Kirjoittaja Aihe: 407 - Jäähdytysnestevuoto  (Luettu 4647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #15 : 03.12.2012, 11:58:04 »
Onko 407:n ilmaamisessa jotain erityistä huomioitavaa ja niksejä?

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #16 : 04.12.2012, 08:58:37 »
Ei ollut teknisesti hankala homma syylärin vaihto. Etupäästä ei tarvitse purkaa muuta kuin ilmanputsarin koppa pois. Kenno on ala ja yläpäästä kumituteissa kiinni ja yläpään tutit vielä ihmeellisillä muovisilla pikakiinnikkeillä tukirungon koloissa. Muo muovipalikat olikin sitten jollain klipsirakenteella lukittu paikalleen, mutta ilman parempaa tietoa niitten avaamisesta lähtivät sitten lopulta voimalla irti ja muovikynnet jäivät johonkin matkalle. Sen jälkeen sen kun nosti kennon yläkautta pois.

Ilmaaminen ei sitten näytäkään onnistuvan yhtä helposti. Ainoa ilmausruuvi lienee tulipellissä lämppärin letkussa, ja sillä sai lopulta lämmintä lämppärille. Muuten lämpömittari on jämähtänyt hetken heilumisen jälkeen ala-asentoonsa eikä runsaampikaan käyttäminen näköjään aja ilmaa pois systeemistä. Yön yli seisottaminen ei auttanut tilannetta ja lämppärin kiertokin oli taas lukossa. Levätköön hetken rauhassa ja koetetaan lisää kun jaksetaan. Jos jollain on parempaa tietoa ilmausprosessista, niin kertokoon. Ei se yleensä näin hankalaa ole.

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #17 : 04.12.2012, 19:53:06 »
Lisäilmaaminen ei auta. Lämpöä tulee nyt sisään ja kaikki näyttäisi päällisin puolin olevan kunnossa. Myös nestepinta paisarissa pysyy kohdallaan. Lämpömittarin liikkeelle saaminen kestää vaan kauan ja normaali ajolämpö sen mukaan on siinä pykälän puolitoista yli 70-merkin. Moottoritieajo nostaa sitten lukeman lähemmäs 90-lukemaa. Ensin luulin mittarin anturin korkanneen, koska tyhjäkäynnillä viisaria ei saanut ollenkaan liikkumaan. Reipas ajolenkki sitten korjasi tilannetta.

Liekö termostaatti kärähtänyt vai onko syyläri liian tehokas? Paikallisesti kun oli varastotavarana saatavissa vain automaattivaihteisen syyläri. Sopi hyvin paikalleen maanuaalimalliinkin, mutta alasäiliössä yksi ylimääräinen lähtö piti tulpata (onpa sopiva reikä tyhjennykseen sitten joskus tulevaisuudessa). Missä autossa on mittarin anturi ja termostaatti?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #18 : 04.12.2012, 19:59:17 »
Termostaatti viallinen.
Peugeot 3008 hybrid

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #19 : 04.12.2012, 20:58:02 »
Jep. Pitää kai sitten vielä sekin vaihtaa. Motonet listaa termarin vain 2.0-dieselkoneelle, joten mitä outoa 2.0-bensakoneen termarissa on? Onko tässä koneessa joku eksoottisempi ratkaisu? Onko vaihtotyöhön jossain ohjetta?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #20 : 04.12.2012, 21:06:05 »
Siinä on varmaan se sähköinen termari joka vaihdettava perinteiseen + huijausjohto merkkiliikkeestä ettei tule vikakoodia ja katsastuksessa hylkäystä.
Peugeot 3008 hybrid

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #21 : 06.12.2012, 13:40:29 »
Termarin vaihto tosiaan palautti tilanteen normaaliksi. Paikalla on nyt Motonetin listoilta esim. 2-litraiseen 307:aan sopiva (eivät listaa ollenkaan moista 407:lle) mekaaninen laite ja hyvin toimii. Vaihtokin oli helppoa. Jostain luin, että johdon voi vaan jättää irralleen. Vikakoodi tulee, mutta eivät puutu siihen katsastuksessa. Olkoon siis näin ja katsotaan kun tarkastuksen aika tulee.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #22 : 13.12.2012, 20:20:17 »
Auto: 2006 407 SW 2,2 (EW12J4, 130 000km).

