Kirjoittaja Aihe: 306 - Takavalot vilkkuvat tai eivät toimi (maadoitus)  (Luettu 27010 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sumu

  • Vieras
Kuskin puolen takavaloissa maadoitusongelma. Melko varma olen ettei vika ole takavalossa. Sen verran tutkittu ja hutkittu. Mistä kannattaisi metsästää ongelmaa? Ylimääräisen maajohdon laittamista olen ajatellut.

Sitten toinen juttu. Ostin Motonetistä uudet etuvilkut viime kesänä. Sen jälkeen ei vilkut toimineet ollenkaan, kunnes vaihdoin vanhat lampunkannat uusiin vilkkuihin. Tosin sen jälkeen hätävilkut eivät ole toimineet enää. Mahtoiko kärvähtää jotain?

Torsti

  • Vieras
Vs: 306 - Takavalot vilkkuvat tai eivät toimi (maadoitus)
« Vastaus #1 : 09.01.2006, 16:44:46 »
Entisessä 306 XND:ssä kuskinpuolen takavalot temppuilivat jatkuvasti. Toimiva "korjauskeino" oli irroittaa liitin takavalosta ja asettaa se paikalleen siten, että liitin jäi pikkuisen irti toiselta reunalta. En viitsinyt sen kummemmin korjailla kun valot pelasivat näinkin, kunhan aina pari kertaa vuodessa rassasi liitintä.

Patu

  • Vieras
Vs: 306 - Takavalot vilkkuvat tai eivät toimi (maadoitus)
« Vastaus #2 : 03.02.2006, 07:57:01 »
Kyllä tuo minustakin viittaa vahvasti maadoitusvikaan. Minun mielestä 90% pösön sähkövioista johtuu huonosta maadoituksesta. Maadoitat vaan nuo takavalot kunnolla niin uskoisin että vika sillä korjaantuu. Samalla kun pääseen sähkötöiden maailmaan niin kannattaa käydä läpi myös nuo ajovalojen maadoitukset, nekin kun vetää kunnolla niin valoteho paranee huomattavasti, näin kävi ainakin mun entisissä 405:ssa ja nykyisessä 306:ssa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takavalot vilkkuvat tai eivät toimi (maadoitus)
« Vastaus #3 : 20.08.2006, 11:07:41 »
Ongelma:

Auto: 1995 306 1,8 ST (porrasperä, XU7JP, LFZ, Magneti Marelli 8P, BE3, DAM 6588, 22.11.1994).

Osa 1:

Minne 306:n takavalojen maajohdot menevät, sulaketaululle saakka? Kuljettajan puolella muut palavat polttimot himmenevät vilkun tahdissa - toisella puolella ei ongelmaa esiinny... Ko. takavalosta (vasemmasta) johdot menevät ensin toisen puolen takavaloon (oikeaan), josta johtonippu näyttäisi jatkuvan yhtenäisenä ainakin takapenkkien toiselle puolelle, joten tavaratilassa ei liene omaa maadoituspistettä lainkaan? Haynesin opas ei osaa sanoa muuta kuin sen, että maajohdot M200 ja M202 menevät maajohtoon tai -pisteeseen (?) M009... Sen sijaintia taas ei kerrota?

En ole kovin innostunut vetämään omaa maajohtoa takavaloille vielä tässä vaiheessa, vaan haluaisin säilyttää systeemin alkuperäisenä ilman mitään "omia virityksiä". Maan antaminen omalla johdolla takavalolle kyllä auttaa korjaamaan ongelman, se tuli testattua...

Pitää vielä mittailla tuota lamppujen välistä maajohtoa ja yrittää tuota liitinten asettelua eri tavalla. Sinänsä liitännät näyttivät olevan ilman hapettumia jne.

Osa 2:

Eipä auttanut liitinten asettelu ja eri puolien lamppujen välinen maajohtokin lienee kunnossa, koska yleismittarin mukaan vastusta oli vissiin 0,3 ohmia, joka oli sama kuin mittauskärkien ollessa yhdessä? Otin kokeilun vuoksi toiselta puolelta takavalopolttimot pois, mutta edelleen toinen puoli himmeni samalla tavalla vilkun tahdissa kuin aiemminkin. Pitää vielä kokeilla paria juttua...

