Kirjoittaja Aihe: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)  (Luettu 24032 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lpt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi.

Vihdoinkin sain vaihdettua BSI-yksikössä sijaitsevan ilmastoinnin releen. Taas pelittää. Jos ilmastoinnin viaksi paljastuu sama ja haluat säästää 670 e (uusi yksikkö ja ohjelmointi), niin käyttämäni releen saa Partcolta (Haagasta) ja maksaa kokonaista 2 e.

Vaihtotyö onnistuu kohtuuhelposti pikkukolvilla ja tinaimurilla. BSI-yksikön irroituksessa huomioitavia seikkoja löytyy arkistosta. Releen tyyppi Partcon luettelossa T7NS5D1-12 tai vastaava FIN36-11-12. Alkuperäinen tyypppimerkintä P1CN010W (olivat melko kauan loppu varastosta).



Kuvassa ilmastoinnin rele on oikeassa alareunassa oleva musta. Koteloa en saanut releen puolelta auki kuin rikkomalla/sahaamalla hienohampaisella sahalla. Toinen puoli aukeaa reunapidikkeistä.
Nykyinen: 508 SW GT HDi 2012 Aiemmat kulkineet: Datsun Bluebird -64, Ford Taunus 17M -67, WV Golfx2, Jetta, Renault 21,Toyota Carina,Honda Accord -90 ja -92, 406 bensa ja 406Hdi (2kpl)

lpt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)
« Vastaus #1 : 04.06.2007, 13:57:57 »
Miten tui BSI:n releen vaihto sitten tarkemmin tapahtuu, arkistossa oli siitä viesti, mutta missä tuo BSI-rele on ja miten se irtoaa, kojelauta irti?

BSI-yksikkö pitää ottaa pois kokonaan ja vaihtaa juottamalla rele. Yksikkö on kuljettajan jalkatilassa sulakekotelon alapuolella. Ratin alapuolella oleva suojaverhoilu pitää avata. Yksikkö oli "irrallaan" kotelossa. Voi olla alunperin ruuveillakin kiinni? Omassani oli 6 kpl sähköliittimiä, jotka pitää avata. Sitä ennen otin akun plusnavan irti, ns. odotusajoista on infoa arkistossa. Releen sijainti näkyy arkiston kuvassa.
Nykyinen: 508 SW GT HDi 2012 Aiemmat kulkineet: Datsun Bluebird -64, Ford Taunus 17M -67, WV Golfx2, Jetta, Renault 21,Toyota Carina,Honda Accord -90 ja -92, 406 bensa ja 406Hdi (2kpl)

everton

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)
« Vastaus #2 : 10.06.2007, 09:40:20 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 ST 2,0 HDi 110 (automaatti-ilmastointi).

Ilmastointi ollut pimeänä viikon, kirjoitustenne innoittamana menin tänä aamuna kokeilemaan ilmastointia, se toimi. Mutta päivisin ei, minä kun en ole lähtenyt aamulla liikkeelle pariin viikkoon, niin en tuotakaan ole huomannut.

Ok siis käytin autoa paineiden ja kylmä-aineiden tsekkauksessa, ne oli OK. Virta tulee kompuralle, sen mittasin, eli se BSI:n rele pitäisi olla poissuljettu. Katsoin aamulla testatessani samalla OBD-mittalaitteella vikakoodit ja anturien antamat arvot. Vikakoodeja ei ollut, yksi mikä pisti silmään oli "ympäröivä ilma -22 C", kun taas sisäänotettu ilma näytti oikein +23 C, saman minkä ulkolämpötila mittarikin. Kävin heittämässä pienen testilenkin, ja n.3km ajon jälkeen ilmastointi lakkasi toimimasta.

Noh, huomenna auto menee ilmastointeihin erikoistuneelle pajalle, jossa epäilivät jotain 3-vaiheista säätö-venttiiliä (?), joka sijaitsee kompurassa, hinta n. 50-70 e, töitä vajaa tunti.