Jäähdytysneste näyttää vajeentuneen muutaman pullonkorkillisen paisuntasäiliöstä. Väriltään neste näytti siniseltä. Onko edelleen käsityksenä se, että sininen ja vihreä jäähdytysneste ovat sekoituskelpoisia keskenään, vai onkohan tähänkin tullut matkan varrella jo jokin muutos?
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #23 : 18.01.2013, 10:12:13 »
Auto: 2006 407 SW 2,2 (EW12J4, 140 000km).

Jäähdytysnesteet vaihdettu ajallaan.

Joulunpyhinä, kun pakkasta oli -25 astetta huomasin paisuntasäiliön pinnan vajonneen ja vaihdelaatikon päälle ilmestyneen jäähdytysnestettä. Ajoin Laakkoselle. Järjestelmä paineistettiin ja tutkittiin. Lopputulos oli, että ei vuotoa. Kovaa ajoa vain! Lauhemmat ilmat meni hyvin. Paisuntasäiliössä pinnan taso pysyi muuttumattomana. Tänään kun pakkasta on -28 niin pinta paisuntasäiliössä on taas laskenut ja lätäkkö ilmestynyt vaihdelaatikon päälle. Vuotaisiko lämpötila-anturin tiiviste? Mitä veikkaa foorumilaiset?
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #24 : 18.01.2013, 16:59:26 »
Lämpötila-anturi vaihdettava välittömästi. Aiheesta on juttua tällä palstalla. Kallis vika tulee jos ei tuota korjaa.
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Peugeot 3008 hybrid

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #26 : 18.01.2013, 17:49:48 »
Miten tuo on jos se o-rengas vuotaa niin eikö se neste tule niinkö johtoliittimien ulkopuolelle.Imaiseeko sähkövirta sitten nesteen  johdon  sisälle ja sitten kulkeutuu eteenpäin?Vai alkaako itse anturin messinki-osa päästämään nestettä läpi johtoliittimille ja siitä eteenpäin.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #27 : 18.01.2013, 22:25:18 »
Lämpötila-anturi vaihdettava välittömästi. Aiheesta on juttua tällä palstalla. Kallis vika tulee jos ei tuota korjaa.

Itsellä lämpötila-anturi vaihdettiin viime talvena juuri näihin aikoihin. Se alkoi tuolloin valuttamaan kaikilla ulkolämpötiloilla ja vuoto oli jatkuvaa. Nyt vuotoa ilmenee vain todella kovilla pakkasilla (-20 ja kylmempään päin) Lauhalla kelillä ei minkäänlaista vuotoa... :o
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #28 : 19.01.2013, 00:41:38 »
Imaiseeko sähkövirta sitten nesteen  johdon  sisälle ja sitten kulkeutuu eteenpäin?Vai alkaako itse anturin messinki-osa päästämään nestettä läpi johtoliittimille ja siitä eteenpäin.

Anturi ei ole entiseen tapaan 'umpimessinkinen' vesitilaan päin, eli vuotaa metallin ja muovin liitoksesta johtosarjaliittimen sisälle ja sieltä kapillaarisesti johtimia pitkin eristeen sisällä eteenpäin.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 407 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #29 : 19.01.2013, 07:22:11 »
Varaosat 24 löytyy kahden valmistajan tekemää anturia.(Facet ja Fae).Vuotaakohan molemmat? Onkohan jompikumi Pösön alkuperäisvalmistaja vai onkohan vielä muitakin? Btw, varaosat 24 on tullut mukavasti lisää osia eri autoihin. Ruville-osia on lisääntynyt.On ilmeisesti saksalainen firma,ilmeisen laadukkaita osia luulisin.