Ongelma:
Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi 110 ST (VDO:n mittaristo, ei ajotietokonetta).
Korjasin EHKÄ juuri omastani vastaavan vian.
Keksinnöllä tuli tavaksi se, että kylmänä kun lähti, niin muutaman minuutin jälkeen nopeusmittari meni nollille, matkamittariin ei tullu kilsoja ja kone hieman nykäisi koska nopeusdataa ei tullut. Samoin meni kahteen kertaan tänään mykäksi muutamaksi minuutiksi sillä, kun pisti vakionopeussäätimen päälle (uutena asennettu Rostra).
Niinpä aloin järkeillä, että kun se kerran moottorinohjaukseen asti vaikuttaa, vian on oltava anturilta tulevassa pulssissa. Nyppäsin anturin käteen, se oli ehjän näköinen. Suihkuttelin liittimeen Uskonvahvistajaa, tutummin CRC:tä ja kytkin takaisin. Vakkarin maadoituksen putsasin konehuoneesta, samoin kuin kuskin jalkatilassa, kytkinpolkimen vieressä lattiassa olevan maadoituspisteen, joka oli hieman valkea. Nyt kun tein n. 20 min. ajolenkin, en saanut vikaa päälle millään, vaikka ajoin vakkarillakin n. puolet siitä. Saas sitten nähdä tulevina päivinä.
Tuo anturihan on toimintaperiaatteeltaan HALL-tyyppiä, eli se antaa pyörivällä magneetilla esim. yhden pulssin kierroksella. Sen pätkimisessä ainut vaihtoehto voi olla jonkinlainen kontaktihäiriö, anturi itsessään joko toimii, tai ei toimi. Näin ainakin yleensä.
Jos muuten jotakuta kiinnostaa, niin otin anturin kyljestä orkkisnumeron, joka on: 2576063A.
Ratkaisu:
Pätkintä jatkui, anturi siis tilaukseen. Tällä foorumilla onkin ollut puhetta antureiden hinnasta ennenkin, mutta näin ne menivät täälläpäin:
Peugeot: 6160 70, 83 e
Citroen: 6160 70, 31 e
Vika poistui ainakin näin neljän päivän ajon perusteella vaihtamalla juurikin tuo tasauspyörästön päällä oleva anturi.