Kirjoittaja Aihe: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)  (Luettu 85576 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kevinc

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #75 : 09.05.2013, 00:27:39 »
Pistin nyt sen toisenkin hihnanpyörän tilaukseen, joka vastaa 0515V6 osanumeroa eli Corteco 80000873. Tai oikeammin 80001811 sarjan, joka sisältää uuden pultinkin pyörän lisäksi.

Ruuvataan nyt ensin tämä enempi vaimennettu kiinni ja katsotaan johtuuko tuo ylimääräinen meteli ilmastointia käyttäessä n. 20 tkm ajetusta Topran hihnapyörästä. Turvallisempi mielestäni aloittaa tästä. Liian jäykkä pyörä voi (mielestäni) rikkoa ilman vapaakytkintä olevan laturin ja ilmastoinnin kompuran ja jos ei muuta, niin moniuran kiristäjän.

Jos kuuluu vieläkin jotain ylimääräistä tai tuo 607 alueella mainittu "raskas tyhjäkäynti" vaiva ei katoa jakopäärempan jälkeen, niin sitten koitan tuota jämäkämpää pyörää, jossa massa on enemmän ulkokehällä. Tottakai samalla vaihtuu moniurahihna, rulla ja kiristäjä, kun tuota jakohihnaa vaihdan.

Cortecolla on muuten asiallinen online-kataloogi itselläänkin:
http://www.corteco.com/en/products/online-catalogue/

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #76 : 09.05.2013, 01:29:58 »
Olkoon mikä tahansa pyörä mutta suomesta ostettuna ja merkkikorjaamolla asennettuna on osalla 2 vuoden takuu päällänsä.

kevinc

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #77 : 30.05.2013, 00:44:46 »
Olen nyt reilu pari viikkoa ajellut tuolla 0515V6 vastaavalla Cortecon hihnapyörällä ja kyllä konehuone hiljeni mukavasti. Ilmastoinnin käyttäminen (mikä onkin ollut tarpeen) ei pidä enää ylimääräistä ronksutusta, joten kompura on kunnossa ja vika oli Motonetin vuoden vanhassa hihnapyörässä.

Tuo kiinteämpi malli saa nyt jäädä hyllyyn. Pistän sen sitten kiinni, jos tämä joustavampi antautuu kovinkin äkkiä.

viihan

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #78 : 02.03.2015, 23:02:13 »
Onko kukaan uusinut uuden hihnapyörän vaihdon yhteydessä kiinnityspulttia? Tuli vain mieleen, kun olen kuullut tarinoita sen katketessa. Ja seuraukset voitte kuvitella. Toki oikea kiinnitysmomentti on avainsana tässäkin! Kai se uusikin katkeaa järjettömällä pulttipyssyn käytöllä...

Janzutin

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #79 : 22.06.2016, 20:05:43 »
Eli itse en oikeen tahdo löytää noiden hihnapyörien mittoja netistä saati sitten tietoa ristiin sopivuuksista, niin jos koottaisiin tähän topicciin tietoja näistä.
Laita mielellään: valmistaja, OSANUMERO, kaikki mahdolliset mitat, urien määrä sekä tietoa jos olet korvannut vanhan erimallisella tai muuta aiheeseen liittyvää faktaa.

Tarkotus olis saada tästä lyhyt ja ytimekäs tietopaketti niin ei kirjotella tähän mitään turhia jaaritteluja edes kestosta tai laadusta, näitä kommentteja löytyy riittävästi muualta...

Itsellä tarkoitus kokeilla vaihtaa tuo kilisevä kaksoisvaimennettu joko yksinkertaisesti vaimennettuun tai kiinteään. Paikallaan nyt oleva scat tvd1002 kilistää ja on vaihdettu 3kk sitten, en löytänyt tuolta muuta vikaa edes tuosta kampuran hihnapyörästä kun sen kilinän, ja on varmasti tuo koska vaimenee hetkeksi kun suihkuttaa vettä noihin stoppari uriin... Voiko olla mahdollista että tuo kaksoisvaimennettu pyörä ja vapaakytkin aiheuttavat yhdessä tuon kilistämisen?

