Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Moottorin alimmaisen tukikumin vaihto
Katso myös: 406 - Moottorin alimmaisen tukikumin vaihto
Ongelma:Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (255 000 km).
Moro
Eli ongelmani on seuraava: Moottori "ravistaa" tyhjäkäynnillä, ravistus tuntuu selvästi myös auton kabiinissa. Ongelma esiintyy erityisesti kylmänä, mutta saattaa tehdä tätä myös lämpimänä, tosin hieman harvemmin. Tyhjäkäynti kierrokset noin 800rpm eikä hirveästi hae kierroksia, myös kylmänä käynnistettäessä kierrokset ovat tuossa 800rpm tuntumassa, eli ei nosta kierroksia automaattisesti...
Mistähän tuo ravistaminen vois johtua, epäilin hehkuja, mutta sitten teki tuota myös lämpimänä. Epäilyksen kohteeksi joutui myös kampiakselin hihnapyörä, mutta näytti olevan kunnossa. Omat ideat olivat aikalailla siinä, joten ajattelin kääntyä osaavampien puoleen. Tämä vielä ensimmäinen pösöni ja senkin omistanut vasta viikon verran...
Ilmastoinnin päällä/pois asennolla ei ole vaikutusta.
Ratkaisu:No niin ravistuksen todennäköinen syy löytyi, moottorin alimmaisen kiinnikkeen ripustuskumi oli aivan irtipoikki ja moottori pääsi heilumaan melko kovasti. Aina kun kierrokset laskee matalalle, noin 800rpm, niin alkaa täristämään koko autoa. No toivottavasti tuon vaihtaminen poistaa ongelman!
Unohtunut tänne päivittää tuon tukikumin vaihdon vaikutus, mutta parempi myöhään jos silloinkaan. Eli tosiaan tukityyny vaihdettiin ja sen jälkeen en ole tuota ravistamista havainnut joten ongelma korjaantui tuolla... Samalla vaihdettiin tosin uudet hehkut kun vanhoista peräti yksi oli elossa, joten nyt varmaan tuo jälkihehkutuskin toimii kunnolla ja sekin osaltaa tasaa käyntiä ja varmasti vaikuttaa asiaan.