Kirjoittaja Aihe: 407 - Laturin rikkoutuminen  (Luettu 7712 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #15 : 07.11.2014, 15:38:17 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, 250 000 km).

Paljonko ihmisillä on laturi kestänyt ilman huoltoa 407:ssa?

Kannattaisiko jo laakerit vaihdattaa ja hiilet myös (kai siellä edelleen tuollaiset on). Aiemmissa autoissa olen (tai isä on) laturin huollattanut jo alle noiden kilometrien, tai sitten on hiilet loppuneet ja huollettu sen takia, usein jossain 200tkm tienoilla.

Onnistuuko laakerien ja hiilien vaihto itse, jos ei ihan ole peukalo kämmenen keskipisteessä? Mitähän muuta pitäisi/kannattaisi tehdä samalla kun tuon työn tekee.

t. VP
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #16 : 07.11.2014, 16:24:23 »
Lyötyy  150A laturi hyllystä, avaan sen ja katson korjattavuutta. CL-15 on merkki kyljessä  ;). Hyvä toki ennakkohuoltoa tehdä, mutta starttimoottori kuluu yleensä ensin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #17 : 07.11.2014, 16:47:44 »
Käynnistin kestää normaalikäytössä eli luokkaa alle 10 käynnistystä päivässä, paljon pidempään kuin laturin hiilet, jotka saattaa joutua vaihtamaan jo alle 200 tkm:n ajosuoritteella.

Laturin laakereiden ja hiilien vaihto on helppo tehdä.

CL15 on laturin teholuokka (ei merkki) eli virranantokyky luokkaa 150 ampeeria.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #18 : 07.11.2014, 17:01:59 »
Kyllä minunkin käytössä olevissa kulkineissa laturia on ehditty korjata jopa kaksi kertaa, ennen kuin on tarvinnut korjata starttia.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #19 : 07.11.2014, 18:47:58 »
Mittarissa yli 425tkm ja laturi (150A) sekä startti yhä tehtaan jäljiltä.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #20 : 07.11.2014, 20:13:44 »
Ok, CL15=150A. Hyllystä löytyy myös CL12 startti tutkimuksia varten  ;). Voi olla käyttöä varaosapantin muodossa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #21 : 07.11.2014, 21:28:00 »
Itse en aio tehdä laturiin "ennakkohuoltoa", ei se ole järkevä ennakkohuoltokohde. Ennakkohuoltofiilinki kannattaa käyttää järkevämpään kohteeseen, esim jarruihin.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #22 : 08.11.2014, 04:32:50 »
Mittarissa yli 425tkm ja laturi (150A) sekä startti yhä tehtaan jäljiltä.

Dieseleissä virrankulutus onkin vähäisempää, kuin ottomoottorilla varustetuissa. Runsas sähkölaitevarustelu ja kesäaikaan kaupunkiajo, myöskin vaikuttavat hiilien kestoikään.


Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #23 : 08.11.2014, 04:40:38 »
Itse en aio tehdä laturiin "ennakkohuoltoa", ei se ole järkevä ennakkohuoltokohde.

Riippuu tasan ajoneuvon käyttötarpeesta, jos ajat pitkää matkaa niin on hyvinkin järkevää huoltaa ennakoivasti tai vähintäänkin tarkistaa hiilien pituus sopivin väliajoin - tiedän kokemuksesta.

Alle 150 tkm ajetusta, loppuivat laturin hiilet 800 km:n matkalla, parin sadan km päähän kotoa paluumatkalla - vaikka keskeytysvakuutus korvasikin vehkeen kelkkomisen - tuli se silti taloudellisesti ja ajankäytöltään 'kallimmaksi', kuin jos työn olisi tehnyt ennakoivasti.

Kieltämättä yllätyksenä tuli minulle, että em. ajosuoritteella hiilet loppuivat.

Monilla ei tuossa tilanteessa ole mahdollisuutta kuljetuttaa autoa kotiin ja tehdä korjausta itse, vaan lähimmälle korjaamolle.




kaukosaatomies

  • Vieras
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #24 : 25.01.2020, 12:13:20 »
Auto: 2004 407 2,0.