Osa 3:

Nyt löytyi maadoituspiste, jonne menee kaksi numeroimatonta maajohtoa matkustajan puoleisesta takavalosta. Maadoituspiste sijaitsee porrasperäisessä autossa matkustamon puolella, alhaalla takapenkkien selkänojien takana. Mittasin myös nuo johdot, mutta kunnossa olivat mittauksen perusteella. Nyt seuraavaksi tarkastelun alla on tuo takavalon piirilevy, josko vika olisi sitten siinä...



Ratkaisu:

Meillä oli joskus samanlainen vika 306 ja se korjaantui lopullisesti kun painelin niitä oikealla olevan liitinhässäkän naaraspuolen liittimiä pienellä meisselillä yhteen eli sitä rakoa pienemmäksi. Siihen asti etsin vikaa ainakin kymmenen kertaa ja se korjaantui hetkeksi mutta viimeinen korjaus onnistui.

Paikallistin itsekin vian todennäköisesti juuri tuohon liittimeen. Kun veti toisesta takavalosta maan suoraan tuon ongelmallisen takavalon "piirilevylle", niin ongelmaa ei esiintynyt. Jos taas maan pisti ko. liittimen kautta (suojamuovi pois, niin alta paljastuu liitinnastan terävä "ura", johon johto on painettu kiinni), niin ongelma esiintyi edelleen.

Viilailin kummankin liittimen kontaktipintoja varmuuden vuoksi, jonka jälkeen lisäksi kokeilin ohittaa ko. liittimen kokonaan vetämällä kokeeseen tarvittavat kolme johtoa liittimestä liittimeen. Jännitteen laskua ei enää juurikaan tapahtunut tällöin, eikä enää edes sen jälkeen, kun liitin liittimet normaalisti toisiinsa kiinni. Auton käydessä ja jännitteen ollessa n. 13,8 V taisi heitellä korkeintaan 0,5 V, jonka juuri ja juuri silmällä näki. Tämän jälkeen maan antaminen suoraan piirilevyllekään ei enää juuri vaikuttanut, ehkä 0,2 V tms. paremmaksi korkeintaan. Aiemmin heittely oli jopa 2-3 V.

Eli ilmeisesti sitten noiden kontaktipintojen puhdistaminen auttoi, vaikka niissä ei mitään vikaa aluksi näyttänytkään olevan. Kokeilen myöhemmin vielä tuota naarasliittimen kontaktiliuskojen taivuttelua, jospa menisi vielä hieman paremmaksi. Joka tapauksessa se on nyt sellainen, ettei aihetta lisätoimenpiteisiin ainakaan tällä hetkellä ole.

Jos tuo liitin pääsee oikein huonoon kuntoon, niin se on kyllä helppo vaihtaa. Liittimen ulkopäässä on mustia muoveja, jotka ilmeisesti suojaavat ja varmistavat johtoliitosta (pitävät johdon alas uraan painuneena). Johto on painettu sellaiseen teräväreunaiseen ja alaspäin kapenevaan uraan.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2015, 00:49:40 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

keijokos

  • Vieras
Vs: 306 - Takavalot vilkkuvat tai eivät toimi (maadoitus)
« Vastaus #4 : 20.08.2006, 20:03:31 »
Meillä oli joskus samanlainen vika 306 ja se korjaantui lopullisesti kun painelin niitä oikealla olevan liitinhässäkän naaraspuolen liittimiä pienellä meisselillä yhteen eli sitä rakoa pienemmäksi. Siihen asti etsin vikaa ainakin kymmenen kertaa ja se korjaantui hetkeksi mutta viimeinen korjaus onnistui.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Takavalot vilkkuvat tai eivät toimi (maadoitus)
« Vastaus #5 : 21.08.2006, 01:31:51 »
mutta olet oikeassa, se on maadoitus vika, kiitos ranskalaisten ohkasten johtojen. tämä on pösöjen merkkivika, heikot johdot.

No tuota - ohuet johtimet eivät ole syynä huonoon maadoitukseen, takavalolla ei tehoa kuluteta kovinkaan paljoa eli esim. normi 0.75 mm2 johdin riittää mainiosti. Yleensä maadoitusvedot ovat myös lyhyitä eli johtimen resistanssin osuus on merkityksetön.

'Heikot johdot' - aika vahva yleistys, nykyään kupari on minimoitu kaikissa merkissä, myöskin käytetyt eristemateriaalit eivät ole mitenkään merkille spesifisiä - murtuvia eristeitä löytyy kaikista merkeistä.

