Kirjoittaja Aihe: 406 - Ohjauksen tärinä nopeudessa 100-110 km/h (renkaiden tasapainotus)  (Luettu 4565 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EKA406

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 406 2,0 ST.

Moi! Vaihdoin alle uudet Continentalin kumit, ovat aivan unelmat ajaa, mutta mutta... 100-110km/h vauhdissa ratissa on melkoinen tärinä! Talvirenkailla (Nokian RSI:t) ei mitään oireita. Viime keväänä auraukset säädeltiin kohdilleen.. Pitäskö ottaa rengasliikkeeseen yhteyttä, oisko tasapainotukset syynä?

Ratkaisu:

Japan veikkaus osui oikeaan! Tasapainotukset päin peetä, koska asentaja oli yksin yrittänyt keskittää vannetta koneeseen, eli puuttui sovitin! Nyt tekivät homman kahdestaan, jolloin toinen piti rengasta keskellä ja toinen kiinnitti vanteen koneeseen.. Ihmettelin vaan miksi eivät ole hommanneet sovitinta?? No nyt jokatapauksessa renkaat pyörivät alla moitteetta!

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Uudelleen tasapainotukseen.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Tuttu vika. Onko suuriakin painoja vanteella? Jos on, niin tasapainotusta voisi helpottaa renkaiden pyöräyttäminen vanteella erikohtaan. Voi myös joutua tasapainottamaan vanteen erikseen tai toteamaan, että renkaat on sudet.

pimpelipompeli

  • Vieras
Olisiko käynyt vanhanaikaiset ja painotettu liimapainoilla ahdasta alkuperäisvannetta. Liimapainoviritelmä ei kestä kontaktia jarrusatulan kanssa --> paino irti ---> rengas epätasapainoon ja tärinä juuri nuissa nopeuksissa.

PesoMies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Jos tasapainotus on muuten kunnossa, niin kiero vanne voi myös aiheuttaa tuon. Tärinää ei välttämättä huomaa, jos kiero vanne on takana, mutta edessä sen huomaa kyllä helpommin.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2011, 23:33:00 kirjoittanut PesoMies »

GEX-12

  • Vieras
Olen ymmärtänyt että kieroa vannetta ei tunnisteta noin vain vai olenko kysellyt väristä paikoista? Kuinka suuri merkitys tasapainotuksen onnistumisella on a) koneella, b) työntekijällä?

Kieron vanteen näkee tasapainotus koneessa pyörittämällä rengasta kädellä ja etupyörissä  kääntämällä pyörät ääriasentoon pyörittämällä rengasta ilmassa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Juu, liimapainot oli ainakin laitettu. Pitääpä vilkaista ovatko jo lentäneet veks.. Onko se vanne muka niin ahdas, ettei parin millin painot sovi olemaan??

Liimapainot noissa kevytmetallivanteissa on tehtaalta tullessakin ja yleensä näkyy pösöissä olevan aika korkeat ne orkkispainot, että kyllä niiden nyt luulis mahtuvan sinne. Itselle on useamman kerran käynyt niin, että liimapainot lentää mäkeen ja yksi syy on ollut vanteiden peseminen (halvoilla) vanteenpesuaineilla. Ilmeisesti liuottavat myös painojen liiman, niin että painot eivät enää pysy kiinni.

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 342
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Liimapainot kannattaa naputella muovivasaralla kiinni monta kertaa ne painetaan niin huonosti  että lentävät pois itselläkin oli rimsu vain päistä kiinni :P

EKA406

  • Vieras
Omassa yksilössä alkuperäinen 15" alumiinivanne ei sovi pyörimään edessä liimapainoilla mikäli ei satulasta ota laikalla kulmaa pois.

Oli aika paljon tyhjää satulan ja vanteen välissä. Omassani on peräti 16" vanteet  8) ;) Kävin uuden testilenkin äsken, ja ravistelu on melkoista! 120 vauhdissa tuntuu melkein jo koko auto vatkaavan!

savonhumu

  • Vieras
Sama täällä kun pimpelipompelilla ja molemman laatusissa vanteissa. Kesä ja talvirenkaissa hiukka eri näköset 15 " orkkisaluvanteet. Tuurista kiinni mihinkä kohti asentaja sen painon länttää, että sopiikoo olemaan siinä vai ei..

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Voimakasta ravistusta voi myös aiheuttaa jos vanne ei keskity napaan kunnolla.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Yksi asia mikä kannattaa ensimmäisenä tarkastaa on pulttien kireys. Aluvanteissa kun saattavat hieman löystyä.

Ja kun sinullakin on varmaan keskireiättömät vanteet, niin olihan rengasfirmalla sovittimet niiden tasapainotukseen..?
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

EKA406

  • Vieras
Huomenna käyn liikkeellä kysäsemässä, josko kahtosivat uudelleen painot kuntoon.

SEL

  • Vieras
Ongelma voi aiheutua likakokkareesta vanteen ja navan välissä.

EKA406

  • Vieras
Oliko pösön alkuperäinen sokea vanne ilman keskireikää?

Kyllä, ilman keskireikää..