Moro!

Eilen alkoi latausvalo(akun kuva) palamaan lisääntyvässä määrin. Tänään sitten autoa kääntäessä paloi jo ohjaustehostimen varoitusvalo sekä stop valo. Eikö tuo laturiongelmaan kuitenkin viittaa ?
Jokatapauksessa en täältä oikein selkeää neuvoa löytänyt miten nyt toimia, eli voiko laturin hiilet vaihtaa laturia irroittamatta, vai irroittaako suosiolla laturin? Laturin mallia en edes nähnyt vaikka miten koitin nokkapellin puolelta kuikkia, mutta päällisin puolin se näyttää tuolta:

https://aijaa.com/J9MsQj

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #25 : 25.01.2020, 18:21:51 »
Itsellä ainakin näyttää niin ahtaalta laturin peräpään tienoilla, että mieluummin ottaisin sen suosiolla irti.

Jos vain aikoo autoa pitää vähänkin pitempään, eikö olisi järkevää vaihtaa muutenkin vaihtolaturi kun ei ne ihan hirveitä maksa ... ja niissä on jonkinmoinen takuukin. Olisi laakerit ym. myös kunnossa, ettei tarvitse hommaan ryhtyä pian uudestaan.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

kaukosaatomies

  • Vieras
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #26 : 25.01.2020, 20:32:21 »
Juu siis ei ole kynnyskysymys ostaa uutta laturia jos sillä asiasta parhaiten pääsee. Sieltä täältä olen kaivanut tosta tietoa ja näyttää kovasti vaihtelevan homma ihan vuosimallista lähtien. Laturin tyyppikin pitää varmistaa ku sen käsiin saa. Onko niin että ensin nostetaan tai lasketaan sitä kiristäjärullaa jollain esim, räikällä ja laitetaan joku sokka (naula) sinne johkin väliin että rulla pysyy paikalla ja hihna on löysänä. ja sitten ne kiinnityspultit auki ?
Tottakai akun kengät irti ja liittimet ensin.

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #27 : 26.01.2020, 12:14:19 »

Haynesin ohje 2 litraiselle koneelle apulaitehihnan irrotusta varten:
"Apulaitteiden kiilahihnan kiristintä käännetään sen keskipultista esimerkiksi kiintoavaimella kiinni pitäen niin paljon vastapäivään, että hihnankiristin saadaan lukittua paikalleen jollakin nelimillimetrisellä lukitustapilla, kuten neljän millimetrin poranterällä."

Jos saa tarkastuspeilin tai snake-kameran avulla tietoa laturin tyypistä etukäteen se varmaan nopeuttaisi remonttia...
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #28 : 26.01.2020, 13:43:01 »
Ok, CL15=150A. Hyllystä löytyy myös CL12 startti tutkimuksia varten  ;). Voi olla käyttöä varaosapantin muodossa.

https://www.youtube.com/watch?v=aVvPzwtxdrM

Avasin laturin ja on tehty liki kertakäyttöosaksi. Juottamalla toki uudet hiilet saa vaihdetuksi. Jos kollektori on vielä ilman syvää uraa, ok.. Joku on vaihtanut hiilien vastinpinnat, suurempi jobi ja laakerijumppa. Yli 300 tkm ajettu uusiksi on järkiveto.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kaukosaatomies

  • Vieras
Vs: 407 - Laturin rikkoutuminen
« Vastaus #29 : 27.01.2020, 19:58:26 »
Laturin irrotus hivenen kesken, koska tarvin tietynlaisen avaimen saadakseni 2 alempaa mutteria auki. Muuten on kaikki irrotettu, ei kovin sinänsä vaikee mutta ahtaat on paikat.
Pitäis uus laturi laittaa tilaukseen mutta mutta, niissä on ainakin Laturi varausvirrassa eroja. Eli mikä merkitys on otanko (Laturi varausvirta (A):  150)  tai (Laturi varausvirta: 120A) ?