Kirjoittaja Aihe: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)  (Luettu 26169 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tmex

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #45 : 30.12.2013, 15:36:21 »
Ebayssa oli valmiita tulppauslevyjä 1.6 hdi:n egr:lle. Yksi malli oli sellainen attä sen sai sujutettua egr:n laippaliitokseen kun egr:ää ainoastaan pulteista löysäsi, ei tarvi kokonaan pois ottaa.

epatoivoinen_posonomistaj

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #46 : 31.12.2013, 10:15:20 »
Ryhdyin eilen  käymään läpi  suuttimien liittimiä ja sen tehtyäni laitoin vielä moottorin käyntiin ja auton käydessä heiluttelin muitakin johtoja ja liitoksia siltä varalta että löytäisin jonkun irtonaisen liittimen joka saisi koneen yskähtämään. Siinä taskulampun kanssa ihmetellessä kiinnittyi huomio kirkkaaksi kiillottuneeseen kohtaan vänkärin puoleisessa vetoakselissa heti apulaitehihnan alapuolella. Kun tutkin tätä tarkemmin, löytyi johtonippu (tai johtopari), joka oli irronnut kiinnikkeistään ja hangannut vetoakseliin. Vetoakseli oli kiillottunut kirkkaaksi ja johtoparista oli eriste kulunut pois niin että oikein eturenkaan joustoliikkeessä johdot osuivat vetoakselin metalliin. Ensiapuna laitoin johdon nippusiteellä kauemmas vetoakselista ja ainakin 30 kilometriä on nyt tultu ilman nykimisiä. Pitää vielä odottaa ennen johtopäätöksiä ja joka tapauksessa paikata tuo johto kunnolla. Alustavasti näyttää kyllä hyvältä.

Merkkihuolto ei kyllä tästä saa lisäpisteitä. Auto kävi kuitenkin yli tonnilla korjattavana ja yksi tehtävänanto oli etsiä syytä tälle nykimiselle. Huollossa on tehty töitä sekä ylä- että alakautta, josta tuo kiillottuminen ja irtonainen johto ovat olleet aivan helposti näkyvillä ja niiden pitäisi kyllä pistää silmään ammattimekaanikolle. He eivät kuitenkaan syytä löytäneet ja ehdotetut toimenpiteet olivat sen verran epämääräisiä (esimerkiksi EGR:n vaihtaminen varmuuden vuoksi) että päätin perehtyä asiaan itse. Pelkkä konetilan tutkiminen kunnollisessa valaistuksessa olisi mielestäni pitänyt johtaa merkkihuollon tämän ongelman jäljille. Hirvittää ajatuskin paljonko olisi saatu menemään rahaa kun olisi alettu vaihtaa osia kalleimmasta lähtien.

Kiitoksia kaikille tähän ketjuun osallistuneille vihjeistä.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 10:20:19 kirjoittanut epatoivoinen_posonomistaj »

frozzu

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #47 : 23.04.2014, 20:11:57 »
Auto: 2004 407 2,0 HDi FAP.

Terve kaikille.

Tässä viikko takaperin ostin 407 2.0HDI FAP -04 mallin, ja olen huomannut tämän tasakaasulla nykimisen. Yleensä kun on ajellut hetken, että kone lämpeää ja ajaa tasakaasulla niin nykiminen alkaa. Välillä tuntuu että nykiminen on melko rajuakin. Autoon on kuulemma vaihdettu viimeaikoina uusi EGR, hehkut, hehkun rele (ilmeisesti, mikäli muistan oikein) ja jokin tunnistin vaihdettu. Uudet päivitykset ajettu myöskin koneeseen.

Lisäksi kulutus on mielestäni kovin rajua. Ajotietokoneen mukaan 6l/100km, mutta todellinen kulutus 7,5l/100km. Tämä on noin puolet maantieajoa (80-100km/h) ja puolet moottoritieajoa. Voiko moottoritieajo nostaa noin paljon kulutusta? Tankillisella siis pääsin n. 820km ja ajotietokone ilmoitti tankilla pääsevän vielä 60km. Kyllä tämän mielestäni vähemmällä pitäisi mennä matka-ajossa ja tuo nykiminen ihmetyttää.

