Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 5008 (2016-)  (Luettu 14664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Käyttökokemukset - 5008 (2016-)
« : 16.07.2017, 18:07:11 »
Käyttökokemuksia 5008-malleista (P87, 2016-).

Lue ensin kirjoitusohje, jossa kerrotaan alueen tarkoituksesta ja annetaan ohjeita kirjoittamiseen.

Käytä perustietojen ilmoittamisessa apuna alla olevaa mallipohjaa ja täytä se niin hyvin kuin osaat. Jollet tiedä jotain teknistä tietoa, niin voit jättää sen pois tai kysyä apua muilta. Ylläpito täydentää puuttuvia tietoja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan.

Automalli: (esim. 5008)
Korimalli: (esim. sedan, farmari, viistoperä tai coupe)
Vuosimalli: (jollet tiedä autosi vuosimallia, voit ilmoittaa vaikka käyttöönottopäivän)
Varustelutaso: (esim. Active, Allure, GT Line, GT)
Polttoaine: (bensiini, diesel tai hybrid)
Vaihteisto: (automaatti vai manuaali)
Moottori: (esim. moottorin iskutilavuus, teho ja moottorikoodi, jos sen tiedät)
Mihin kokemukset perustuvat: (esim. koeajo, omalla tai laina-autolla ajaminen)
Ajomäärä: (mittarilukema ja kuinka paljon olet itse ajanut, esim. 10 km, 30 000 km tai säännöllinen ajo tms.)

Mallikohtaisia linkkejä:

Peugeotit Euro NCAP-testeissä sekä tutkimustietoa

Ilmoitathan toimimattomasta linkistä ylläpidolle esim. yksityisviestillä tai tähän viestiketjuun vastaamalla, kiitos. Myös lisäykset ovat tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2020, 19:49:33 kirjoittanut SamiK »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2016-)
« Vastaus #1 : 23.09.2017, 22:30:14 »
Automalli: 5008 Allure Blue Hdi 120 2017
Moottori: 1.6 diesel
Vaihteisto: Momentinmuunnin automaatti
Istumapaikat: 7hlöä
Mihin ajokokemukset perustuvat: Koeajo
Koeajoaika: 6h
Ajokilometrit: Itse n.50km, autolla ajettu muistaakseni 2400km

Sain 508:n huollon ajaksi ylläolevan auton Veholta päiväksi käyttöön.
Harmi etten töiden vuoksi päässyt ajamaan pitempiä siivuja vaan kilometrit jäivät tuohon 50km:iin.
Ajo sisälsi kaupunki- taajama- ja moottoritietä sekä paikallaan runsaasti tutkimista.

Ulkoa arviointia:
Ulkonäkö hyvä makuuni vaikka en näistä korkeista malleista olekaan viehättynyt. Mutta tässä on jotain sopivaa persoonallisuutta ja tiloihinsa nähden kompaktia muotoilua, mielestäni muotoilu on sangen onnistunut vaikka ehkä uusi 3008 on vielä sporttisen parempi ulkonäöltään. Lisääntyneet takatilat vaativat kantikkaammat perän muotoilut, mutta ovat silti varsin tarkoituksen mukaisen harmooniset. Luonnossa näyttää paremmalta yllättäen kuin autohallin ahtaissa tiloissa.

Sisusta:
Erittäin tyylikkäästi verhoiltu oli tämä Allure-varusteinen ainakin, kangasta kojelaudassa, mustaa pianolakattua muovia, siistit, hyvän tuntuman antavat namiskat ja muotoilu hyvin persoonallista mutta tyylikästä. Hyvin ulkomuoto ja sisustus istuvat yhteen.

Ratti oiken näpsäkkä käteen, mittaristo näkyy hyvin eikä mittaristo sinällään aiheuta mitään tulkinnan varaa, toimintoja on, mutta kyllä ne oppii aika nopeasti kun vain vähän aikaa parkissa tutkii eri toimintoja. Logiikka on ihan selkeä, ratin rullista saa pyöritettyä ja painettua mieleisensä mittaristonäkymän. Ainoa miinus on tässä on omaan makuuni että vakionopeussäädin on viiksessä, puolan takana piilossa. 508:ssa on tottunut siihen kun vakkarin säätimet ovat hyvin selkeästi valaistuna näkyvissä ja peukaloilla "ajettavissa. No, omistajatasolla tuohon viikseenkiin tottuu mutta ensin tarvii vain löytää se.

