Kirjoittaja Aihe: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä  (Luettu 4574 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wg

  • Vieras
Auto: 2005 407 2,2 Sport (163 000 km).

Auton kytkin tai moottori "jurnuttaa"/ravistaa selvästi lähdettäessä rauhallisesti liikkeelle 1. vaihteella. Jos painaa rivakammin kaasua, ei jurnutusta juurikaan huomaa. Paikallaan ollessa vaihde vapaalla, ei kytkin äännä mitenkään eikä jurnutusta tapahdu.  Muutenkaan ajossa ei huomaa mitään muuta ylimääräistä.
Samoin polkimen liike tuntuu suht oikeanlaiselle ilman mitään foorumilla mainittuja takerteluja. Mistähän tuo jurnutus voisi tulla? Voisiko kyseessä olla moottorin tukikumet, jotka päästävät paketin elämään?

hmm74

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #1 : 30.07.2012, 11:31:19 »
Mun autossa saattaa olla tuo sama oire. Tekee sitä myös usein moottorijarrutuksen alussa, esim vitoselta kolmoselle heittäessä.

Oon tuota nyt 10 tkm sietänyt ja oire ei ole mitenkään ainakaan vielä pahentunut...

wg

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #2 : 31.07.2012, 12:27:44 »
No niin, selvisi vikakin. Kytkin laukesi tänä aamuna. Onneksi pääsin nilkuttamaan takaisin kotipihalle. 700€ alustava hinta ja 2 viikon jono.

hmm74

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #3 : 31.07.2012, 12:51:29 »
Jaa no sitten mulla ei ehkä ole sama vika, ainakaan jos sulla ei kauaa kerinny jurnuttaan...

wg

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #4 : 31.07.2012, 14:01:39 »
On se sitä tehny pitemmän aikaa mutta häiritsevää se oli vasta tässä pari päivää. Aiemmin jurnutus oli niin pientä, että siihen ei juurikaan kiinnittänyt huomiota. Muistan muuten nyt että teki samaa moottorijarruttaessa, juuri kuten sanoit.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #5 : 31.07.2012, 14:40:44 »
Kannattaa varmaan pyytää sorvaamaan vauhtipyörä suoraksi samalla kun kytkimen purkavat. Tuskin kuitenkaan tekevät sitä ilman eri pyyntöä ja sitten huonolla tuurilla ravistaa rempan jälkeenkin.

turbofriik

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #6 : 29.08.2012, 11:56:42 »
Auto: 2005 407 SW 2,2 Sport (145 000 km).

Sama case. Pientä takertelua pidemmän aikaa. Nyt tunsi todella selvän takertelun painelaarissa. Sitten painelaakeri taisi tuhoutua kokonaan tuolta välistä. Autoa pystyy senkin jälkeen vielä siirtämään, tosin kuluttanee tuota ohjauskäpälää jonka joutunee myös vaihtamaan (75€).. ;D

wg

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #7 : 29.08.2012, 16:25:40 »
Otan osaa... Omaan pösöön jäi mielenkiintoinen ilmiö korjauksen jälkeen. Kun kytkinpolkimen nostaa hitaasti, niin kaikki on ok, jos nostaa nopeasti, niin kytkinpaketista kuuluu naputus.. napnapnapnapnap... Kytkin pohjassa ei kuulu mitään. Eivät osanneet sanoa mistä johtuu... Epäilivät jotain laatikon päittäisvälystä.......

hmm74

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #8 : 30.08.2012, 08:22:14 »
Itse meinasin kyllä ajella niin kauan kuin vain paikat kestää tai ajo menee muuten hankalaksi. Vai hajotanko tällä asenteella jotain lisää??