Ensimmäisenä tuli mieleen tuo EGR, mutta jos se on kerran vaihdettu niin mistähän tämä voisi johtua?

frozzu

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #48 : 25.04.2014, 20:39:26 »
Edelliseen viestiin lisäten. Nyt tulppasin EGR-venttiilin, sama vika jatkuu edelleen. Tasakaasulla nykii. Todella ärsyttävää. Kulutus tosin mielestäni tippui EGR-venttiilin tulppaamisen johdosta. Auttakaa miestä mäessä ettei tarvitsisi viikon omistuksen jälkeen alkaa miettimään auton vaihtoa taas.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #49 : 25.04.2014, 20:46:04 »
Onkohan EGR sopeutettu vaihdon jälkeen?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

frozzu

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #50 : 25.04.2014, 20:47:03 »
Jaa-a siitä en tiedä. Vissiin jollain pajalla se on vaihdettu, joten voi olla ettei ole sopeutettu. Mites se tapahtuu?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #51 : 25.04.2014, 20:52:58 »
Piuhan perään pitäisi saada kiinni, luultavasti onnistuu vaan merkkiliikkeen vehkeillä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

frozzu

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #52 : 25.04.2014, 20:58:00 »
Ookoo, täytyypä tätä kysäistä liikkeestä jos onnistuisi. Tuo vika kyllä kuulostaa niin EGR vialta, että uskoisin vian olevan siinä. Miten tuo EGR:n sopeutus vaikka on nyt tulpattuna, pitäisikö tämän tulppauksen vaikuttaa nykimiseen vai pitääkö sopeutus siltikin tehdä vaikka EGR on tulpattu?

survei

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #53 : 12.09.2014, 19:12:21 »
Auto: 2004 407 2,0 HDi FAP (300 000 km).

Nykiminen n. 2000 rpm kieppeillä, kun ajelee tasakaasulla, taitaa olla hyvin yleistä. Nykimistä ilmenee myös esim. risteyksissä käännyttäessä, vaihteen vaihdon jälkeen, esim. kun laittaa kakkosen päälle ja antaa hieman kaasua, niin nytkähtelee useamman kerran ja nykiminen loppuu, kun kierrokset nousevat. Olen huomannut myös sen, että tyhjäkäynti seilailee välillä n. 800-1000 rpm, kun ajon jälkeen rullaat vapaalla risteykseen.

Olisikin kiinnostunut siitä, mikä tämän aiheuttaa? Millä toimenpiteellä/osan vaihdolla nykimisen saisi pois? Kertokaa kokemuksia. Aiheuttaisiko tukkeutumassa oleva FAP-suodatin? EGR-venttiili ei ole jumissa.

T. Tiedoista kiitollinen...

juie

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #54 : 12.09.2014, 21:48:29 »
Auto piuhan päähän. Ja tästäkin on juttua paljon kun käyttää hakua.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #55 : 12.09.2014, 22:26:24 »
Niin vahvasti viittaa kyllä oireet omien kokemusten perusteella EGR:ään, että ihan mielenkiinnosta kysyn miten on todettu ettei EGR takertele?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

survei

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #56 : 13.09.2014, 18:20:42 »
EGR oli irti ja toimi moitteettomasti, kun sitä liikutteli. Mustan muovikopan sai irroitettua helposti ja sieltä sai liikuteltua venttiiliä. Avautui ja sulkeutui todella herkästi. Jouduin irrottamaan egrrän, kun vaihdoin uudet hehkut.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #57 : 13.09.2014, 20:03:42 »
Ei kunnossa olevan dieselin tyhjäkäynnin kuulu seilata lainkaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Janne S

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #58 : 21.09.2014, 14:25:51 »
Auto: 2005 407 2,0 HDi (172 000 km).

Vaihdoin Egr venttiilin uuteen Delphi merkkiseen ja nyt ongelmana on et auto ei kule mihinkään. Pitää aivan järjetöntä suhinaa ku vähänki alkaa ahtamaan. Sama suhina tuli kuin koitin aikaisemmin tulpata tuota egr:ää. Töpseli irroitettuna ei vaikuttanut kulkuun. Mikähän tuossa on vikana, pitääkö kertoa autolle et venttiili on vaihdettu? Oisko Meri-Lapin ketään halukasta ohjelmoimaan tuo venttiili, muita kuin Pörhö?

Janne S

  • Vieras
Vs: 407 - Nykii tasakaasulla (HDi)
« Vastaus #59 : 21.09.2014, 15:37:01 »
Vastataampa itelle, akun kenkä oli yön yli irti, vähän aikaa paikallaan kaasutteli niin alkoi toimimaan. Nykimisongelmaan vielä ei pysty lyhyen koeajon jälkeen sanomaan vaikuttiko mitenkään.