Ajoon:
Auto lähtee kevyesti ja hiljaa liikkeelle, kaasua on helppo ja tarkka annostella, ai että, onko nyky-automaatti näin mukava!
Ensin pyörin Vehon pihalla ja etsin kaikki kaivonkannet ja töyssyt, hienosti menee, ei muuta kuin myyjä pois kyydistä ja baanalle!
Hiljaa ajeltuani vähän aikaa oli aika survaista kaasu pohjaan rampilla ja kokeilla tekeekö tälläisellä 1.6:lla mitään. Auto kiihtyi odotetun kumilankamaisesti tavoitenopeuteen ja vähän ylikin, sitten hölläys ja 80km/h. Auto on hiljainen, 2011 508:iin verrattuna kuuluu aavistuksen enemmän renkaista suhinaa mutta matala murina ja tietynlainen matalampi renkaiden sävy on poissa. Hiljaisempi on kokonaisuutena kuin 508, mikä on erittäin hyvä tulos koppiau... anteeksi tila-autolle, siis isolle SUV:ille, olihan 508 erittäin hiljainen auto myöskin.

Taajamassa ja kaupungissa etsin ne karkeimmat ja poikittaisuraisimmat tiet hidastetöyssyineen jotta pääsee testaamaan jousitusta ja sen mukavuutta, mielestäni yhtä tärkeimmistä auton ominaisuuksista.
Hyvä, Peugeottiin on todella saatu taas pintapehmeys takaisin, ei yhtään väristä rattia edes tässä oleva 18" rengastus karkeallakaan asfaltilla ja menee hiljaisesti myös. Erittäin hyvä asia.
Vaimo koeajoi myös ja yllättyi kuinka ketterä auto on pyöritellä taajamassa ja kaupungissa. Kehui kaiken keveyttä ja näkyvyyttä verrattuna 508:iin, vaikka hyvin hän tuota maantieautoakin pyöritteli. Iso SUV vaan antoi hurjan vaikutelman että miten sillä uskaltaa ajaa ahtaissa paikoissa mutta hyvin kompakti ja pysty perä ja  kantikkaat muodot helpottavat pikkupyörityksessä. Myös parkkitutkiin ollaan totuttu, kameraa en niinkään tarvitse, ehkä joillekin tärkeä varuste ja hyvin se toimi tuossa mallissa, oli selkeä. Itse olen vain niin peilimiehiä etten oikein kojelautaan ole tottunut katselemaan peruuttaessa.

Huomasin Sport-napin vasta koeajon puolessa välissä ::) ja sillähän onkin vaikutusta, 1.6:n muuttui sitä painettuani aivan kuin 2.0 litraiseksi, tuli vääntöä alas ja samalla ohjaus jäykistyi ja kaasuun vastaaminen parani. Toki myös ajaminen muuttui turhan terhakkaaksi ja tuota käyttäisinkin vain kun tarvii oikeasti päästä nopeasti pieneen väliin rampilta tai ohituksissa. Normikruisailuun vakioasetus on riittävä.
Auto painaa jotain alle 1400kg, joten siksikin 1.6 hdi liikuttaa tuota ihan kivasti mutta täydellä lastilla ei päässyt testaamaan mutta uskon että riittäisi. Toki jos rahaa on hieman enemmän löytyy 2 eri 2.0 hdi- vaihtoehtoa ja sitten kyllä vauhti riittää tässä autoluokassa.

Yhteenveto:
Pitkästä aikaa heräsi mielenkiinto auton ostoon, yksi pieni miinus oli (vakkarin säätimen sijoitus) mutta ei se ostopäätökseen vaikuttaisi. Jos perheessä molemmat kävisi töissä, aika nopeasti tulisi tilauspäätös ja tyytyisin jopa tähän 120 hp versioon dieselistä, varusteiksi ehdottomasti automaatti (olikohan vakiona) ja Allure-taso höystettynä navigoinnilla, sähkötoimisella takaluukulla ja älyavaimella (avaimeton käynnistys, siihen tottui jo 508).
Pakko myös kehua Vehon Peugeot-myyjän toimintaa, oli varsin mukava keskustelu uudesta 5008:sta ja myös vaihtohyvitystarjous 508:sta oli varsin ok ja muutenkin rento ja asiallinen suhtautuminen asiakkaaseen.



« Viimeksi muokattu: 23.09.2017, 22:35:55 kirjoittanut PgPete »
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2016-)
« Vastaus #2 : 24.09.2017, 08:55:06 »
Hyvä kirjoitus! Kommentoisin tuota viikseä että itse tykästyin siihen ihan mahdottomasti 308 I vm2009 autossamme ja sen jälkeen ei nämä peukulla ohjatut (esim meidän Citroen C5) ole tuntuneet yhtä fiksuilta koska nuo viikset oppii 100% tarkkuudella löytämään ja käyttö on etusormella ja keskisormella erittäin helppoa jos kun haluaa täsmäsäätää ja käsi ei poistu ratilta koskaan. Jos on pitkäkoipinen, niin nuo viikset voi olla haasteena jos ratin haluaa kovin alas mutta voinee olla että tuossa 5008:ssa ne on eri tavalla sijoitettu (ei tietoa)?