On oman auton savutusongelmaakin selvitelty oikein ajan kanssa merkkihuollossa ja eipä ne sitä kuntoon tainnut saada. Yritys oli kyllä hyvä tai ainakin ne sellaisen mielikuvan mulle onnistu luomaan. Mutta tulos olis kuitenkin se, että lompakko ainakin keveni ;)

wg

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #9 : 30.08.2012, 09:38:41 »
No samaa kysyin huollosta itse ja kaveri sanoi, että kytkin toimii siinämielessä eri tavalla, että se ei luista, vaan matkanteko loppuu välittömästi. Ei suositellut yrittämään. Tuon oman kytkimen "Darth Vader"-korahduksen jälkeen ajoin 1,5km kotipihalle ja painelaakeri oli totaalisen hajalla. Se ulvominen oli niin kovaa, ettei sillä olisi voinut enää pitempään edes ajaa. Mun mielestä 700€ on jo tarpeeksi tuolle vialle, enkä ainakaan itse lähtisi kokeilemaan miten pitkälle pääsee.

hmm74

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #10 : 30.08.2012, 10:07:36 »
Joo ei mua sinänsä tielle jääminen pelota (no riippuu tietysti missä, koska ja varsinkin missä seurassa se tapahtuu  ;D )

Mulla vaan ei ole muodostunut kovin korkea luotto tämän auton huollattamisen/korjaamisen hyötyihin, kun vertaa menetettyä rahasummaa...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #11 : 30.08.2012, 12:53:22 »
...Mulla vaan ei ole muodostunut kovin korkea luotto tämän auton huollattamisen/korjaamisen hyötyihin, kun vertaa menetettyä rahasummaa...

Ilman sarvia ja hampaita, kiinnostaa tietää että liittyykö asia jotenkin "tähän autoon" vai yleensä saman hintaluokan autoihin? Halvassakin autossa voi olla kalliita korjauksia, mutta onko autosi jo niin edullinen että sitä ei kannata korjata?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

hmm74

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #12 : 30.08.2012, 14:40:03 »
Hyvä kysymys, sanoisin, että liittyy kuitenkin tähän autooni tai käsitykseeni automallista (407).

Eli ilman muuta huollatan riittävän vakavan vian, jos etukäteen tuntuu siltä, että huolto kannattaa (asia saadaan kuntoon, suht. järkevällä summalla). Mutta eikös tuo napnapnap-viestikin kerro, että asiat ei läheskään aina mene niin nappiin.

Ostin auton keväällä reilulla 6 tonnilla ja huoltoihin / korjauksiin on siinä ajassa mennyt melkein 2 tonnia ja osa huolloista ei ole auttanut mitään. Edelleen vaivaa tuon jurnutuksen lisäksi savutus ja korkea kulutus. Tuosta savutuksen selvitys huollostakin saisi pienen romaanin, mut anti olla ;) Kuluttaa tosiaan keskimäärin 6,5 litraa satasella, vaikka ajotietokoneen keskikulutus näyttää n. 5 litraa satasella.

Alkaa mennä ohi aiheesta, mutta elämä 406:n kanssa ei ollut tällaista  ???

Mutta kertaakaan ei ole vieli tielle jättänyt ja hyviäkin puolia autossa on.  ;D
« Viimeksi muokattu: 30.08.2012, 14:44:55 kirjoittanut hmm74 »

Rasvis

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #13 : 30.08.2012, 16:09:04 »
Tuossa kotikylän pajalla kun mutisin kytkimen ravistuksesta niin esittelivat 407:n kytkinkoppaa jonka läpi oli jotain tavaraa tullut kurkkaamaan. Olivat sitä mieltä että kannattaisi vaihtaa ennen kuin käy näin. En tosin muista oliko moottoriversiosta puhetta, eli oliko kyseessä joku kaksoismassavauhtipyöräkeksintö vai bensakoneen kytkin.

Tuon jälkeen autolla on tosin ajeltu vuosi ja 20 tonnia eikä tuo ole juuri muuksi muuttunut. Ärsyttävää se vapina kyllä on mutta nyt on ollut vähän muutakin puuhaa kuin jumpata auton kanssa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Kytkimen jurnutus liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #14 : 30.08.2012, 18:01:50 »
Hyvä kysymys, sanoisin, että liittyy kuitenkin tähän autooni tai käsitykseeni automallista (407)....

Ok, hyvä tietää. Minusta kuullostaa että kyse kuitenkin on aika suurelta osin huollosta (ja ehkä auto-yksilöstä), mutta varmasti tuohon "kuullostamiseen" vaikuttaa omat kokemukset omasta 407:sta.

Kyseistä konetta löytyy monen muunkin mallin/merkin nokalta, joten vaikea sitä on varsinaisesti 407:n syyksi laittaa. Myöskään sun auton historia ei ole mulle muuten tuttu, eikä toisaalta tämän keskustelun aihekaan.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207