Netin lukuisat lähteet väittävät että voi laittaa kiinteän hihnapyörän vaimennetun tilalle jos on vapaakytkimellinen laturi, ilmeisesti joissain tapauksissa pitää myös hihna vaihtaa venyvään malliin.

Näitä kiinteitä on varmasti moni ainakin kokeillut vaihtaa, niin avatkaa suunne nyt!

Noniin tulihan jaariteltua vaikka itse pyysin ettei jaaritella turhia, mutta sallittakoon tämä ketjun aloittajalle :D

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #80 : 22.06.2016, 20:41:18 »
Eri HDI moottoreissa on erillaiset kampiakselin hihnapyörät, joten ihan yleistä threadia on hankala koostaa.
Sinulla on 607 2.2HDI vm2000 aiemmista viesteistäsi päätellen. Omassani vastaavassa vm2003:sessa on parhaiten kestänyt Gatesin malli jossa sisemmästä osasta tulee metalliset väkäset ulomman osan läpi estämään pyörähtämisen mikäli vulkanointi pettää. (sekin on tullut koettua) Tuo Gates on ostettu "OEM-vaihtoehtona" Motonetistä ja on nyt hoitanut hommaansa >110tkm. (KopKop) Tätä aiemmat kestivät 20-50tkm kukin.
Katso selvennykseksi kuvia 607 2.2HDi:n hihnapyöristä täältä: http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/11978741/11162/t13167
Ohjetta hihnapyörän vaihtoon: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=41108.msg177868#msg177868

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #81 : 22.06.2016, 20:44:59 »
Yhdistetty aikaisempaan aiheeseen
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Janzutin

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #82 : 22.06.2016, 21:18:08 »
Eri HDI moottoreissa on erillaiset kampiakselin hihnapyörät, joten ihan yleistä threadia on hankala koostaa.
Sinulla on 607 2.2HDI vm2000 aiemmista viesteistäsi päätellen. Omassani vastaavassa vm2003:sessa on parhaiten kestänyt Gatesin malli jossa sisemmästä osasta tulee metalliset väkäset ulomman osan läpi estämään pyörähtämisen mikäli vulkanointi pettää. (sekin on tullut koettua) Tuo Gates on ostettu "OEM-vaihtoehtona" Motonetistä ja on nyt hoitanut hommaansa >110tkm. (KopKop) Tätä aiemmat kestivät 20-50tkm kukin.
Katso selvennykseksi kuvia 607 2.2HDi:n hihnapyöristä täältä: http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/11978741/11162/t13167
Ohjetta hihnapyörän vaihtoon: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=41108.msg177868#msg177868

Juuri tuollainen itselläni paikallaan, ja tosiaan kilistää muutaman tuhannen jälkee...

Anteeksi nyt, en halua pullikoida tai mitään, mutta miksiköhän topiccini piti yhdistää toiseen? Yritin viestissä selittää tarkoitusperääni ja ajatus oli että kun olisi saatu kerättyä mittoja pyöristä ja muita faktoja olisi aiheen voinut arkistoida niin olisi ollut ketju mistä löytyy helposti tarvittavaa tietoa niille jotka sitä osaavat soveltaa. Monikohan tähän ketjuun nyt niitä mittoja tulee laittamaan?

Jaksoin kyllä lukea monta pitkää topiccia mutta en löytänyt tarvitsemaani tietoa...

No on nuita ennenkin tehty vaikka ite jossei muuten löydy.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #83 : 22.06.2016, 22:52:18 »
Juuri tuollainen itselläni paikallaan, ja tosiaan kilistää muutaman tuhannen jälkee...

