Kirjoittaja Aihe: 407 - Akku tyhjenee  (Luettu 21257 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KimKristian

  • Vieras
407 - Akku tyhjenee
« : 20.01.2009, 15:15:05 »
Auto: 2005 407 SW 1,6 HDi 110 Olympia.

Elikkä auto on nyt jättänyt milloin minnekkin jo viidesti, parikertaa vanhalla akulla ja nyt kolmesti uudellakin akulla...Missä vika, kun lisä virralla on aina saatu käyntiin?

Mikä voi kuluttaa virtaa niin ettei se sitten riitä käynnistämään autoa, ajan näin talvella pääasiassa lyhyitä siirtymiä (2-3 km) ja käytän yleensä webastoa lämmitykseen. On varsin ikävää kun käyn jossain esim. kaupassa ja auto ei sitten enään jaksakkaan käynnistyä sen jälkeen, aina saa pelätä että lähteekö käyntiin.

Mistä alkaisin purkamaan mahdollista ongelmaa, kun nyt on akkukin jo vaihdettu uuteen ja ongelmat ovat jatkuneet?  

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #1 : 20.01.2009, 15:29:26 »
Onko autossa vain moottorin käydessä toimiva lisälämmitin (lisätietoa) vai sellainen malli, jota voi käyttää myös auton esilämmitykseen?

Jos esilämmität autoa, niin käytäthän lisälämmitintä oikein? Lämmitysaika ei saisi ylittää ajoaikaa ja puhallinnopeuden pitää olla alhainen. Akku ei ehdi latautua riittävästi esim. 10 minuutin ajomatkan aikana, jos olet lämmittänyt autoa vaikka puolikin tuntia.

Keskustelua vastaavasta ongelmasta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=29594.0

Löysin englanninkielisen ohjeen Webastolle (maahantuoja Kahan sivuilta ei löytynyt itse lämmittimen ohjetta, jossa olisi kerrottu puhaltimen nopeussäädöstä):

http://www.parkingheater.com/int-service.html

Siinä tosiaan kehotetaan käyttämään alhaista puhallinopeutta: 1, jos 3-nopeuksinen ja 2, jos 4-nopeuksinen ja jos portaaton säätö, niin vähintään 1/3. Auton omistaja on siis menetellyt väärin säätäessään nopeuden maksimiasentoon. Lämmitysaika ei saisi ylittää ajoaikaa. Täytyy vielä varmistaa, kaipaako akku nyt uusimista vai kestäisikö se vielä puhaltimen oikeaoppisella nopeuden säätämisellä.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2009, 15:44:34 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KimKristian

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #2 : 20.01.2009, 16:15:30 »
Autossa on sekä moottorin käydessä ja esilämmitykseen tarkoitettu malli. Ratkeaako ongelma sillä että kytken ilmastoinnin pois aina lyhyillä siirtymillä, kun olen webastoa käyttänyt. Vai tarkoittaako alhainen puhallinnopeus sitä vai voiko webaston toimintaa säätää jostakin erikseen?

Lämmitysaika ei saisi ylittää ajoaikaa ja puhallinnopeuden pitää olla alhainen. Akku ei ehdi latautua riittävästi esim. 10 minuutin ajomatkan aikana, jos olet lämmittänyt autoa vaikka puolikin tuntia.

Kyllä olen toiminut juurikin tällä tavalla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #3 : 20.01.2009, 16:30:53 »
Ongelma ratkeaa kun tutkii lataako laturi kunnolla ja jos lataa eikä systeemissä ole muuta vikaa, niin lopettaa webaston käyttämisen joka ylittää ajoajan. Eli jos ajat 5 minuuttia niin maksimissaan 5 minuuttia lämmitystä etukäteen. Jos ajat 10 minuuttia niin maks 10 min esilämmitys.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #4 : 20.01.2009, 20:36:48 »
Alhainen puhallinnopeus viittaa sisäpuhaltimen pyörintänopeuteen, eli automatiikka pois päältä kun käytät esilämmitystä ja manuaalisesti säädät kohtuullisen pyörimisnopeuden. Webaston virrankulutus on vähäistä verrattuna auton sisäpuhaltimen ottamaan tehoon. Mikäli puhallin huutaa sielä täysiä 10 minuuttia niin taitaa olla siinä ja siinä riittääkö edes 10 minuutin ajo akun varaustilan palauttamiseksi. Ajossa voit taas käyttää automatiikkaa.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #5 : 21.01.2009, 05:35:36 »
...ajan näin talvella pääasiassa lyhyitä siirtymiä (2-3 km) ja käytän yleensä webastoa lämmitykseen.

