Kirjoittaja Aihe: 405 - Mittariston varoitusvalot syttyvät tietyissä ajotilanteissa (alhainen öljynpaine)  (Luettu 7803 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kuakki

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1990 405 GLI (yksipisteruisku, 240 000 km).

Kaikki mittariston valot jotka palaa kun auto ei ole käynnissä mutta virta on päällä syttyvät kun auton kääntää ajaessa mutkaan, enempi vasemmalle kääntyessä. Mutta myös tiukempi oikea mutka tai hidastustöyssy aiheuttaa saman. Ihmeellisintä on että auto EI sammu, eikä edes yski, vaan valot palaa jonkun aikaa ja taas mennään niinku ei mitään. Bensan määrällä ei tunnu olevan merkitystä, koska puolella tankilla tekee saman.

Marraskuussa autoon vaihdettiin taka-akseli, siinähän joudutaan tankkia vähän pudottamaan, mutta vika on ollut vasta kuukauden päivät. Olisiko sillä vaikutusta. Kiitos experteille etukäteen vastauksista, jonkun näkönen asiantuntija rupee olemaan jo itsekkin kun viisi vuotta olen ruuvaillu tätä sinällään ihan hyvää autoa.

Ratkaisu:

Vika on korjaantunut. Eli öljyn lisääminen auttoi, eivätkä valot enää syty. Eilen illalla lisäsin n. 0,5 litraa ja tänään toisen mokoman. Moottorissa ei suurempia öljyvuotoja ole eli luonnollista tietä vähenee.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Syttyvätkö varmasti aivan kaikki varoitusvalot? Eli myös esim. latauksen merkkivalo, jäähdytysnesteen tason merkkivalo, jäähdytysnesteen lämpötilan merkkivalo, jarrunesteen tason ja käsijarrun merkkivalo, öljynpaineen merkkivalo ja STOP-merkkivalo?

Nimittäin STOP-merkkivalo syttyy aina samaan aikaan öljynpaineen merkkivalon tai jäähdytysnesteen lämpötilan merkkivalon kanssa. Jos moottoriöljyä on liian vähän, saattaa merkkivalo syttyä kaarteissa, koska tällöin öljypumppu pääsee imemään välillä ilmaa, jolloin öljynpaine laskee.

Jos todellakin useampi toisiinsa liittymätön merkkivalo syttyy samanaikaisesti, niin silloin vika voi olla jossain liitoksessa, johon tärinä vaikuttaa (kannattaa tarkistaa maadoituspisteet).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

kuakki

  • Vieras
Joo,öljynpaine,lataus,stop ja jäähdytysnesteen lämpötilan valot syttyvät.Öljyä on,ainakin mittatikun mukaan.

kuakki

  • Vieras
Noniin,öljyhän se taisi olla.Tarkistin vielä öljyn moneen kertaan kunnes ajattelin myös pyyhkäistä tikun puhtaaksi hanskaan kun ei tietenkään rättiä käsillä ollut.Kuiva tikkuhan se siinä!Ihmeellisesti vanha öljypinta vaan sitkeästi tikussa kertoili öljyä olevan riittävästi?Onneksi löytyi vajaa litra Yacco merkkistä varastosta.Kannattaa muistella autoillessa ihan perus asioita,niillä pärjää aika pitkälle!
Öljykorkista hajotin yhden haaroituksen kiskoessani sitä irti,mutta huomenna haen uuden ja öljyä kanssa,tänään ei enää onnistu sillä talviloma alkoi ja nautittu on jo sen mukaisesti.Samalla koe-ajo,josko ne valot ei enää syttyilis.
Kiitos vastaajalle.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Toivottavasti vika tuli korjattua öljyn lisäämisellä.

Tosin on aika kummallista, että myös nuo muut varoitusvalot syttyvät öljynpaineen valon ja STOP-valon lisäksi. Eli jotain ongelmaa sähköissä (mittaristossa?) kuitenkin on, koska ylimääräisiäkin syttyy.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Näyttää olevan normaalia, että valoja syttyy useampi:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24814.0

Ei sen noin pitäisi tehdä, vaikka jollakin muulla vastaava vika onkin ollut, vaan valojen pitäisi syttyä aiemmassa viestissä kertomallani tavalla. Ellei kyseessä sitten ole joku dokumentoimaton ominaisuus...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

temezz

  • Vieras
Ei sen noin pitäisi tehdä, vaikka jollakin muulla vastaava vika onkin ollut, vaan valojen pitäisi syttyä aiemmassa viestissä kertomallani tavalla. Ellei kyseessä sitten ole joku dokumentoimaton ominaisuus...

Tässä minun -94 405 1.8GLX:ssä syttyy myös tuon viestiketjun http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24814.0 mukaiset merkkivalot kun öljynpaine katoaa. Eli siis öljynpaine, jarrun merkkivalo ja stop-valo.