Ratkaisu:

Huh, tulihan se ilmastointi kuntoon, releen vaihdolla. Vein AC-Carsystems liikkeeseen vianetsintään. Epäilivät paineanturia, ostivat uuden (60 e) ja pistivät paikalleen - ei ollut vika siinä. Soittivat että vika BSI:n releessä, ihmettelin puhelimessa, kun olin mitannut itse kompuralle tulevat johdot ja niihin tuli virta eli rele olisi kunnossa. Asentaja sanoi, että sen voi helposti mitata väärin (?), jolloin näyttää että virta tulisi. Olivat mitanneet myös kompuran käämit, tsekanneet magneettikytkimen, kaikki ok.

Parasta tässä on se että he veloittivat vain puolentunnin työstä (24 e), ja jättivät jopa sen uuden paineanturin paikalleen ja pitivät mun vanhan! He sanoivat etteivät veloita enempää koska eivät mitään korjanneetkaan, mutta paikallistivat sentään vian. Hyvä paikka, AC-carsystems vantaalla.

Itse releen vaihto meni tällä palstalla olevien loistavien neuvojen kanssa helposti, aikaa kului n. 1,5 h. Muovikuoren leikkasin Dremelin kiinalaisella vastineella, meni nätisti parissa minuutissa.

406st

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)
« Vastaus #3 : 03.05.2008, 12:27:17 »
Ongelma:

Auto: 1999 406 2,0 ST (2. mallisarja)

Elikkäs ilmastointi on juuri huollettu ja mitään ongelmia ei havaittu. Ennen huoltoa se toimi silloin tällön vaikka nesteitä oli riittävästi vielä tallella. Nyt ilmastointi ei jäähdytä vaikka kompura pyörii ja sulake on ehjä. Välillä ei tosin käynnisty edes kompressori. Toimii siis satunnaisesti. Onko kellään kunnon kuvia olemassa siitä BSI-boksin releestä ja mistä niitä mahdollisesti saisi edullisesti jos tarvetta on hankkia? Mutta mystinen homma on koska se välillä menee päälle kuitenkin ja toimii. Olen mahdollisia kosketushäiriöitä yrittänyt paikallistaa mutta kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

Ilmastointihuollon mukaan ainetta pistettiin 805 g. Jossain luki että 625 +-25 g olisi hyvä. Onko jollain varmaa tietoa tosta määrästä?

Ratkaisu:

Itse tilasin sen releen ja hinta oli 1,95 e. Kysyin Automaasta kyseistä relettä ja myivät vain kokonaista boksia hintaan n. 420 e. Releen vaihto korjasi vian. Vanha rele oli jo hieman kärsineen näköinen, vääntynyt ja pullistunut.

lpt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)
« Vastaus #4 : 03.05.2008, 22:22:30 »
Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi.

Kirjoita hakuun: "rele bsi", niin saat lisäinfoa kuvineen. Koteloa ei tarvinne rikkoa kuten kuvassa. Minullakin ilmastointi toimi aina silloin tällöin ennen lopullista hyytymistä.
Nykyinen: 508 SW GT HDi 2012 Aiemmat kulkineet: Datsun Bluebird -64, Ford Taunus 17M -67, WV Golfx2, Jetta, Renault 21,Toyota Carina,Honda Accord -90 ja -92, 406 bensa ja 406Hdi (2kpl)

markus_2

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)
« Vastaus #5 : 21.07.2008, 22:35:41 »
Voisitko laittaa vaikka vähän laajemmat ohjeet tuon releen vaihtoon. Mitä pitää tehdä ennekuin alkaa purkamaan boksia jne. Vaihtotyössä tarvitsee kolvin ja imurin? onnistuuko ihan amatööriltä vai pitäiskö viedä suosiolla ammattilaiselle?  kiitos.

Eli ensiksi alat purkamaan niitä pahveja siitä ratin alta(2kpl torx+3kpl muoviruuvia). Sieltä sulakerasian alta paljastuu itse bsi poksi jossa on aikamonta liitintä kytketty. Joudut purkamaan myös, jalkatilassa olevan jalkakorokkeen(2kpl? oisko 10 pultti) ainakin sen verran että saat raotettua sitä sulakerasiaa pois edestä et saat ne taaimmaiset liittimet irti sieltä. Sittenkun itse boksi on kädessä nii vaan leikkaat siihen sopivan reijän mistä saat irroitettua vanhan releen ja uusi tilalle.

