Kirjoittaja Aihe: 508 - Lämmityslaitteen puhallin ei puhalla lämmintä ilmaa toiselle puolelle  (Luettu 29572 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

peukku

  • Vieras
Kahteen kertaan huuhtelin jäähdyttimen puhdistusaineen kera kennoa, mutta kylläkin annoin vaikuttaa vain sen mikä purkin kyljessä luki eli 30 minsaa, ja en kyllä eroa oikein huomannut. Uusi kenno on nyt paikallaan ja tuntuu lämpöä tekevän kummallekin puolelle. Se mikä ei selviä kuin seuraavilla paukkupakkasilla on, että toimiiko kenno alkuperäisen tavoin. Tarvikekennossa eli Nissens merkkisessä kennon ripoja on puolet vähemmän, mutta nestekanavat on arviolta kaksi kertaa paksummat. Alkuperäisessä ne ovat kyllä todella ohkaset.
Remontti on kennon vaihdoksi kyllä helppoa. Aikaa meni parisen tuntia kaikkinensa. Jos pitäisi kojelautaa purkaa, voisi aikaa mennä koko viikonloppu..
« Viimeksi muokattu: 09.02.2019, 14:02:27 kirjoittanut peukku »

lapinpoika

  • Vieras
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 163 Allure (automaatti, n. 278 000 km).

MOI, ajattelin ensin et jaksa alkamaan kirjoittamista, mut kirjoitethaan ny kuiteski. Ajokilometrejä on kertynyt noin 278000 ja auto on ollut AINA huollettavana Pörhön autoliike oy;ssä ja VIKOJA ei ole suuremmin ollut kuin nuissa tutkissa, mut lumi ja pölyt ovat yleensä olleet syyllisiä häiriöihin. :) :) Minullakin on ollut tällaisia ongelmia, kuten kuvasta 1 näkyy. Autolla ennen kuvan ottoa ajettu noin 150 km. ::) Sauli laittoi autoon uuden kennon ovh 240e, vaihtoi ja huuhteli/virutti putkistot ja muut pariin kertaan. :) Kuva 2 (salakuvausta työn vaiheesta) uusi kenno on tuossa lattialla.  :)

Auto on NYT lämmin kuin uutena ja pelaa todella hienosti ja kulkee pitkin lapin teitä JA kohta on nokalla KAUKOVALO SEEKER 210 9-36V 80W 2kpl. EI  sen takia ettei auton omilla valoilla näe tai ne ei toimis KYLLÄ toimii ja näkee (kääntyvillä Xenoneilla ja nekin on uusittu, suoran päästä alkaa valot sammumaan vastaan tulijalta varmasti.)  https://vanteet24.fi/tuote/led-kaukovalo-seeker-210-9-36v-80w-pyre/?gclid=EAIaIQobChMIz8iT7MzF4AIVHouyCh0SpQUSEAAYAyAAEgLdU_D_BwE   :D Maksoihan se taas vähäsen tuo kennon vaihto homma  ja oli siinä jottain muutakin pientä  450e  :'( MUT maksoin.

lapinpoika

  • Vieras
NiiN ja vanha kenno on tuossa laatikossa porstuassa. Kuka tarvii ja paljonko valmis maksamaan? Saatan itekin puhistaa mut en nyt ole sillä tuulella.

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Tämä osui kohdalle, vaikka kenno vaihdettu 14 kk sitten (edellisen omistajan aikana, merkkiliikkeessä). Ja nesteetkin pari kertaa sen jälkeen jakopään yhteydessä.
Kun osa on suht edullinen, osa on tulossa ja tuota ohjetta mietin; osaako joku kertoa pitääkö nuo putket irrottaa tulipellistä? Kun näyttää olevan ainakin omassa melko ahtaassa välissä. Mielummin tyhjäisin kaikki nesteet ja vaihtaisin kennon, jos ne putket saa taitettua edestä.
Onnistuuko noin? Onko ne sisällä olevat jäykkää putkea vai taipuisaa kumiletkua?
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

607hdi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Ei tarvi irrottaa putkia tulipellistä. Sisällä jäykät putket mutta kääntyy sen verran että kennon sopii vaihtamaan.
508sw gt -12. Exät: 407sw 2,2hdi -08. 607 2,2 -05, 607 2,2hdi -01 ja 406 2,0hdi(110) -01

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Ei tarvi irrottaa putkia tulipellistä. Sisällä jäykät putket mutta kääntyy sen verran että kennon sopii vaihtamaan.
Ok, kiitos tiedosta. Yritetään noin.
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

Piupali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Onko näissä 508:ssa ollut läppärissä? Itsellä kenno vaihdettu jokin aika sitten ja nyt ei lämpöä tule oikealta kunnolla, mutta ei myöskään ilmaa?

Piupali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Joskus tuntuu ettei vaan osaa...

