Automalli: 308 SW
Korimalli: farmari
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: m5
Moottori: 120 VTi
Mihin kokemukset perustuvat: Oma uus biili + Automaan 110HDi SW ja Jalosen 120VTi hb.
Ajomäärä: 620km + koeajot n.50km
Jeps.. Yaris alkoi jäädä pieneksi ja katteltiin farkkuja, enste Kia Cee'd SW osui silmään mutta vammailivat yariksen hyvityksen ja käsirahan kanssa, joten hoksattiin 308 SW jota käytiin testaamassa enste Automaassa jossa myöskin halusivat hävyttömiä käsirahoja, aijaijai se dieseli+m6 oli hyvä! Sitten kun viikkoa myöhemmin myynti siirtyi AutoJaloselle (täällä Espoossa) niin käytiin kokeilemassa bensaversio hb:nä, oli siis 1.6 Millesim malleja joita koiteltiin. No, Jalosella hommat mätsäs ja tehtiin bensaversiosta tilaus kun emäntää pelotti veropaukut.. Sattui mutka matkaan eikä Millesimiä enää saanutkaan, joten toimittivat tilalle Sportin.. en valita
Auto on tosi mukava, tasainen ja vakaa ajettava kun Yariksiin vertaa (niillä tuli ajeltua viimeiset n. 100tkm eli kokemusta on), tilat on huimat ja vaikka Yariksen muunneltavuus oli melkein vertaansa vailla niin on tää vielä parempi. Ja ulkonäöltään tyylikäs, hieno, persoonallinen, pureva. No joo perä on hieman hassu mut nyt siihenkin on jo tottunut.. Mut ärhäkän näköinen peli, sisältä laadukas ja tyylikäs. Ja hiljainen, ei nitise, ei natise, ei kohise, ei rämise. Ero Yariksiin, RAV4:n, 207 SW:hen ja etenkin wanhoihin volvo 440 ja 740tdic verrattuna todella hiljainen ja miellyttävä äänimaisemaltaan. Ja kitkoilla rengasmelukin on hyvin matala eikä ylly häiritsemään. Eli tilat, ulkonäkö ja varusteet on oikein miellyttävät. Kattoikkuna on mahtava, stereoissa tasaisen hyvä soundi, valot on hyvät, riittävästi turhia mut hauskoja ominaisuuksia esim. bluetooth-handsfree jne. Penkit sivutukineen on hyvät ja taaksekin mahtuu mainiosti.
Kulkupuoli.... no niin, se vähän ihmetyttääkin. Tietysti koeajoin 1.6 hodarin farkkumallisena ja bensan lyhyemmällä versiolla, tuntui hiukan pirteämmiltä kuin tuo omani. Lisäksi moottorinohjaus ym muutenkin ihmetyttää, tuo uusi tekniikka mitä ymmärsin tossa olevan, vvt molemmilla puolilla ja vielä se venttiilin noston säätö, pitäisi mahdollistaa paljon tasaisempi teho ja paljon parempi vääntö myös alhaalla, mutta jotenkin tuntuu ohjelmoidun kone niin että antaa vähän potkua 2krpm jälkeen ja vasta 3,5krpm herää henkiin, vanha pitkillä imuputkilla varustettu volvo 440 2.0i käyttäytyi 3,5 kohdalla samalla tavalla ja sentään siinä oli syytäkin, silti oli alavääntöä. Tässä 10hp enemmän tehoa ja samat vääntölukemat, mutta vääntää kuitenkin huonommin alhaalta ja käyttäytyy oudosti.. Tuntuu kuin kaasua painettaessa tuossa keskialueella vain hyytyisi, uudessa pelissä kuvittelisin ongelman/ominaisuuden olevan ohjelmallinen.. Nämä pelit tuskin oppii ajokäyttäytymistä?
Lisäksi tuo syö suht rauhallisessa ajossa aika paljon, 8l/100km luokkaa?? Koeajo-hb meni 6,5 ja hodari-sw 4,5 litraan? Tai näin ainakin ajotietokone väittää. Ja ihmettelen, minkä h*lvetin vuoksi sen täytyy lykätä moottorijarrutuksessa/vaihde päällä rullatessa 1500rpm ja alaspäin bensansyöttö päälle??!??? Suorastaan raivostuttavaa, eikö tätä voisi säätää jonkun testerin avulla? Syö suotta bensaa ja on täysin hyödytöntä. Bensansyötön voisi laittaa takaisin päälle vasta 700-800 kierroksen kohdalla, kun alkaa hiukan ravistaa. Moottorijarrutuksessa kulutus ei ole sitä totuttua 0l/100km vaan pomppii 1500rpm alapuolella 1,7-2,4l/100km ja kun tuo joka tapauksessa syö ajossa jo niin sikana, niin edes moottorijarruttelemalla ei saa sitten säästettyä, harmittaa! Lisäksi ajotietokone valehtelee ihan mitä sattuu lukemia kulutukseksi. Mitä pienemmät kierrokset, sitä pienempi kulutus tietokoneen mukaan vaikka kaasu olis pohjassa ja vain pintakaasu sitten tasaisessa vauhdissa? Ei oikein ymmärrä, toimii väärinpäin. Ja sama vauhti, sama polkimen asento, silti jos kaasun päästää hetkeksi ylös niin näyttää uudelleen painettaessa pienempää lukemaa kuin kiihdytyksestä tasakaasuun laskiessa?
Inhottaa kun tietokone ei anna bensaa sitä mukaa kun vaadin, miksi sen pitäisi päättää minun puolesta?
Vaihteisto on ehkä huonoin osa tätä autoa, 1. on niin lyhyt ettei sitä käytännössä tarvitse lainkaan, lisäksi ei suostu kiihdyttämään sillä eli tuntuu rajoittavan bensansyöttöä, kiperässä tilanteessa vaarallinen ominaisuus. Viitosella 100km/h vauhdissa kierroksia on 3550, mikä on aika sikamaisen paljon? Yariksessa ärsytti 2800-2900rpm satasen vauhdissa, mutta isommalla vääntävämmällä koneella tämmöinen tuntuu vaan huonolta..