Eurooppalaisissa sentään suojatut liittimet, joita ei vielä tänä päivänäkään ole edes kaikissa nousevan auringon maan ns. 'laatutuotteissa'. Niissä kun monissa melko primitiiviset sähköt - primitiivinen ei ole tässäkään kohdin synonyymi toimivalle.

HuBU

  • Vieras
Vs: 306 - Takavalot vilkkuvat tai eivät toimi (maadoitus)
« Vastaus #6 : 25.03.2010, 17:27:34 »
Ongelma:

Auto: 1994 306 SR 1,6 (porrasperä).

Talven aikana on ilmennyt ilkeitä ongelmia takavalojen kanssa:

1. Vasemman takavalon valot ei toimi (polttimot tarkastettu).
2. Jarruttaessa vasemman takavalon toinen jarruvalo palaa (polttimot tarkastettu).
3. Jarruttaessa, vilkkupäällä vasemmalle, vilkku ja jarruvalo vilkkuvat kilpaa (releen ääni muuttu, kuin olisi polttimo palanut).

Mistä lähteä ongelmaa ratkaisemaan? Releet olen käyttänyt irti ja putsannut liitospinnat. Takavalojen liittimiin olen ruikkinut kontaktia tuovaa ainetta. Missähän tämän auton maapisteet sijaitsevat? Onko takaluukussa oma?

Kuitenkin muut valot toimivat normaalisti.

Ratkaisu:

Heti aamutuimaan kävin valoja roplaamassa. Elikkä irrotin vasemman takavalon. Putsasin takavalon urosliittimet viilalla. Tämän jälkeen ohuella ruuvimeisselillä putsasin auton johtosarjasta tulevat naarasliittimet(pitää käydä ostamassa todella ohut viila tähän hommaan) ja painoin samalla liittimiä lähemmän toisiaan. Vieläkään ei ruvennut takavalot palamaan. Vilkku toimii nyt normaalisti myös jarrua painettaessa, mutta on todella himmeä.

Ensiviikolla pitää tutkia maapaikka. Samalla putsata molempien takavalojen liittimet ja puristaa niitä vielä enemmän yhteen.

Tuli putsattua molempien takavalojen liittimet uudelleen ja samalla hävisi vika.

Honeyhat

  • Vieras
Vs: 306 - Takavalot vilkkuvat tai eivät toimi (maadoitus)
« Vastaus #7 : 05.04.2010, 19:51:02 »
Auto: 1997 306 1,9 (diesel, XUD9).

Itsellä oli sama vika; emäntä huomasi että polttimoiden kosketuspinnat (ne pienet lyijynupit polttimon kannan pohjassa) olivat hapettuneet. Pikkupuhdistuksella vika hävisi.

Naassi

  • Vieras
Vs: 306 - Takavalot vilkkuvat tai eivät toimi (maadoitus)
« Vastaus #8 : 08.04.2010, 15:55:31 »
Auto: 1995 306 1,6 SR.

Täältä löytyi kanssa juuri kuvatunlaista vikaa talven jäljiltä. Vika häipyi, kun käytin kummankin takavalojen liittimet irti, kavensin naaraspuolen liittimien väliä pikkumeisselillä ja pistin perään kontaktisrayta; hyvin pelaa.

Tuntui olevan oikean puolen valoissa ne kontaktihäiriöt, kunnei auttanut, vaikka vasemman puolen liitokset tarkisti. (Mainittu jo aiemmin, että vasemmalle puolellehan tulee johdotus oikean puolen valojen kautta.)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takavalot vilkkuvat tai eivät toimi (maadoitus)
« Vastaus #9 : 05.02.2014, 22:04:23 »
Ainakin joissakin 2. mallisarjan viistoperäisissä autoissa takavaloumpioiden maadoitusjohtimet on merkitty tunnuksilla M2xx (esim. M202) ja ne kulkevat auton takaosan johtosarjassa 71 AR (rear harness). Kytkentäkaavion mukaan oikean takavaloumpion kohdalla, tavaratilan takanurkassa pitäisi olla (todennäköisesti) jonkinlainen maadoitusjohtimien liitos EM65 (crimp earth, earth point number 65) ja varsinainen korissa oleva maadoituspiste MC65 (body earth point number 65) sijaitsee tavaratilan vasemmassa takanurkassa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Kyseinen sähkökaavio koskee ainakin autoa 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info