan kaluston sähköjen parissa ja niissä ei ollut harvinaista että kaapeli hapettuu kuoren sisältä. Tässäkin epäilen samaan nyt kun keli on ollut hyvin kuumaa on oksidoitunut kaapeli, tai liitos, muuttunut jauhoksi. Mutta mitä lähteä etsimään, kaapelinippujen purkaminen arvauksen perusteella ei ole kovin järkevää.
On tietenkin mahdollista että moottorin ohjausyksikkö on tullut tiensä päähän mutta epäilen sitä. Ongelmahan ilmaantui auton seistessä kuivassa, tosin melko kuumassa, tallissa.
Nyt olisikin kaikki apu mitä voidaan antaa tarpeen että vanha rouva saataisiin jälleen liikenteeseen. Myös jonkinlainen moottorinohjaukseen liittyvä vianetsintäkaavio olisi hyvä löytää.
Ratkaisu:
Ei ollut vika kaksoisreleessä, mutta lähellä. Kaksoisreleelle tulevassa johtosarjassa, noin kolme senttiä kaksoisreleeseen päin siitä missä kaapelinippu haarautuu oli 2. nastaan tuleva kaapeli muuttunut jauhoksi noin 1,5 cm matkalta. Joten alussa ehdottamani teoria piti siis paikkansa.
Kaapeli on korjattu tinaamalla ja liimakutistesukka päälle, pitäisi kestää. Ja auto käy taas niinkuin pitääkin. Ainoa pieni kiusa on että koodinlukijani ei ilmeisesti osaa nollata KWP2000 protokollan vikakoodeja, lukee ne kyllä mutta ei nollaa. Onko tietoa minkälaisella vempaimella ne saisi nollattua? Tämä ei ole akuutti asia mutta jos vinkkejä on otan ne mielelläni vastaan.