"Onko näissä 508:ssa ollut läppärissä?"  Siis...Onko näissä 508:ssa ollut vikaa LÄPISSÄ...kuten 407:ssa

Ja puhallus heikko / olematon oikealla puolella.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Minulla suht tuore 2015 145000km, mutta ainoa mitä kuullut on tuo kennon tukkoutuminen ajan myötä ainakin jos ei vaihdata nesteitä. Nimenomaan vaikuttaa oikealla puolella. Luulisi että olet jo nähnyt asian tässäkin ketjussa. Ja toki jos ilmansuodatin menee tukkoon estää sekin ilman virtausta. Onko vaihdettu kumpiakin?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vaihdoin vuosi sitten Valeon kennon (tukkeutuneen tilalle), mutta en laiskana vaihtanut nesteitä. Nyt Valeo lämmittimen kenno meni uudelleen tukkoon, eli kesti vain 12kk. Tällä kertaa vaihdeoin nesteet pitkän kaavan kautta (pari huuhtelua, eka puhdistusaineen kera).

Toivotaan että uusi Valeon kenno toimii edellistä pidempään.

Kaikki kennot olleet tosiaan Valeon kennoja ja tilattu Viron puolelta. Tilattu www.spareto.fi tai www.varaosa24.fi joissa on maksanut ilman toimikuluja noin 60-70€ (toimituskulut 10-13€ ja toimitus 3-5 päivässä).

Veljellä on myös 508 ja silläkin alkaa tuo kenno oireilemaan. En tiedä uskaltaako siihen kokeeksi vaihtaa Nissens lämmittimen kennon. Siinähän on vissiin kuulemma paksummat nestekanavat (mutta määrällisesti vähemmän). Onkohan Nissens kennossa yhtä hyvä lämmöntuotto kuin Valeon kennossa? Joku joka on hankkinut Nissens kennon, niin voisi vaikka seuraavien pakkasten aikoihin raportoida miten Nissensin kennolla tarkenee.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2021, 19:36:42 kirjoittanut am_tiainen »

kiivi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Huuhtelua varten lämppärin letkut löytyi helposti, mutta todella ahdasta. Miten lähtee irti se ilmanputsarista moottorille päin oleva kovamuovinen ilmakanava, että pääsisi letkuille asti. Tai onko lähempänä nokkaa vastapää jossain helpossa paikkaa? En sattunut silmään että olisi kovin helpossa paikkaa.

Kokeilin että olisi kennoa sisältä päin ottanut vaikka kokonaan irti ja puhdistanut, mutta vaihdekepin vieressä oleva koristelista ei suostu lähtemään irti, joten en päässyt kennolle asti. Manuaali ja sähkökäkkärillä 508 -11 2.0D.
Ei tekisi mieli toppahaalarit päällä ajella yhtään enempää.

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Tuli viikolla vaihdettua uusi kenno (6448W9 eli Valeon 812424) 59,22 € Sparetolla. Kennon mukana oli o-renkaat. Ainakin 2012 gt:ssä tulipellin liitoskohta on niin ahdas että en edes yrittänyt avata sieltä eikä siihen syytä olisikaan. Kiitos 607hdi vinkistä, saa siis vaihdettua sisällä olevat putket paikallaan.
Eli alhaalta nesteet pois ja kennon kimppuun. Nestettä ei putkista tullut ehkä desi, ja sen sai nätisti ohjattua muovipussilla astiaan. Ne listat kyllä lähtee irti, vaikka edellinen vaihtaja (merkkiliike) olikin osan sen metallilistan kiinnikkeistä rikkonutkin. Työkaluina muoviset listan vääntimet tms., perushylsyt 10 ja 13 mm, T20 ja T40 ja pihdit. Nuo tukiraudan ylemmät T40 pultit ratin alla on melko hankalassa paikassa, niissä käytin niveltä räikässä. Jos sen raitisilmasuodattimen on vaihtanut niin tietää millainen työasento tuossa kennon vaihdossa on.
Kuvia:

« Viimeksi muokattu: 19.12.2021, 07:05:29 kirjoittanut perrye »
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Hyvä ohje ja lämmin kabiini, myös muille ohjeistettuna. Vanhaan kennoon avaus ja maahantuojalle vinkki, tehdatakuuterveisetkin. Sitten kovasti vaan hanaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
...Tarvikekennossa eli Nissens merkkisessä kennon ripoja on puolet vähemmän, mutta nestekanavat on arviolta kaksi kertaa paksummat. Alkuperäisessä ne ovat kyllä todella ohkaset. ...
Miten Nissens on toiminut, nyt kun pakkasia on ollut vähän enemmän?
« Viimeksi muokattu: 27.12.2021, 18:56:17 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Omassa oli vaihdettu 2018 nissenin kenno 
Ihan lämmin tuo on ollu, tosin ei oo muusta tietoa.
Mutta tukkoon sekin meni ja kilometrejä tullut n. 50tkm tuolla kennolla.
On tää ihme touhua.