Aika helppo ja nopea homma. Ainut vaa et ne liittimet o aivan saatanan syvällä siellä et täytyy repii sitä laatikkoo ulos ja irrottaa ne :)

ja kannattaa varmaa iha varmuudenvuoksi ottaa se akkukenkä irti.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)
« Vastaus #6 : 22.07.2008, 13:22:38 »
Sulake rasia oli muistaakseni parilla torxilla kiinnii niin ottaa ne auki niin molemmat sulakerasia sekä BSI-yksikkö lähtee nätisti irti. Muistaa ensiksi ottaa akusta johdon irti ennenku alkaa purkamaan.

Ennen kuin irroitat akun piuhat, niin tulee odottaa, että väyläverkko on sammunut oikein. Jätä ikkuna auki, sulje ovi ja odota että kaikki sähkölaitteet sammuu (n.5min. bsi:stä kuuluu releen napsumista pari kertaa ja mittaristo sammuu). Irroita akun johdot, nyt voit aloittaa operaation BSI.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2009, 17:15:54 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

wg

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)
« Vastaus #7 : 22.05.2009, 22:11:17 »
Ongelma:

Auto: 1999/2000 406 2,0 SV (XU10J4R, automaatti).

Osa 1:

Ilmastointi ei myöskään toimi. Auto kävi tänään ilmastointilaitehuollossa. Huoltomies sanoi, että kylmäainetta pitäisi olla tarpeeksi, mutta jostain syystä kompura ei käynnisty. No, tänään on tutkittu seuraavaa: Auto käyntiin ja kuunneltu naksuuko bsi-boxin rele? Kyllä naksuu päälle ja pois. Eli jotain eloa siellä tuntuisi olevan. Kompuran syöttöjohdot irti ja mittailemaan liittimen navasta mikä on jännite, kun ac-nappia painaa. Tulos oli alussa korkeampi, mutta tippui heti 2-4V luokkaan, siis kuormittamattomana. Lieneekö jännite oikeaa luokkaa? Seuraavaksi mitattiin ohmipuolella kompura ja vastusta oli 6 Ohmin luokkaa, joten kelan pitäisi olla kunnossa.

Sitten kokeiltiin napsutella solenoidia akkulaturilla, mutta jännite ei meidän laitteessa riittänyt solenoidille. Otimme jännitteen suoraan akusta solenoidille ja sehän liikkui iloisesti. Tämän jälkeen auto käyntiin ja edellä mainitulla tavalla jännitteen pakkosyöttöä kompuran solenoidille. Kompura hörähtikin käyntiin ja kylmää ilmaa alkoi virtaamaan.

Nyt päästäänkin seuraavaan tilanteeseen; Tuo paine-kytkin pitäisi saada mitattua, mutta mikä on sen toimintaperiaate? Kytkimessä on 4 nastaa, joista 2 oli kytkeytyneenä yhteen ja kaksi oli irti. Kuuluisiko molempien parien olla kytkettynä yhteen? Mittaus on siis suorittu kun auto ei ole käynnissä. Tässä ollaan nyt seuraavien kysymysten äärellä: Onko painekytkin ehjä ja kuinka se testataan? Onko kylmäainetta kuitenkaan tarpeeksi, jotta ilmastointilaite/painekytkin toimisi kunnolla? Onko Bsi-boxin rele tullut tiensä päähän eikä pysty pitämän koskettimia kiinni, kun kompura on kytkettynä?

Osa 2:

Nyt on siis tarkistettu seuraavaa: Järjestelmässä on tarpeeksi painetta/kylmäainetta, Auto-nappia painettaessa sulakerasian suunnasta kuuluu releen naksahdus, kierrokset nousevat ja ainakin yhdelle tuulettajien releelle tulee jännite. Mittauksen mukaan tuulettajien releiden (3kpl) pitäisi olla kunnossa, ainakin ne vetävät (ilman kuormaa). Myös kompuran magneettikytkin vetää ja toimii kun sinne syöttää suoraan 12V akusta, auton ollessa käynnissä em. konstilla saa kompuran pyörimään ja kylmää ilmaa tulemaan. Miksi tuota ei saa päälle suoraan ac-napista?

