Kirjoittaja Aihe: 407 - Kytkimen tuntuma  (Luettu 5156 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
407 - Kytkimen tuntuma
« : 22.09.2010, 13:57:56 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A, 125 hv, 09/2006, 109 000 km).

Kytkinpolkimen liikkeen puolivälissä tuntuu olevan karkea kohta. Tuntuu siis selvästi kytkinjalassa. Joskus kylmänä ei ole tuntunut, mutta yleensä joka polkaisulla. Onkohan kyse todennäköisimmin kytkinvaijerin kulumisesta tms.? Entä millainen homma on vaihtaa vaijeri itse?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #1 : 22.09.2010, 14:02:57 »
Eikö kaikissa 407:ssa olekaan nestetoiminen kytkin?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #2 : 22.09.2010, 14:16:06 »
Kyllä pitäis olla.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #3 : 22.09.2010, 14:28:08 »
Ettei vaan olisi sitä Peugeotin kuuluisasta kestosta aiheutuvaa "karheutta"  ;D Tarkemmin sanottuna taitaa painelaakeri takerrella... Tämä veikkaus perustuu tosin "ei mihinkään", ts. juuri ko. automallista ei ole sen enempää kokemusta. Mutta ainakin samanlaisia oireita olen kuullut/ lukenut monelta 307 mallin käyttäjiltä mukaanlukien itseni. Omassa 307:ssa painelaakeri oli loppu n. 100tkm:n kohdilla joka aiheutti kytkimeen kaikkia kivoja "tuntemuksia"...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #4 : 23.09.2010, 11:23:10 »
Ai jaa, no vähänpä tiesin. Edellinen Pösö jossa meidän perheessä oli nestekytkin taisi olla sitten 304? Jossei tuossa 406:ssa ollut.

Sen totesin tänään että kylmänä ei mitään havaintoa karheudesta. 10 km ajon jälkeen (lämmin moottori) jo lähes joka polkaisulla ja 20km jälkeen kai aina. Poljinta painettaessa, puolesta välistä liikerataa sinne lähes painettuun (sanoisin liikeradan väli 50-75%) tuntuu "karheutta". Jos pitää polkimen paikallaan, mitään ei tunnu, ainoastaan poljinta liikutettaessa. Eikös painelaakerin luulisi oireilevan myös poljin paikallaan, joissain puolivälin paikkella? Vai liikkuuko laakeri myös sivuttain (pyörimisuuntaansa nähden)?
« Viimeksi muokattu: 23.09.2010, 11:26:47 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

407 Cupee

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #5 : 23.09.2010, 11:51:38 »
Meikän kupeesa on ollut kokoajan kytkin polkimen takertelua. ensin vaihdettin palautin jousi, sitten pääsylinteri ja sitten pääsylinteri ja työ sylinteri.Särkivät onnettomat asentajat,muovisen ilmausruuvin.
Vika ei poistunut (on vissiin ominaisuus). Huomasin vanhasta sylinteristä,ettei karan liikerata männän akselilla ole suora vaan ottaa sylinterin rungon yläosaan kiinni, eli hankaa. Ota ratin alta koelaudan suojus puois niin näet kytkin polkimen akselin liikeradan.
Mulla kytkin poljinta nostettaessa poljin ei nouse aina ylimpään asentoon vaan napauttaa ikävästi kengän pohjaan.
Ps. On muuten tosi piilossa kytkimen pääsylinteri, jarrusylinterin takana. :'(

407 Cupee

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #6 : 23.09.2010, 11:54:55 »
AI NIIN unohdin mainita, että kaikki osat ovat MUOVIA... Ei onneksi kytkin polkimelta lähtevä akseli. :P

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #7 : 23.09.2010, 12:45:07 »
...

Sen totesin tänään että kylmänä ei mitään havaintoa karheudesta. 10 km ajon jälkeen (lämmin moottori) jo lähes joka polkaisulla ja 20km jälkeen kai aina. Poljinta painettaessa, puolesta välistä liikerataa sinne lähes painettuun (sanoisin liikeradan väli 50-75%) tuntuu "karheutta". Jos pitää polkimen paikallaan, mitään ei tunnu, ainoastaan poljinta liikutettaessa. Eikös painelaakerin luulisi oireilevan myös poljin paikallaan, joissain puolivälin paikkella? Vai liikkuuko laakeri myös sivuttain (pyörimisuuntaansa nähden)?

