Kirjoittaja Aihe: 207 - BMW/PSA EP6-moottoreissa voiteluongelmia käynnistettäessä?  (Luettu 32421 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jykke

  • Vieras
Jatketaan spekulointia...
Onko kenelläkään parempaa tietoa tuon ketjunkiristimen rakenteesta? Tuli vaan mieleen että rallatuksen esiintyessä tuo kiristin ei siis toimi oikein, ja itse luokittelen sen viaksi koska sitä tapahtuu vain ajoittain. Olisiko kiristimessä joku öljyntakaiskuventtiili joka falskaa tai öljyn laadusta/viskositeetistä riippuen sen mekanismi jumittaa?. Oma kohtainen MuTu sanoo että vähemmän ajetulla(puhtaalla) öljyllä tuota ketjun rallatusta esiintyy harvemmin. Jos taas kyseessä on öljypumpun vajaatoiminto, niin moottorivaurioita on varmasti odotettavissa tulevaisuudessa.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Tämä on sitten vain oletus, mutta luultavimmin kiristin on jousella esikiristetty hydraulikiristin. Ja tuossa uudemmassa paremmassa versiossa tuo esikiristysjousi on mahdollisesti sitten jäykempi, joten rallatusta ei kuulu, sillä jousen voima riittää kiristämään ketjun niin tiukalle, ettei se pääse löysänä ääntämään. Tuo rallatus varmaan loppuu aina siinä vaiheessa, kun moottorinöljypumpun tuottama öljynpaine riittää kiristämään kiristimen (siis heikomassa kiristimessä).
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Tuskin on öljyistä kysymys jos samaa ongelmaa on ympäri Eurooppaa. Vai olisiko niin etteivät ole muistaneet testata moottoria muissa kuin 20 asteen ihanne lämpötilassa  ;D

Legge

  • Vieras
Tämä on sitten vain oletus, mutta luultavimmin kiristin on jousella esikiristetty hydraulikiristin. Ja tuossa uudemmassa paremmassa versiossa tuo esikiristysjousi on mahdollisesti sitten jäykempi, joten rallatusta ei kuulu, sillä jousen voima riittää kiristämään ketjun niin tiukalle, ettei se pääse löysänä ääntämään. Tuo rallatus varmaan loppuu aina siinä vaiheessa, kun moottorinöljypumpun tuottama öljynpaine riittää kiristämään kiristimen (siis heikomassa kiristimessä).

Naulankantaan osuit.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Nro 14 merkitty 'jakohihna kir.', sama osanumero näkyy olevan EP6, EP6C, EP6DT, EP6CDT ja EP6DTS moottorityypeissä.

Nro 11 on tullut joku muutos, vain EP6 tyyppiin näköjään. EP6C:ssä tuo on ollut ilmeisesti koko ajan RP 0818 40
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Jatkoa edelliseen viestiin. Tuo lyhenne RP taitaa tarkoittaa replaced eli siihen on tullut korvaava osa. Jakohihna kir. siis 2 eri osanumeroa, toisen edessa tuo RP.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Nyt löytyi netistä pätkä tuohon 'volume-flow controlled oilpump' juttuun liittyen. On tosin vuodelta 2006 toi juttu, Peugeot 207:n 'esittelyn' yhteydestä kopiotu.

http://www.worldcarfans.com/10609216141/peugeot-207-gets-new-high-performance-engine

----------------------------------------------------------
Flow Controlled Oil Pump – Reduces Fuel Consumption

The chain driven flow controlled oil pump supplies only the exact volume of oil necessary for particular engine operating conditions. Due to its optimised control it does not take power from the engine, pumping excessive oil not required by the engine. The pump therefore consumes up to 160Watts less energy than a conventional engine oil pump, while reducing fuel consumption as measured by the European combined cycle by approximately 1%. At an engine speed o f 6000 rpm a saving o f 1.25 kW is achieved.

In addition, as turbocharged engines are subject to greater thermal stresses, an oil/water heat exchanger integrated in the oil filter and assisted by a controlled thermostat maintains the temperature o f the engine oil at a sa fe level, even under full load. By allowing the engine oil to heat up more quickly, the exchanger also shortens the warm-up period, reducing fuel consumption and there fore emissions.

Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
http://forum.autoworld.com.my/index.php?showtopic=90313&st=80

Lukekaas tuolta postaus nro 96

Öljypumpun toimintaan siis vaikuttaa käytetty öljylaatu.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Benkku

  • Vieras
http://forum.autoworld.com.my/index.php?showtopic=90313&st=80

Lukekaas tuolta postaus nro 96

Öljypumpun toimintaan siis vaikuttaa käytetty öljylaatu.

Eiköhän kaikissa 'ääntävissäkin' täyttönä ole suositusviskositeetin omaavaa ja standardit täyttävää laatua.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Ja millähän tavalla öljylaatu pystyttäisiin niin hyvin vakioimaan kaikissa oloissa? Eri merkkisissä öljyissä on eroja, eri lämpötiloissa öljyt on ihan erilaisia ja eri kilometreillä öljyt on erilaisia. Tässä nyt taas yritetään etsiä selkeää suunnittelu tai valmistusvikaan olematonta syytä, suomeksi sanottuna kiertää vastuuta.

