Mun veikkaus on, että tuon uuden navigointijärjestelmän käyttöönoton edellyttämän uuden OVS-tukijärjestelmän hankkimisesta ao. myyntiorganisaatioille on tehty pohjoismaiden PSA-tuotteiden maahantuojien kesken hiljaisesti kielteinen/odottava päätös. Ehkä kustannus/myyty auto pienillä markkinoilla on näiden mielestä kohtalaisen korkea, ja kun huuto kilttien ostajien puolelta on liian hiljainen, niin...
Juuri tämän vuoksi olen manannut merkkikerhojen vetäjiä kehiin antamaan lisää pontta jäsenkuntaan kuuluvien ostajien puolesta.
Ikävä kyllä meitä vaativia asiakkaita on liian vähän. Omalta osaltani (Grand C4 Picasso -17) kuvio jatkuu neuvonpidolla Autoliiton käyttämän juristin pakeilla maanantaina. Ans kattoo..
Tässä vähän päivitystä tähän navigaattoriongelmaan (3D Citroen Connect Nav / Peugeot Connected 3D Navigation):1) Autoliiton jäsenpalvelun juristin antamalla avulla sain autoni myyneeltä Veholta 600 euron korvauksen siitä, että em. järjestelmää ei ole saatu aktivoitua. Vehon saateteksti oli seuraava:
"Ymmärrämme asiakkaan mielipahan ja olemme pahoillamme siitä, että kauppaan on liittynyt negatiivisia kokemuksia. Tämän vuoksi haluamme hyvittää GoodWill-osoituksena asiakkaalle 600 euron hyvityksen, jotta tämä asia saataisiin päätökseen. On myös huomioitava, että myöhemmin asiakkaan toivomat ominaisuudet saattavat tulla myös Suomessa toimiviksi."
2) Seuraavaksi sain sekä Sitikan että Pösön käyttäjäkerhojen vetäjät aktivoitua ottamaan ongelman (= maahantuoja ei suostu aktivoimaan em. navigointijärjestelmiä) esille Auto-Bonin toimarin kanssa. Vastaus oli ensivaiheessa tällainen:
"Painostamme tehdasta avaamaan navigaattoritoiminnot Suomeen. Kyse ei spekulaatioista huolimatta ole siitä, ettei meillä haluttaisi kytkeä toimintoja. Haaste on liittynyt tehtaan ja Googlen sopimuksiin.
Navin päivitykset saa toimimaan muutamalla kikalla, mutta en voi sellaisia ohjeita virallisena maahantuojana antaa. Netistä löytyy
paljon ohjeita kuinka päivitykset saa asennettua ns kotikonstein. Jos reissaa Keski-Euroopassa niin siellä päivitys onnistuu."
3) Kun sitten edelleen tuon kerhovetäjille annetun vastauksen jälkeen vielä kovistelin sylttytehdasta uudelleen, niin sain toisessa vaiheessa tällaisen vastauksen:
"Hei,
pyrimme saamaan palvelut käyttöön niin pian kuin mahdollista. Kyse on kuitenkin tehtaan sopimuksista, joiden vuoksi nämä palvelut eivät ole toistaiseksi olleet saatavilla Suomessa. Ymmärrän tuskasi ja jaan sen mielipahan mikä tästä aiheutuu. Valitettavasti kaikki palvelut ja varusteet, joita kansainvälisesti on saatavilla, ei tuoda sellaisenaan kaikille markkina-aluille ja tarjonnassa voi olla muutoksia myös kesken mallivuoden."
Eli kovasti väitetään pyrittävän mutta vahvasti on meriselityksen makua lausunnoissa!Keskustelin tuon jälkeen ongelmasta myös Kuluttajaneuvonnan kanssa, jossa hyvin avulias Raija Marttala (raija.marttala@maistraatti.fi) tuntee nyt hyvin tilanteen (eli esitteissä kerrotaan oikein kuvilla uusista hienoista 3D navigointijärjestelmistä, mutta niitä ei suostuta aktivoimaan). Itse en kuitenkaan nyt pysty enää mobilisoimaan kuluttajaneuvojaa, koska olen saanut toimintapuutteesta myyjältä em. korvauksen.
Eli te jotka myös koette jääneenne vaille uuteen autoonne kuuluvaa järjestelmää: Ottakaa sähköpostilla yhteyttä Marttalaan ja pyytäkää häntä kysymään Auto-Bonin Markus Vuolteelta teidän saamatta jääneen mutta maksamanne uuden hienon navigointijärjestelmän toimituksesta! Ellei nyt luoda painetta maahantuojan suuntaan on suuri vaara, että mallien aikanaan vaihtuessa jäämme pysyvästi ilman aktivointia.