Mitä pitää vielä tutkia? Flektien moottorit? Kuuluuko niiden pyöriä heti kun auto käynnistetään tai ac-nappia painaa? Nyt ei ainakaan tapahdu mitään kummassakaan tilanteessa. Entä ne tuulettimien vastukset? Mistä ne löytyy? Uskoisin, että tuo painekytkin (kuivaajan kyljessä, akkukotelon vieressä) on kunnossa, vaikka oikeaa kytkentäkaaviota sille ei löynytkään.

Osa 3:

Tuossa mallissa ei ole etuvastuksia, ainoastaan releet jäähdyttimen puhaltimille. Ne otin irti ja testasin kaverin kanssa. Samalla putsasin kosketuspinnat. Myös painekytkimen liitäntä tuli tarkistettua ja vähän mittailtuakin. Se tuntui olevan myös kunnossa.

Osa 4:

Auto pääsi vihdoin merkkiliikkeen diagnoosiin ja kyllä ainakin sen mukaan bsi-boksin rele on rikki. Siitä huolimatta boksissa kuitenkin rele napsuu ja kierrokset nousee kun ac-nappia painaa, joten ei se ihan mykkä ole. Uusi boksi maksaa 440,-+ohjelmointi+työt. Samalla tehtiin ilmastoinnin tarkistus ja täyttö. Kylmäainetta oli järjestelmä puolillaan ja systeemit ehjät.

Otin boksin irti ja ajattelin lähettää sen Vaasaan korjattavaksi. Hintaa korjaukselle tullee 150,-. Kyllähän tuon osaisi itsekin ehkä vaihtaa, mutta lienee parempi että sen tekee kaveri jolla on oikeat osat hyllyssä. Kokeillaan nyt ainakin.

Ratkaisu:

BSI-boksi saatiin takaisin huollosta. Laitoin paikalleen ja ilmastointi alkoi toimimaan. Boksista oli tuo rele palanut, joka vaihdettiin alkuperäistä isompaan.

Boksin korjauksen suoritti siis Vecatronics-niminen yritys Vaasassa (http://www.vekatronics.fi/). Kustannus piti paikkansa eli 150 euroa. Samoin annettu korjausaika, joka oli 3 päivää. Boksi oli avattu erittäin siististi, kaikki kiinnikkeet ehjinä ja korjatun työn merkiksi boksissa oli Vekatronicsin tarra. Korjatusta boksista sain puhelimitse ilmoituksen. Mikäli siis joku ei halua/osaa/ ryhtyä boksin omatoimiseen korjaukseen tai vaihtoon niin ainakin itse voin suositella ko. yrityksen palveluja.

pugistix5

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)
« Vastaus #8 : 23.06.2009, 18:18:12 »
Ongelma:

Auto: 2001 406 GW 2,0 SV (automaatti).

Ilmastoinnin ohjausrele rikki BSI-boksissa.

Ratkaisu:

Päädyin aukaisemaan alkuperäisen (diagnosoitu Automaassa vialliseksi) ilmastoinnin ohjausreleen, jota joku edellinen omistajakin oli jo sopivasti runnonut kuorestaan. Yksi juotos oli sulanut selvästi, tinasin kuntoon ja ilmastointi alkoi taas toimia. Tämä on yksi vaihtoehto, moni vaihtaa releen, eikä siinä mitään (itsekin jo kokeilin, mutta en saanut toimimaan).

Varovainen on syytä olla, koska alkuperäisen releen sisukset ovat aika hentoa kuparia. Ja releen kuoresta kannattaa jättää pohja ehjäksi, mistä pinnit tulevat läpi. Pitävät pinnit oikeilla paikoillaan ja johtimet erillään releen sisällä.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)
« Vastaus #9 : 26.06.2009, 12:13:35 »
Auto: 1999/2000 406 2,0 ST (EW10J4).

