Kirjoittaja Aihe: 306 - Tyhjäkäyntiongelma  (Luettu 4591 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Smith17

  • Vieras
306 - Tyhjäkäyntiongelma
« : 04.04.2012, 16:12:40 »
Auto: 1995 306 2,0.

Kertokaas joku mistä voi johtua kun auton tyhjäkäynti on kylmänä reilu 2000 rpm. Ja taas lämpösellä kun kaasun laskee pois niin kierrokset jää noin 1500 rpm noin 10 sek ajaksi ja sit vasta laskee alas. Ja tyhjää kun käy niin hetken päästä moottorin vikavalo syttyy, mutta sammuu taas kun lähtee ajamaan.

Antsa

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #1 : 17.08.2013, 23:46:20 »
Auto: 1995 306 1,4.

Ostin juuri m.-95 pösön 1,4 koneella ja siinä on samalaista vikaa, eli rikastin pitää kierrokset kesähelteelläkin turhan korkealla kunnes moottorin lämpö on n. 70, kaasujalkaa nostaessa kierrokset laskevat melko hitaasti, lisäksi pienillä nopeuksilla kaasua pienentäessä nytkäyttää rajusti kuin sulkisi hetkeksi polttoaineen syötön. Osaisiko joku viisas neuvoa, vai vienkö firmaan?

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #2 : 18.08.2013, 01:12:01 »
Moottorin lämpötilan anturi, joka antaa tiedon ECU:lle voi olla vaihdon tarpeessa, tai sitten liittimessä hapettumaa tai kosteutta. Kulkee koko ajan ryyppy päällä koska ECU ei saa tietoa että kone on jo lämmin, näin ainakin veikkaisin.

Antsa

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #3 : 22.08.2013, 20:41:51 »
ECU:n lämpöanturi on todennäköisesti viallinen, mutta kun en saanut anturin liitintä irti, niin vedin anturijohdosta (keulimmainen, sininen johto) haaroituksen kojelautaan ja siitä kytkimellä 1ko vastuksen maahan ja hyvin toimii, siihenhän voisi laittaa säätövastuksen. Nytkäytykseen kaasujalkaa nostettaessa auttoi kaasuvaijerin löysääminen pari pykälää, ei ollut klappia yhtään.

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #4 : 12.05.2018, 18:05:26 »
Auto: xxxx 306 2,0 Cabriolet (8-ventt., XU10J2).

Elikkäs mun uskollinen Cabrio (otsikossa mainitulla tekniikalla) on saanut kevätflunssan ja kieltäytyy käymästä tyhjäkäyntiä. Tällaista se on aina välillä oireillut aiempinakin kesinä, mutta nyt oire on pysyvä. Kevään ekat käynnistykset  se vielä kävi tyhjää normaalisti, mutta konehuoneen pesun jälkeen ei enää. Kun irroitan tyhjäkäyntimoottorin ja kierrän karaa sisään muutaman kierroksen, niin laite käynnistyy normaalisti, käy hetken 1000-2000 kierroksilla ja hetken päästä tyhjäkäynti asettuu normaaliksi. Kunnes sammutan auton ja käynnistän uudelleen. Silloin on taas tyhjäkäynti hukassa. Mikä/mitkä on ne "triggerit" jotka määrää tyhjäkäyntimoottoria aukeamaan ja lisäämään ilmaa koneeseen?
Eihän tuo uusi tyhjäkäyntimoottori maltaita maksa, viitisen kymppiä, mutta sitä ei oikein ole hyllyssä kellään. Ja aiempi kokemukseni vastaavistä ongelmista ei puoltaisi tyhjäkäyntimoottorin olevan viallinen. Ilmavuotoja ei ole, MAP-anturi on ehjä, lambda ei ole rikki (eikä se edes vaikuttaisi tähän), bensapaineet on normaalit, kone käy normaalilämpöisenä kun lämpiää, maadoitukset on kunnossa, akku on uusi, ideat on vähissä....

-Mika-

Capricorn

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #5 : 12.05.2018, 20:20:21 »
Ootko tutkinu lämpötila-anturin. Sehän minun ymmärrykseni mukaan kytkee rikastuspiirin käyttöön kylmänä.

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #6 : 13.05.2018, 12:10:53 »
Juu, siis jähdytysnesteen lämpötila-anturi toimii normaalisti. Imuilman lämpötila-anturia en vielä mitannut.