Korostan jälleen, että oma kokemus 2005 307:sta. Kuinka paljon kytkimen osat eroavat 407 malliin, niin ehkä joku paremmin tietävä osaa kertoa tämän. Mutta omassa 307:ssa siis vikaa oli vain painelaakerissa (ja ehkäpä tuossa ohjainputkessa). Kytkin polkimen painaminen oli jäykkää ja tuntui kuin polkimessa olisi ollut pykäliä. Nämä tuntemukset todella olivat erilaisia kylmänä ja lämpimänä sekä myös ajetun matkan pituus saattoi vaikuttaa käytökseen... Välillä jopa kytkin otti kiinni/ irroitti eri kohdissa. Tämä taas aiheutui siitä koska painelaakerissa olevat olemattoman pienet metallihakaset (jotka pitävät sen oikeassa asennossa kytkinhaarukassa) olivat katkenneet ja painelaakeri pääsi "pyörimään vapaasti kytkinhaarukassa"  :o. Toki painelaakeri oli myös aivan kuiva ja piti hienoista ääntäkin jo.
Mutta tosiaan painelaakerin, ohjausputken (tai mikä tämän virallinen nimi nyt onkaan), k.levyn ja asetelman vaihto muuttivat käytöksen kokonaan, nyt autossa on erittäin mukavasti, kevyesti ja pehmeästi toimiva kytkin. Jostain kumman syystä välillä vieläkin ilmenee pientä ravistusta ??? APineastelmassa ja levyssä ei ollut (ainakaan näkyvää) vikaa mutta samallahan nuo nyt vaihtaa kun pitää laatikko irroittaa...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #8 : 24.09.2010, 11:30:49 »
Käväisin ohimennen Espoossa Automaassa kysymässä asiasta. Huoltotöiden vastaanottaja kävi kysäisemässä 407-gurulta, joka oli heti kuvauksen "puolivälin jälkeen kytkinpoljinta painettaessa tuntuu 'rutinaa'/pykäliä " jälkeen sanonut että kytkimen "ohjuri" huono => kytkinremontti. Kytkinpaketti vajaa 300€. Plus työtä n. 800€.  Köh köh...

Onkos täällä innokkaita apureita - tai mieluumminkin asiantuntijoita - jos ottaisin päivän tai pari vapaata töistä? Mitä ton laaatikon irroittaminen mahtaa vaatia, paitsi ehkä apurungon purkamisen? Ei kai konetta tartte irroitella?

Mitenkähän tuo ongelma etenee, jos ei just nyt tekisi asialle mitään?
« Viimeksi muokattu: 24.09.2010, 11:41:35 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #9 : 24.09.2010, 17:09:14 »
Lainaus
...Plus työtä n. 800€.  Köh köh...

Mäkelän Koneen puhelimessa antama arvio työlle kuulosti merkittävästi kohtuullisemmalta. Myös hammashihnan vaihdon osalta (toinen keskusteluketju).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #10 : 24.09.2010, 20:58:00 »
Mäkelän Kone on vaikuttanut aina hyvältä, eli sinne. Foorumin kokoontuminenkin oli kiva MKssa ;D.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #11 : 10.10.2010, 21:11:04 »
M-Koneessa kun käytin hihnanvaihdossa, pyysin kokeilemaan ja katsomaan josko kytkimestä saisi jotain tolkkua ulkoapäin. En tiedä ajoivatko vain sen kaksi kilometriä mikä oli mittarin ja huoltokirjamerkintöjen erotus, vai enemmän, mutta huoltoraporttiin oli merkitty vain "kytkin ok" tms. Varmaan olivat hihnanvaihdon yhteydessä lämmittäneet koneen, mutta ei parin ekan - kylmäkäynnistyksen jälkeisen - kilometrin aikana yleensä olekaan mitään tuntunut. Kytkin toimii kuitenkin aivan mainiosti eikä tuo pykällyskään käytännössä haittaa, joten ajattelin odottaa ja katsoa muuttuuko tuntuma tai toiminta, vai ei.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #12 : 10.10.2010, 22:20:05 »
..."puolivälin jälkeen kytkinpoljinta painettaessa tuntuu 'rutinaa'/pykäliä "...

Kuulostele, ääntely voi hyvinkin kuulua poljinkelkan tienoilta. Mikäli niin nivelpisteeseen (mekanismissa ns. fulcrum point kevennysjousineen) hiukan kuivavoitelu-ainetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Kytkimen tuntuma
« Vastaus #13 : 27.08.2012, 12:23:11 »
Mainittakoon että tilanne ei ole pahentunut ja tänä viileänä kesänä tuota ilmiötä en käytännössä juuri noteerannut. Autolla ajettu nyt reilut 170 tkm.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207