Rele vaihdettu BSI-boksiin. Kompressori pyörii jälleen ja oletettavasti ilmastointi on kunnossa. Ulkona on tällä hetkellä alle +14°C, joten ihan tarkkaan ei vielä pääse ilmastoinnin tehoa toteamaan.

Releen ostin Partcosta, ihan alkuperäistä vastaavaa en löytänyt, mutta tuntuu toimivan tämäkin:
HFKE 12V - HFKE/012-1ZS - 15A autorele

Olipa vanhemmassa kulkineessa (2000 406 2,0 HDi) samanlainen relevika ja Partcon rele toimii hyvin. Oli juuri sellainen relevika, että liittimestä mitattuna näytti 12 V, mutta kompura ei jaksanut käynnistyä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)
« Vastaus #10 : 02.08.2009, 12:18:40 »
Kompressorissa on magneettikytkin ei -venttiiliä. Diodin tehtävänä on purkaa magneettikytkimen käämiin indusoitunut varaus (vrt. suojattu rele), suojaa siis ajoneuvon elektroniikkaa.

<clip>
Kompuran johdon liittimeen tulee virtaa normaalisti mutta kopuralle asti se ei sitten mene... ainakaan kompura ei lähde päälle.
</clip>

Tästäkin asiasta on aiemmin keskusteltu, sekä selvitetty mistä kyseinen tyypillisimmin johtuu. Kyse tyypillisesti releen kärkien eroosiosta, virtaa (ts. tehoa) ei vain kulje releen kärkien lävitse tarpeeksi:

Lainaus käyttäjältä: Benkku
Mikäli rele vetää (ohjauskäämi saa virtaa ja kärjet sulkeutuvat) niin mahdollisesti kärjet palaneet -> rele vaihtoon.

Relevika voi juurikin esiintyä yllämainitun tyyppisenä - kuormittamattomana näyttää kytkevän jännitteen, mutta ei kestä kuormaa.

Lainaus käyttäjältä: Benkku
Maitsemanne seikka - BSI rele vetää, ei vielä takaa mitään. Hyvinkin mahdollista (mainitun mittaustuloksen valossa, mikäli mittaus tehty kuormalla), ettei kärkien kautta kulje tarpeeksi virtaa. Releen kontaktien uushopeapinnoissa siis em. tapauksessa voi olla ylimenovastusta.

Partcolta Haagasta löytyy oikea 15A rele. Vaihdoin juuri tänään ja nyt A/C toimii. Kun mittailin ensin jännitteitä ja otin irti sen kompuran edessä olevan liittimen, niin siinä oli 14.2V kun A/C painettiin pohjaan. Tämä mittaus oli kuitenkin virheellinen koska rele jaksoi vetää kun ei ollut kompura kytkettynä kuormana. Kun kytkin kompuran ja mittasin jännitettä ko. liittimeltä "rinnan", niin rele ei jaksanutkaan vetää. Kompuran toiminna varmistin kytkemällä 12V suoraan akulta ja komressori ja A/C toimi heti. Joten jäljelle jäi siis vahva epäily että se BSI rele ei vaan jaksa vetää  ja sen vaihto tosiaan auttoi.

Teknisesti ottaen BSI-rele kyllä "jaksaa vetää", mutta kärkien eroosion vuoksi ei johda tarpeeksi virtaa.

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi toimii satunnaisesti (BSI-rele)
« Vastaus #11 : 05.08.2009, 19:02:57 »
Tuo BSI:n rele napsahtaa kyllä sekä ilmastointia päälle laitettaessa että sammutettaessa. Voiko se silti olla rikki?

Voi olla ja 99,9 varmuudella onkin.

Rele on sähkökytkin jonka koskettimia ohjaa pienellä virralla toimiva sähkömagneetti. Se alkuperäinen BSI:n rele on mitoitettu koskettimiltaan liian pieneksi ja ne palavat pois jolloin releen napsumisesta huolimatta se ei tee kontaktia eikä magneettikytkin toimi eikä kompressori pyöri eikä tule kylmää.

Ei ole ensimmäinen hajonnut rele, kuten ketjun edellisistä teksteistä huomaat, vaan kysymyksessä on tyyppivika.