Kirjoittaja Aihe: 407 - Ratin vaihto  (Luettu 9894 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
407 - Ratin vaihto
« : 09.11.2008, 21:12:16 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (125 hv).

No niin, ratti vaihdettu. Alla kuinka vaihdon itse tein. En ota ohjeesta vastuuta. Teoriassa ainakin turvatyyny voi poksahtaa. Siis: omalla vastuulla.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

A) Ratti suoraan, auto seis ja virrat avaimella pois (myös avain pois). Avaa nyt ovet ja takaluukku, jos tarvetta. Odottele muutama minuutti ennen akun irrotusta, jotta BSI-yksikkö ehtii siirtyä valmiustilaan (liian aikainen irrottaminen voi johtaa ajoneston aktivoitumiseen, jonka jälkeen auton käynnistäminen vaatii korjaamokäynnin).

B) Akku irti, jonka jälkeen odotellaan vähintään 10 minuuttia, jotta turvajärjestelmän varavirtalähde purkautuu.

C) Ratin keskiö/turvatyyny irti. Lähti, kun esim. tasapäisellä ruuvimeisselillä (terä ohjausakselin suuntaisesti pystyssä) tai Torx-avaimella (esim. TX25) painoin ratin sisällä olevaa hieman W:n muotoista "rautalankaa" ylöspäin ratin alareunassa olevan reiän kautta (kuva 1). Tuo W-jousi pääsee joustaessaan liikkumaan kiinnikkeissään ratin yläraunaa (tuulilasia) kohti. Turvatyynyn lukitus vapautuu, kun W-kiinnikettä pitää painettuna yläasennossa, jonka aikana keskiön pitäisi päästä nousemaan ylös (jousten avustamana). Itselläni nousi toinen puoli ensin helposti ja toinen hankalammin. Jos ruuvarilla työntää, pitäisin itse varresta kiinni niin läheltä rattia, että vaikka ruuvarin kärki lipsahtaisi, ruuvari ei pääse luiskahtamaan paljoa pidemmälle ratin sisälle (mahd. osuen turvatyynyyn).



D) Turvatyynyn johdon saa teoriassa joko ratin pohjassa olevasta liittimestä tai tyynyn molemmissa sivuissa olevista liittimestä irti. Itse en saanut pohjan liitintä, vaan irrotin sivuissa olevat liittimet (kuva 2). Näyttävät samanlaisilta (mutta ovat eriväriset), joten pidä huoli että menevät oikein päin kasatessa. Irrotin ensin sivuliittimien päältä keltaiset lukkopalat ohuella ruuvarilla varovasti kääntäen (kuva 3). Sen jälkeen liittimen saa irtoamaan samalla tavalla, liittimen ja metallirungon välistä varovasti ja tasaisesti käännellen (kuva 4). Liittimessäkin on kevyt lukitus (kuva 5). Pohja näkyy kuvassa 6.







E) Turvatyynyn pohjassa on vielä yksi johto (kuva 7). Kuvassa 8 on turvatyynyn pohja.



F) Ratin pohjan oikeassa reunassa on liitin painettu pidikkeeseen (kuva 9). Nosta pois. Liittimen saa avattua, kun työntää ruuvarin harmaan ja mustan osan väliin ja varovasti kääntää lukituksen auki ja samalla irrottaa liittimen osaset (kuva 10).



G) Ratti on kiinni Torx TX50 -pultilla, jonka kiristysmomentti on 33 Nm (kuva 11). Irrota ja nosta ratti pois ujuttaen johdot pohjassa olevan reiän läpi. Pidä järjestys mielessä, niin saat samalla tavalla takaisin. Yleensä perussarjoissa Torx-avaimet loppuvat TX40:ään, joten voi tulla tarvetta työkalukauppaan. Ainakin Biltemasta löytyy kympin sarjaa, jossa on pitkät ja lyhyet avaimet noin välillä TX10-TX55. Kestosta en tiedä, kun ovat sovitteellista mallia. Itse ostin hieman erilaisen sarjan, jolla on 10 vuoden takuu. Kuvassa 12  näkyy irrotettu kiinnityspultti oikeassa alareunassa.



H) Kuvassa 13 näkyy, kuinka ratin asento on rajoitettu kolmeen mahdolliseen asentoon ylimääräisillä ohjaimilla. Turvatyynyn liukukytkimen asennuksen takia pyörien pitäisi olla suorassa, ehkä myös pelkän ratin kiinnityksessä (kuva 14).



Ohje ei siis välttämättä ole oikea, joten en ota vastuuta turvatyynyn panoksen paukahduksesta.

Mainittakoon kiinnityksestä sen verran, että uusi ratti paikalleen samalla johdot ratin pohjan aukosta läpi ujuttaen. Ratin pultin kiinnityksessä oikea kiristysmomentti on 33 Nm. Oikean reunan liitin kiinni ja koloonsa. Seuraavaksi erillisen turvatyynyn pohjaan tulevan johdon liitin kiinni. Turvatyynyn sivuille tulevat johdot varovasti painaen kiinni ja samoin keltaiset lukitusmuovit (eivät tarvitse kovaa voimaa). Varmista, että kaikki tyynyn johdot ovat kiinni. Alkuperäinen turvatyyny meni paikalleen helposti painamalla. Akku kiinni. Auto tuntuu heräävän eloon vasta, kun kääntää virta-avaimesta. Tuossa vaiheessa pitäisin turvatyynyn poksahdustilan vapaana irto- ja kehon osista.

Sain purkamolta hyväkuntoisen ("35 000 km") ratin 50 eurolla + postitus 15 e. Muut olivat 100-200 euroa. Lisäksi jouduin ostamaan (sain ostaa) Torx-avaimen. Vaihtotyö olisi maksanut ehkä noin 45 e Automaassa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207