Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4).
Ongelma ei nyt ehkä ole ilmaamiseen liittyvä kuitenkaan, joten avataan uusi ketju.
Oma hiljattain hankittu 2,2HPI-kulkine herjaa jarrunesteen tason olevan liian alhainen. Nestettä kuitenkin on varmasti riittävästi. Creaderin Pro 229-testerillä pääsin lukemaan vikakoodin, joka on:
C1383
Brake Fluid level information. Short circuit to positive or short circuit to earth or open circuit
Permanent
Internetin mukaan tuo virhekoodi voisi tulla jos jarrujärjestelmässä on ilmaa tai on ollut ilmaa, eikä ilmausta ole tehty testerin avulla. Useimmat testerit kuulemma pystyvät siihen. Edellinen omistaja oli vaihdattanut takajarrusatulan hiljattain, mutta nyt en ole varma oliko vikailmoitus tullut sen jälkeen vai sitä ennen. Tätä olen nyt edelleen selvitellyt, niin ei ole ainakaan kovin yleinen ongelma - maailmalta löysin vain yhden tapauksen jossa sama vikakoodi - tosin lajia intermittent - oli saatu pois ilmaamalla testerin kanssa. Testeri ilmeisesti auttaisi nimenomaan ABS-yksikön ilmaamisessa, mutta ainakaan tuolla omalla testerillä se ei onnistu.
BSI antaa käydessä samansuuntaisen virhetiedon ilman koodia: Brake fluid level fault (Signal not coherent, or level too low)
Vikakoodin U1213 (Fault in the vehicle speed information received by the CAN from the ABS or ESP, Permanent ECU. incorrect value received) sain kertaalleen, mutta se ei ole tullut uudelleen pyyhkimisen jälkeen.
Kokeilin yhdistää jarrunestesäiliön anturille vievän johdon kaksi napaa, ja sain vikakoodin C1383 lisäksi koodin C1389 Brake Fluid level too low. Short circuit to positive or short circuit to earth or open circuit Permanent Liittimen ollessa kokonaan irti tulee vain tuo C1383, eli sillä ei ole vaikutusta tilanteeseen.
Porasin kohon päälle säiliöön pienen reiän, josta pinseteillä vetämällä koho liikkuu, mutta silläkään ei ole vaikutusta vikakoodeihin.
Sitä kuvittelisi että säiliössä on vain koho, joka tarjoaa tietoa muodossa 1 tai 0, mutta tuo vikakoodin teksti sisältää kuitenkin tiedon, että koodi tulisi jos piiri on yhdessä(1) tai irti(0), tai siihen tulee virta. Aiempi omistaja esitti että vika olisi tuossa säiliön anturissa, mutta epäselväksi jäi oliko sitä jotenkin varmistettu. Anturihan on sisäänrakennettu säiliöön, eikä sitä nähtävästi voi vaihtaa.
Onko tietoa kenelläkään, millaista dataa anturilta pitäisi tulla, ja miten sen toiminnan mittaisi? Onko jokin vastus esimerkiksi mitä voisi kokeilla johtoon, jotta saisi selville onko vika anturissa. Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa? Ehjä säiliö toki jos löytyisi niin ei tuota kauaa vaihtaisi, mutta arvelluttaa ryhtyä ennen kuin on vika selvillä.