Ok. Ilmeisesti vaatii hieman tuuria että osuu kestävä..? Minulla oli mm Corteco sekä Gatesin malli ilman varmistustappeja. Molemmat alkoivat ääntämään n.25tkm jälkeen ja toinen (en muista kumpi) alkoi jopa pyörimään "tyhjää" silla seurauksella että kuumaa kumia oli ympäri konehuonetta. Omassani ei ole laturilla vapaakytkintä, joten kiinteää en tohdi laittaa. Kiinteät näyttävät olevan muutaman millin(4) pienempiä halkaisijaltaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #84 : 23.06.2016, 07:13:06 »
Noin mitä omaa kokemusta on noista 2.0 HDI 90 ja 110 mallien hihnapyöristä, ei siihen oikein pysty sanomaan mitää vakiokaavaa mikä kestää ja miten. Jos parhaassa tapauksessa mitä mulla oli alla niin 66 tkm kohdalla vaihdettiin jo kolmashihna joka kesti sitten monin kertaisesti se mitä kaksi ekaa. Joillakin on osa kestänyt 200+ tkm, mutta ko osan luonne on hajota, ennemmin tai myöhemmin. Kiinteään voi tosiaan vaihtaa, näin joskus maahantuojalta lausuttiin.

Noi kyseiset hihnapyörät käy suoraan P2 tilalle, ne on joustavia. Jäykän pyörän kanssa pitää olla laturissa vapaakytkin hihnapyörä ja joustavampi hihna. Ehdottomasti kannattaa selvittää merkkiliikeen kanssa tai servicebox palvelun kautta mikä hihnapyörä sinne käy.

Esimerkiksi 206 HDi, RP = korvaavan osan numero:

0515 P2 RP 0515 V6
DOUBLE PULLEY DIAM 162 EP 37,3 6V
- TURBO DIESEL DW10TD

Jos sitte osa ei kestä kuin muutaman kuukauden niin voisin kuvitella että vikaa on myös jossain muualla, noin vaikka varaosan laadussa, joustavaa hihnapyörää ei edes tarvittaisi jos laturi ei olisi niin järeä. Itse lähtisin mielummin merkkiliikkeen osilla koska niissä on 2-v takuu, eikä tuon osan vaihtaminen liikkeessä vie kuin ½ tuntia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #85 : 23.06.2016, 08:04:31 »
Noin mitä omaa kokemusta on noista 2.0 HDI 90 ja 110 mallien hihnapyöristä, ei siihen oikein pysty sanomaan mitää vakiokaavaa mikä kestää ja miten.

Mulla 110 versiossa eka pyörä kesti 180tkm, toinen 190tkm ja kolmannella ehdein ajaa 70tkm ilman murhetta kunnes auto poistui meiltä. Kaikki hihnapyörät oli merkkiliikkeestä ostettuja.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Janzutin

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #86 : 23.06.2016, 23:17:05 »
Noin mitä omaa kokemusta on noista 2.0 HDI 90 ja 110 mallien hihnapyöristä, ei siihen oikein pysty sanomaan mitää vakiokaavaa mikä kestää ja miten.

Yhdyn tähän, jokainen moottori on yksilö jo tehtaalta lähtiessään ja vanhana vielä enemmän. Jokaisella moottoriyksilöllä on enemmän tai vähemmän oma värähtelynsä. Eniten tuon hihnapyörän kestävyyteen vaikuttanee se kuinka terävän iskun moottori antaa jokaisen sylinterin palotapahtumasta, tähän taas vaikuttaa ihan kaikki kuten suuttimet, ruiskutus ennakko... Ja väittäisin että vauhtipyörällä on tuohon myös suuri vaikutus, jos vauhtipyörä vaimentaa terävää iskua huonosti on se myös kammen toisessa päässä terävämpi...

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #87 : 30.03.2020, 00:11:36 »
Tulipa vaihdettua 607 2.2 HDi:hin (DW12TED4 + automaattivaihteisto) kampiakslin hihnapyörä. Aiempi (olettaakseni alkuperäinen) hihnapyörä alkoi äännellä satunnaisesti tyhjäkäynnillä. Ääni oli mielestäni hyvin erikoinen enkä heti osannut arvata sen tulevan hihnapyörästä. Sitä on vaikea kuvailla, oikein metalliselta kilkatukselta se ei kuulostanut, ehkä sellaiselta voimakkaalta räminältä paremminkin joka kylläkin ihan selkeästi kuului edestä, oikealta ja alhaalta. Hihna myös väpätti kiristimen kohdalta jonkin verran. Irrotettuani hihnan paljastui, että vanha pyörä oli jo kovin vetelä, sillä sisä- ja ulkokehät liikkuivat toisiinsa nähden kaikissa suunnissa ihan kevyesti sormivoimin. Sinänsä ihan hyvinhän tuo kesti, auton mittarissa on yli 450 000 km.

