Auto: 2003 406 2,0 Break (16- ventt.).
En päässytkään polttimon vaihdolla tästä ongelmasta...
Auto on alunperin toimitettu vetokoukku ja liitin paikalleen asennettuna. Peräkärryn valot ovat pelanneet moitteettomasti kaikki nämä vuodet, mutta nyt peräkärryn vasen takavalo on pimeänä. Pistorasian pinniin nro 7 ei tule jännitettä, vaikka auton kaikki perävalot pelaavat. Jännitettä ei myöskään tule pistorasian sisälle pinnin 7 syöttöjohtimeen (musta). Kaapeli näyttää olevan ehjä läpivientiin saakka. Kaapeli ei yllättäen ollutkaan kaapeli, vaan osa johtosarjaa, eli nauhalla teipattu yhteen nippu johtimia! Läpiviennin jälkeen 'kaapeli' liittyi paksumpaan johtonippuun, joten kokonaisuus näyttää tehtaalla asennetuilta, ei ainakaan jälkiasennetun näköiseltä vaikuttanut. Nämä siis löytyivät tavaratilan oikeanpuoleisen kotelon alta. Sieltä löytyi lisäksi kaksi relettä, jotka menevät samaiseen johtonippuun. En vielä ehtinyt tutkia, liittyvätkö nuo releet peräkärryn valosarjaan, mutta sopisi asiaksi, ettei auton sulakkeet ylikuormittuisi. Varmistin vielä erikseen akkulaturilla peräkärryn pistokkeesta, että vasen takalamppu on kunnossa eikä oikosulkua ole.
Onko jollakin tietoa, miten tämä perävalosarja on kytketty auton sähköihin? Onko kytkentäkaaviota saatavilla? Miten suojaukset on toteutettu, jos peräkärryssä tulee oikosulku? Mutta ennen kaikkea pitäisi saada selville, miksi mustaan johtimeen ei tule jännitettä! Voisi arvella, että kärryn perävalojen haaroitus on tehty auton takavalosta jommalta kummalta puolelta. Tavaratilan vasemman puolen kotelon alle en vielä kurkistanut, löytyisikö liitospiste tai rele sieltä.
Pistorasian kaulus/kiinnike vetokoukkuun oli aivan läpiruostunut. Kiinnitysruuvitkin oli pakko sahata poikki, että pääsi mittaamaan jännitteitä rasian sisältä. Onkohan pistorasian kauluksia/kiinnikkeitä saatavana, ettei tarvitsisi ruveta sellaista värkkäämään? Koukku on Kovil-merkkinen, joten kaulus/kiinnike-ratkaisu voi myös olla heiltä.
Yksi liitinruuvi pistorasian sisällä oli pahasti ruosteessa, joten pistorasia pitänee uusia. Ruosteinen liitos ei kuitenkaan ollut 7-pinnissä... Rasiassa on takasumuvalon kytkin, joka tuntui toimivan kovin tahmeasti. Tämä ilmeisesti selittää sen, miksi auton takasumuvalo ei ole viime aikoina toiminut! Päädyin metalliseen rasiaan ja pistokkeeseen, kun molemmat olivat jo aika repaleiset. Motonetissä ei ollut kytkimellistä versiota metallisena tarjolla. Täytynee liittää sumuvalon kytkimelle tarkoitetut johtimet yhteen, jos meinaa saada sumuvalon palamaan. Omassa peräkärryssä ei ole sumuvaloa, joten pitäisi pelata näin. Mutta mutta... jos lainaan sumuvalollisen kärryn, niin sekä auton että kärryn sumuvalot palavat yhtä aikaa... Motonetissä oli kyllä kytkimellinen rasia, mutta vain muovisena. Lisäksi sen kytkinmekanismi ei näyttänyt kovin luotettavalta. Olisihan se tiestysti fiksumpaa laittaa kytkimellinen rasia.
Peräkärry on parikymmentä vuotta vanha Kärppä. Tietääkö joku, onko Kärppään vielä saatavissa lamppujen kupuja, kun niitä on halkeillut vuosien saatossa? Ei huvittaisi lähteä uusimaan koko valosarjaa, kun se muuten on kunnossa.