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #7 : 13.05.2018, 19:25:34 »
Nyt tuntuisi toimivan. Tuossa oli kyllä joku lisännyt yhden ylimääräisen O-renkaan tuon tyhjäkäyntimoottorin kiinnitykseen. Sillä vissiin oli saatu se pari milliä ulommas, jolloin se vähän päästi ilmaa ohi, mutta ei säätänyt mitään missään tilanteessa. Poistin sen ylimääräisen O-renkaan...

Sorvasin sen karan siitä puhtaaksi ja oiean muotoiseksi (urat pois), puhdistin koko tyhjäkäyntimoottorin ja laitoin paikalleen. Alkuun kierroksia oli liikaa (kolmisen tonnia) mutta säädin karaa hieman ulommaksi ja laitoin sen uudelleen paikalleen.
Nyt auto tekee (kuumana käynnistettäessä) näin: Kun avainta kääntää, starttaa auto heti ja kierrokset menee sinne 1500 kieppeille sekunniksi, sitten laskee tonniin ja sekunnin päästä 500 kierrokseen minuutissa. Se moottori siis säätää ilmansaantia nyt oikein ja käynnistettäessä antaa hieman lisä ilmaa ja sitten pyrkii pitämään kierrosluvunj vakiona/oikeana kun kaasuun ei kosketa.
Tässä autossa tuo ei ole vielä koskaan (mun omistuksessa ollessaan) toiminut tuon osalta noin hyvin.


-Mika-

-Mika-

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 306 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #8 : 13.05.2018, 21:36:16 »
Ei kait 500 ihan oikea tyhjäkäyntinopeus tuolle moottorille ole, 700 on lähempänä oikeeta.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #9 : 14.05.2018, 17:47:28 »
No joo, varmaan se 700 on oikeampi.

-Mika-

Sakke88

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #10 : 12.11.2020, 20:05:10 »
Auto: 1999 306 1,4.

Elikkä tyhjäkäynti huutaa isolla ja vaeltelee välillä ja pakoputken alkukäyrä menee puna hehkuun 5-10 Min päästä. Tyhjäkäyntiventtiili on vaihdettu uuteen kuin myös kaasuläpän asentotunnistin silti vikakoodeissa ilmoittaa tuota tyhjäkäyntiventtiiliä. Pistoketta kun käyttää irti tuolta venttiililtä niin tyhjäkäynti katoaa ja on kokeiltu 2 eri venttiiliä eikä ollu vaikutusta. Kaasuläppä on putsattu eikä ollu kyllä ees kovin paskanen eikä akseli takertele. Jostain syystä tuntuu et saa liikaa happea kun menee tuo alkukäyrä punahehkuun? Auto jäi aikanaan seisomaan useammaksi vuodeksi kun moottorinohjaus yksikkö meni kerrasta pimeäksi, purku autosta löytyi oikeilla numeroilla oleva yksikkö joka käytettiin ele huollolla pattijoella(nykyään Oulussa) koodattavana ja auto heräsi henkiin. Tyhjäkäyntiä kävi sen jälkeen aika pienillä kiekoilla. Jäi vielä sen jälkeen seisomaan useammaksi vuodeksi mutta nyt loppu kesästä otettiin auto työnalle kun pikkuveli tarvitsee autoa ja tuo auto on osiltaan ja ylläpidoiltaan opiskelija ystävällinen ja vähän ajettu (alle 200 tkm). Mikähän neuvoksi, mitä autosta kannattaisi tutkia vielä? Onkohan vika lienee moottorinohjauksessa kun tuntuu että antaa kyllä vikakoodin kun käyttää pistokkeita irti ja saa nollattua paitsi tuota tyhjäkäyntiventtiiliä ei poista?

Lambda anturin pistoketta on myös käytetty irti ja siitäkin jätti vikakoodin mutta senki sai poistettua. Itellä nuo sähköhommat vähän utopiaa. Korjaamolla ei oo tullu vielä käytettyä kun lähellä ei oo merkki korjaamoa ja autossa on leima luonnollisesti kylmänä ja entiiä havaitseeko paikallisen korjaamon vikakoodin lukulaitteella jos autossa on esim tuossa moottorinohjauksessa häikkää? Kiitoksia jo etukäteen!