Kaupungissa asuminen on ikävää (myös) sen takia että autojen rassaaminen parkkipaikalla ei ole aina kivaa ja työkalujakin on usein kovin rajallisesti. Hihnapyörän irrottaminen on yksi niistä hommista, joka ei ole kerrostaloasukkaalle ihan läpihuutojuttu ellei käytössä ei ole pulttipyssyä. Pultti on nimittäin lujassa ja ongelmana meinaa olla moottorin pyöriminen mukana. Manuaalivaihteisessa tietysti se on estettävissä laittamalla (iso) vaihde päälle ja kaveri jarrua painamaan, mutta automaatin kanssa enemmän haastetta. Itse sain tuon irrotettua yksin kiilaamalla sopivan kokoisen meisselin vetolevyn hammaskehälle moottorin lohkoa vasten ja vääntämällä pitkää rautaputkea apuna käyttäen pultin auki. Ei varmasti paras tapa mutta tällä kertaa se onneksi toimi. Startin hammastus on sen verran isolla kehällä että järjettömän suuria voimia sinne ei kohdistu: kehään ei tullut vaurioita aikanaan silmämääräisesti tarkasteltuna.

Motonetissä oli tarjolla kahta pyörää, joku n. 70 e arvoinen ja halvan näköinen pyörä joka oli kyllä ihan kiinteä limppu ja silmämääräisen arvioni perusteella mitoiltaankin vääränlainen. Se sai siis jäädä hyllyyn, varsinkin kun laturin vapaakytkintä ei tässä autossa näyttänyt olevan. Toinen vaihtoehto (tietenkin piti ajaa naapurikaupungin motonettiin) oli pultin kanssa n. 120 € maksava Gatesin TVD1002A, joka näytti hyvin paljon samanlaiselta kuin alkuperäinen pyörä ja muutenkin laadukkaalta osalta. Paketissa kovasti lupailtiin sen olevan joustava, mutta jonkinlainen epäilys asiasta itselle kyllä jäi: ainakaan käsivoimin en huomannut pyörässä minkäänlaista joustoa. En tiedä, kuuluisiko näin olla ja miten joustava tuon kumivulkanoinnin kuuluisi olla?

Konehuone kyllä hiljeni vaihdon myötä ja moottori kuulostaa taas siltä kuin kuuluukin. Kuitenkin hihna väpättää yhä epäilyttävästi ja mielestäni jopa enemmän kuin ennen: kiristin tekee melkein puolen sentin edestakaista liikettä. Vaihdoin kiristimenkin samalla, Motonetissä myytiin INA:n kiristintä. Toistaiseksi auto kuitenkin tuntuu pelittävän ja ylimääräiset äänet on poissa joten pitää jatkaa kilometrien keräämistä mittariin ja seurata tilannetta hihnapyörän osalta.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

SEL

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #88 : 30.03.2020, 10:39:01 »
Vaihdoitko myös hihnan, se kannattaa uusia jos hihnapyörä on vemputtanut, niin urahihna kulahtaa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #89 : 30.03.2020, 12:43:13 »
Jos hihnapyörä on tiukalla vulkanoinnilla, hihnankiristin joutuu kovemmille eli väpättää enemmän. Oletko varma ettei laturissa ole vapaakytkintä? Vaihdoin muistaakseni syksyllä hdi:n vapaakytkimen mikä poisti hihnankiristimen väpätyksen kokonaan. Omassa oli muovinen suojakuppi laturin päässä ja akselin päässä oli muistaakseni torx-kanta. ( Torxia pidetään paikallaan ja ulkokehällä olevaa rihlattua puolta väännetään aukipäin, vaatii erikoistyökalun)
« Viimeksi muokattu: 30.03.2020, 12:54:40 kirjoittanut fluxpur »