Mistä alkaisin purkamaan mahdollista ongelmaa, kun nyt on akkukin jo vaihdettu uuteen ja ongelmat ovat jatkuneet? 

Selkeän ongelman muodostaa käyttötapasi. Kylmä akku vastaanotta virtaa heikommin, tämä yhdistettynä lyhyihin ajosuoritteisiin -> akun varaustila alenee (lisälämmittimen käyttö-aika) -> akkuja kuluu ja virta ei riitä. Reuna-ehtona tietty laturin kunto (latausjännitte luokkaa 14.2-14.4V, kylmällä säällä hieman suurempikin).

Ongelmaa voi vähentää;

- lyhentämällä poltto-ainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö-aikaa
- asentamalla suurimman mahdollisen akun (varakapasiteetti Ah), joka akkukoteloon mahtuu**
- ajamalla aika ajoin pidemmän matkan
- varaamalla akkua ajoneuvon ollessa pysäköitynä

** Ei kuitenkaan poista ongelmaa eli akku purkautuu vain hieman myöhemmin, ellei käyttötapaa muuteta.

wallti

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #6 : 09.05.2011, 19:03:19 »
Auto: 2007 407 SW 2,0 HDi (automaatti).

407 oirehtii aivan kuin noissa vanhemmissa viesteissä. Luulin aluksi että akku on loppu ja ostin uuden. Ongelmat jatkuivat ja mieleen tuli tuo Webaston käyttö. Ostin ylläpitolaturin ja sillä pärjäilin talven yli. Nyt tuli tuilanne että auto seisoin 3 vuorokautta käyttämättä ja käynnistys ei onnistunut vaan piti käyttää laturia että sain auton käyntiin.

Johonkin siis virtaa purkautuu. Onko kellään ratkausua vai pitääkö ruveta itse jäljittämään vuotavaa piiriä?

Mika71

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #7 : 04.02.2012, 19:26:44 »
Auto: 2006 407 SW 1,6 HDi Olympia (151 000 km).

Kyselen tässä ohjeita tuohon akun tyhjenemiseen. Autossani on webasto ja esilämmityksen aikana puhallin pyörii aika voimakkaasti. Autossa on automaatti-ilmastointi. Autoa sammuttaessa ja silloin puhallusnopeuden pienentämisellä ei ole vaikutusta esilämmityksen puhallusnopeuteen. Käytin autoa merkkiliikkeessä ja tuomio oli, että puhallusnopeutta ei voi ainakaan pienin konstein pienentää.

Onko tähän esilämmityksen puhallusongelmaan suht edullista ratkaisua tai käyttäytymismallia ajon aikana tai pikemminkin parkkeerausvaiheessa? Olen nyt kovilla pakkasilla vähentänyt esilämmityksen aikaa, mutta esim tänään täällä Itä-Suomessa reilun -30 asteen pakkasessa kuului 10 min esilämmityksen jälkeen naks naks virta-avainta kääntäessä ;). Apuvirralla lähtee hyvin käyntiin eli auton oma akku on sipissä. Ajattelin vaihtaa akun Bochin agm malliin. Myyjä ainakin kehui, että hyvä akku webasto autoihin. Liekö niitä kuuluisia myyntipuheita. :D

Juha12

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #8 : 04.02.2012, 19:40:56 »
Itsellä vartan vastaava malli akusta ja hienosti toiminut nyt toista talvea.

