Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaimennetun kampiakselin hihnapyörän vaihto (HDi)  (Luettu 9057 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Auto: 2003 607 2,2 HDi (automaatti).

Koneen etupäästä kuului silloin tällöin tyhjäkäynnnillä kilkutusta, joka ei kuulunut normaaliin diisselin äänimaailmaan. Kampiakselin moniurahihnapyörän ympärillä ruosteista pölyä, joka on sen merkki että metalli kohtaa toisensa. Eikun hihnapyörä vaihtoon. Tässä raporttia, kuin homma kävi:

- Auto nosturille ja vasen eturengas irti (homma onnistuu myös maassa kunnon tunkilla ja pukin varassa).
- Sisälokasuoja irti sekä moottoritilan sivusuojamuovi. Ne ovat kiinni muovinastoilla joiden keskitappi painetaan noin 5 mm sisään, jonka jälkeen nasta irtoaa. Sisälokarin takaa ovipilarin puoleta löytyi "hylly" lokasuojan ja helmakotelon yhtymäkohdasta, jossa oli mukavat 5 cm läpimärkää moskaa. Oiva kasvualusta hitaalle palamiselle, jota myös ruostumiseksi kutsutaan. Vielä näytti maalipinta ehjältä (puhdistin molemmat puolet).
- Moniurainen apulaitehihna irti. Normaalisti käännän kiintoavaimella kiristinrullaa, mutta nyt ei löytynyt hyvää asentoa avaimelle, joten käänsin kiristinrullaa sen mutterista sorkkaraudalla tukemalla sen moottoritilan sivussa olevaan jäykistimeen. Pistin työrukkasen sorkkaraudan ja jäykistimen väliin. Ei mikään elegantti tapa, mutta nopea.
- Pulttipyssyllä hihnapyörän keskipultti irti. Hihnapyörä lähti irti kevyesti kopauttamalla, kiila jäi paikoilleen. Keskipultti puhtaaksi ja samoin mahdollisimman hyvin kampiakselin kierteet.
- Lukituspala startin hammaskehään ja uusi hihnapyörä paikoilleen. Ruuvilukitetta keskipulttiin ja momenttiavaimella 70 Nm, jonka jälkeen 60 astetta kiinni. Lukituspala pois.
- Hihna paikoilleen, testikäynnistys (ei kilinää), muovit paikoilleen sekä rengas.

Aikaa meni noin 1 h, josta putsailuun, pähkäilyyn ja työkalujen etsimiseen noin 20 min