Esitänkin kysymyksen, ostaisitko käytetyn EP6 moottorisen kun takuuaika on ohitettu  ::)

Benkku

  • Vieras
Esitänkin kysymyksen, ostaisitko käytetyn EP6 moottorisen kun takuuaika on ohitettu  ::)

Voisin ostaa, mutta sellaisessa mielenhäiriön tapauksessa, tekisin välittömästi öljypumpun tuottoon/paineeseen liittyvän modifikaation.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Voisin ostaa, mutta sellaisessa mielenhäiriön tapauksessa, tekisin välittömästi öljypumpun tuottoon/paineeseen liittyvän modifikaation.

Uusimmassa TM:ssä Skoda Superbin 1,8 TSI:n käyttötestiraportin yhteydestä bongattu. Ei siis mikään omalaatuinen ratkaisu siis.
'Öljypumppu on tilavuusvirtasäätöinen, eli se ei tee turhaa työtä silloin, kun moottori ei tarvitse suurta öljymäärää. Normaalisti liika öljy ajetaan paineventtiilin kautta takaisin öljypohjaan, mutta tässä öljypumpun tuottoa pienennetään eikä tehoa mene hukkaan'

Samaisessa artikkelissa kerrotaan että laihaseosmoottorissa tarvitaan yleensä voimakasta pakokaasun takaisinkierrätystä. Onkohan EP6 moottorissa tarve 'voimakkaaseen pakokaasun takaisinkierrätykseen' ?
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Tuolla Saksalaisella peugeot-board.de sivustolla joku kirjoittaa että on itse vaihtanut tuon ketjunkiristimen uuden malliseen G1 versioon. E1 on siis vanha. Vaihtoaika 30 min. Ja mikä tärkein huomio, uudemmassa versiossa puristusta n. 3-4 kertaa enemmän eikä öljy valu ulos jos oikein ymmärsin alla olevasta google translate käännöksestä (saksa-englanti)

So I did yesterday! I have my 2nd broken chain tensioner itself replaced. Was a matter of 30 minutes. and stuff of easy, that one just to have access to the coupler, so if someone extra moves to the workshop. Out of warranty, it is just a bad fraudulent case of the workshops, because they exploit the ignorance of you and a huge expenditure of time preach it .... once the valve cover is down taken, sometimes the motor mount is removed and lifted the engine or even the whole engine taken out ... what I've seen and heard the hammer!

And so it goes (Blickrichung the opposite direction):
Driving on a pit or on stage. The plastic tube that is left of the throttle LLK direction, has to go. For this, the hose clamp on the left LL-tube Unscrew and remove. The front screw below the tube and the screw left neber the plastic tube (10 hex), the hose clamp on the pipe to the throttle valve and remove it from the sensor connector and clamp on this tube and down the pipe. Then loosen the bottom of the hose clamp on the throttle. Above then press the tube towards the bulkhead and along with the hand on the head feel. There he sits, back turned to the fire wall. solve with a 27mm hex nut to the clamp, then turning out by hand. Reassemble in reverse order. The clamps should be tightened not very firmly, so 3kg (about 30 Nm) range completely.
What can I say ... when I was old E1 chain tensioner for my 60000km now with my second Remove the motor, I gekam a nasty shock!!
He was very easy squeeze your thumb and index finger! Completely compressed, the oil ran out in front reciprocating!
The new release is G3 UEBELHART has felt at least the 3-4-fold tension.
My engine is now quite different. He is now back on the throttle right back and also has noticeably more power. I also think that my sporadic emergency were connected with the fault memory entry "mixture too lean" by not properly tensioned chain and the imprecise Vanos control.

I can only recommend, strongly, and kick out the old tensioner E1 reingebauen the G3. For the E1-Series is more than just a bad design.

LG
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Etsi eroavaisuudet räjäytyskuvista...olisko tuossa uudemman mallisessa kiristäjässä (osanro 14) tullut mukana tuollainen prikkakin vaiko vain unohtunut vanhemmasta kuvasta?  Mutta sisällä oleva jousi 3-4 kertaa jäykempi kun sormien välissä puristelee ainakin tuon ylemmän tekstin mukaan.





Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Tuon prikan olemassaolon voi muuten itse kurkata peilin ja taskulampun avulla. Tuo kiristäjän pää on siellä rintapellin puolella moottoria (pelkääjään puolella) niinkuin tuosta kuvastakin voi päätellä.
Omastani tuo prikka löytyy. Mitens muilta ?

Tuossa vielä osan fyysisia mittoja:

Merkmale
Aussengewinde [mm]: M 22 x 1,5
benötigte Stückzahl: 1
Gewicht: 0,160 kg
Länge: 87 mm
Länge: 78 mm
Material: Metall
Schlüsselweite: 27
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04