Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 17016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Theloial

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #60 : 07.03.2016, 11:02:39 »
Sain autodatan kaavion käsiini. Yksi hyppyjohto puuttui testauksessa sillä tämän mukaan piiri menee näin
- Eculta tulee syöttö kolarinapille
täytyy mitata sen navasta 3 sytytysvirta päällä ollessa mitä tulee
- Tästä se menee polttoainepumpun releelle, ei kärjille vaan kelalle, 7 sisään ja 12 ulos, tähän hyppy jos tarve ja mittauksella varmistus
- Edellisen pinnistä 12 polttoainepumpun sulakkeelle F35 15A ja tästä pumpulle, sekä pumpulta maihin

Tuo kela 7-12 virroittaa samalla
- pinnin 4 kautta EVAP-venttiilin
- pinnin 5 kautta sytytyspuolan josta eculle
- pinnin 6 kautta suuttimet

Kaaviossa on vain yksi outo kohta, tämä oikeanpuoleinen toinen käämi PA-releessä, sitä ei ole kytketty käämin osalta, eli pinnit 3 ja 2 ovat tyhjiä. 11 tulee syöttö akulta kärjille, 9 lähtee eteenpäin kärjiltä eculle. Käämin 10 on liitetty myös eculle mutta ei tuo aiemmin sanomani käämin vastakkaiset 3 ja 2. Erikoista.

Yritetään saada tuolla pumpulle muutakin kuin 3V nyt. Avustan tuttua etänä niin joutuu tässä hieman tekee tällai.

Jos jollain sattuisi olemaan oikeata kaaviota, niin voisiko tarkistaa? Oletan kyllä että autodatan kaavio pitää paikkaansa.

Ihan tämä ei selosta miksi auto ei käynnistynyt aiemmin vaikka pumpulle syötettiin virtaa. Ainoastaan mitä jäi puuttumaan tuon 7-12 hypyn takia oli pumpun virta sekä ennen PA-sulaketta oleva haara joka syöttää F33 läpi lambdalle lämmityksen ja siitä maa eculle mutta tuon ei pitäisi mitenkään vaikuttaa käynnistyvyyteen. Labdan lämmityksen maa menee ecun kautta, ellei tämä ole niin fiksu ettei suostu käynnistymään jos siellä ei mene virtaa. Noh, tutkitaan niin nähdään lisää. EDIT: toisaalta, lambdassa tapahtuu vain lämmitysvastuksen osalta jännitehäviö ja eculle voikin mennä siitä kaksi jännitettä, vaikka 5V verran joka on tarpeellinen.

eeeno

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #61 : 07.03.2016, 18:25:12 »
Ajonestolaite estää näissä malleissa polttoainepumpun toiminnan.

Oletko tutkinut maadotuspisteet?

Theloial

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #62 : 11.03.2016, 13:29:02 »
Maadoituksista ei ole löytynyt vielä mitään vikaa. Syy, joka on paikallistettu pysyväksi, on että eculta ei tule sähköä kolarikytkimelle, josta se menisi polttoainepumpun releelle, sulakkeelle ja pumpulle. Tuo linja on nyt mykkä. Joskus linjastosta on saatu mitattua 3V mutta yleensä se on mykkä.

Nyt on uutta PA-relettäkin kokeiltu kun mittaaja löysi siitä vuotovirtaa mutta ei uudellakaan muuttunut.

Ecun kaksi sulaketta, jotka on merkattu kaavioihin, on ok. Ecun pistokkeelta ei olla saatu mitattua tulevaa sähköä kun mittaaja ei näe siinä olevien pinnien numeroita, saatikka maita.

Maavialle tämä kuitenkin kuulostaisi hyvin. Homma jatkuu viimeistään pääsiäisenä.

Autodatan kaaviosta puuttui PA-releeltä muutama johto, kaikkia ei ollut piirretty siihen mutta releessä olevasta kuvasta sai katsottua kaikki. Samoin pinnimerkinnät olivat muutaman kohdalla erilaisia.

eeeno

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #63 : 11.03.2016, 22:37:31 »
Ajonesto aktivoituu, jos se ei saa signaalia siruavaimelta antenniin, joka on "käynnistyslukon" ympärillä. Avaimet voivat olla kunnossa, mutta ajonestolle ei tule koodiavaimesta signaali.

Theloial

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #64 : 25.03.2016, 20:39:29 »
Nyt pääsin auton luo tutkimaan. Minkään valtakunnan vikakoodinlukija pösön omaan asti ei löydä ecua eikä saa mihinkään yhteyttä. Eli sellainen vika siis päällä. Ja ei starttaa mutta pyörii ja keltainen moottorinvikavalo palaa jatkuvasti mittaristossa.
Ecusta löytyy 12v pinneistä isot 49, 50, 22 ja pienet 48, 43, 21, 15 sekä pinnistä 44 9,8v.
Maat, puhdas maa, on pinneissä 28, 26, 1 ja 6

Olisiko kenellä oikeaa sähkökaaviota olemassa?

Moottorin johtosarja menee etulokasuojan läpi rengastilaan. Siinä on kaksi pistoketta, iso ja pieni. Pienessä menee 3-4 johtoa ja yhdessä on halkeama ja erittäin voimakas syöpymä, hapettuma on tunkenut ison klöntin juuri siihen mistä johto tulee ulos pistokkeen kumista. Mitä tämän pistokkeen läpi menee? Korjaan johdon kun aamu valkenee.

Theloial

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #65 : 25.03.2016, 22:49:40 »
Päivitystä: Autodatan vianetsintäohjeen mukaan ecun pinneihin 49, 21 ja 33 täytyy tulla syöttöjännnite. 33 puuttuu, aamulla uudelleenmittaus ja vianetsintää. Myös diagnostiikkaohjelma ehdottaa että tutki 1320 eli ecun virransyötöt.

Wempula

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 115
  • Epäkelpoautojen keräilijä
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #66 : 26.03.2016, 10:41:45 »
Pitää hiukan haeskella mutta muistaakseni ulkoiselta hdd:lta pitäisi vielä löytyä (ranskankielinen) hyvin kattava sähkökaavio.


Linkki
Ajossa Citroen C4 Puretech 130 ET8 Shine Comfort Selection 2022

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #67 : 26.03.2016, 15:50:08 »
Ettei vaan olis näiden 306 maadoitusvikoja? Tai paremminkin niitä maadoituspaikkojen tsekkaamisesta ja korjaamisesta johtuvia? Paikkojahan on tosiaankin ne läpiviennit lokasuojaan ja akun kaapelit yleensäkin. Kymmeniä paikkoja itseasiassa. Kysy vaan, omasta mielestä nuo on aika tutuksi tulleet aikoinaan.

zakkeus

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #68 : 18.11.2017, 11:53:22 »
Auto: xxxx 306 1,6 XS (300 000 km).

Hei! Ongelmana on se, että tulppiin ei tule kipinää. Starttaa kyllä. Mistäpäin kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Auto ei ole minun, mutta haluaisn auttaa kauppakassin saamiseksi liikkeelle.