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #9 : 05.02.2012, 09:28:26 »
Varmaan tyhjenee akku jos ajetaan 2-3km webaston käytön jälkeen ja sammutetaan moottori. Ei minkään auton laturi ehdi tuossa ajassa lataamaan akkua. Ilman webastoakin diesel auton akku tyhjenee tuollasessa ajossa talvella. Ihmiset ovat asentaneet/asennuttaneet lisälaturin mikä lataa akkua aina kun autoa lämmitetään roikalla. Itsekin ihmettelen omassa bensalla kulkevassa miten on akku kestänyt, vaikka työmatka on vaan jotain 5-6km ja toisinaan viel pysähdys kaupassa matkalla. (koputtaa puuta)

Mutta miksi ihmeessä on diesel auto jos ajaa 2-3km siirtymiä. Ehkä kesällä sitten enemmän kilometrejä? :D 

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #10 : 05.02.2012, 10:16:45 »
Minua peloteltiin webaston käytöstä. Sanottiin ettei akussa virta piisaa minun ajoilla. Toisin on kuitenkin käynyt. Aamulla webasto lämmittää autoa tunnin. Vien likan kouluu aamulla tulen takaisin kotiin ja puolen tunnin päästä vien pojan esikouluun. Tuon puolituntia webasto pöhisee päällä pitäen auton mukavan lämpöisenä. Kouluun ja esikouluun on matkaa 2 km. Neljän tunnin päästä sama rumpa kun haen penskat kotii. Kun käyn ruokakaupassa webasto pöhiseen päällä kun teen ostoksia.

Välillä kun auto on kovasti lumessa/jäässä webasto sulattelee autoa kolmekin tuntia. Akku ei ole kertaakaan vielä näyttänyt hyytymisen merkkejä. Asensin autoon ylläpitolaturin mutta en ole sitä käyttänyt kuin muutaman kerran viikonloppuna.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #11 : 05.02.2012, 15:32:46 »
...Ajattelin vaihtaa akun Bochin agm malliin. Myyjä ainakin kehui, että hyvä akku webasto autoihin. Liekö niitä kuuluisia myyntipuheita  :D

Laita vain alkuperäisen akun tekniikan (kemia, yms.) omaava akku - tällöin auton latauselektroniikka toimii akun suhteen oikein. Eri tyyppisissä akuissa on hieman erilainen latausjännite - erityisesti lämpötilan funktiona. Kemiaa vaihdettaessa voi käydä niin, ettei akku kylmissä olosuhteissa lataudu koskaan täysin täyteen.

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #12 : 20.01.2014, 08:14:25 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi 136 FAP.

Akku uusittu 3.12.2012 (Powerline Ultimate 75Ah) ja nyt pakkasten aikaan kyykännyt kaksi kertaa. Viime yön akku oli lämpimässä ja latasin sen täyteen. Aamulla lämpimässä lepojännite 12,7V (alhainen uudehkolle akulle?). Vein akun autoon ja kone käymään. Mittasin latausjännitteen navoilta sekä koneen ollessa kylmä, että lämmin ja tuloksena molemmilla kerroilla 14,2V.

Ajelin duunin n. 35 km mittaisen matkan ja sammutin auton. Hörppäsin kupposen kaffetta ja kävin mittaamassa akusta lepojännitteen; 12,3V. Ilman lämpötila n. -20C.

Kysymys kuuluu, että onko akku sökö? Takuuta tuossa on vielä jäljellä, 2 vuotta kun sille lupasivat.

444nm 2.2 HDi

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #13 : 20.01.2014, 11:02:13 »
Akkuongelmat katoaa kun laittaa optiman. 5/5 toimii. Ja tuli tuossa mieleen että jos on soittimen vaihtanut muuhun kuin alkuperäiseen niin jotkin soittimet kuluttaa mahdottoman paljon virtaa herätetilassaan ja akku tyhjenee vähitellen näinkin huonontaen sen lopulta ihan kelvottomaksi.

JS

  • Vieras
Vs: 407 - Akku tyhjenee
« Vastaus #14 : 20.01.2014, 11:31:47 »
Akku sökö tai sitten jokin kuluttaa virtaa auton seisoessa. Mittaisin ampeerimittarilla + kaapelin ja + navan väliltä näyttääkö kulutusta. Normaalin yleismittarin suurin mitta-alue 0-10A saattaa riittää, tai sitten ei ja mittari palaa.