Kirjoittaja Aihe: 309 - Kaasuläpän palautusjousi (Solex)  (Luettu 2915 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Perzzza

  • Vieras
309 - Kaasuläpän palautusjousi (Solex)
« : 07.04.2007, 10:53:58 »
Auto: 1987 309 1,9 GT.

Koittelin äsken ajaa pois tallista kun kaasua painettaessa moottorista kilahti joku. Moottori seis ja katsomaan mikä ihme se oli. En ole automies enkä tekniikkaa osaava joten otin samantien kännykällä kuvat, että mikä meni.

Tuosta (käsikaasusta?) pamahti tuo kierukka ulos ja sitten tuommoinen muovinen osa näköjään on murtunut siitä.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 309 - Kaasuläpän palautusjousi (Solex)
« Vastaus #1 : 07.04.2007, 11:26:11 »
Tuo ylemmässä kuvassa oleva jousi on kaasun palautusjousi. Se on vaan lipsahtanut pois paikoiltaan. Jousen väännetty pää tulee tuon vaalean muoviosan kehän vastakkaiselle puolelle koloon. Tuosta mustasta alemman kuvan muoviosasta en osaa muuta sanoa, kuin että se on varmaankin joku lukitus systeemi tuolle jouselle tai se on vaijerin jonkinlainen ohjuri, josta näköjään toisen puolen piikkejä poikki. Joku muu voi tarkentaa, jonka autossa vastaava systeemi.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Kaasuläpän palautusjousi (Solex)
« Vastaus #2 : 11.04.2007, 23:31:35 »
Kyllä, kyseessä on kaasuläpän palautusjousi, joka lienee irronnut, koska sen kiinnityksen varmistava musta muoviosa on mennyt rikki. Liitteenä olevasta kuvasta näkyy, miten jousen pitäisi olla kiinni (kuva on 1,6-litraisen XU52C-koneen Solex 34-34 Z1 -kaasuttimesta). Varaosaluettelo ei erikseen tunne ko. muoviosaa, joten sen saa luultavasti ostettua merkkiliikkeestä uuden jousen mukana. Samaa osaa on luultavasti käytetty monissa muissakin Solex-kaasuttimissa, joten ehkä sopiva osa voi löytyä myös muualta kuin Peugeotin tai Citroenin varaosatiskiltä.



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2007, 03:10:57 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 309 - Kaasuläpän palautusjousi (Solex)
« Vastaus #3 : 12.04.2007, 01:44:50 »
Saattais halvimmalla löytyä romiksesta, niissä on vanhoja Pesoja jo paljon ja tota kaasaria on käytetty tosi monessa mallissa. Sattu kerran hassu tapaus kaverin 205:n kanssa, ei meinattu löytää mistään korjaussarjaa kasariin. Kaikki väitti ett on 1-kurkkuinen, tarkemmin kun katottiin, niin oli melkein sama Solexi kuin XU5:ssä, sellainen sarja siihen kävi. Moottori oli kuitenkin 1,4 TU.

Benkku

  • Vieras
Vs: 309 - Kaasuläpän palautusjousi (Solex)
« Vastaus #4 : 12.04.2007, 04:29:14 »
Jousen vara-osa numero 1654 71, jonka mukana muistaakseni tulee tuo lukituskappale, toki kannattaa varmistaa. Kannattaa tietty myös kysyä, saako jousen lukitsevaa/pidättävää osaa erikseen.

Mielestäni kyseessä osa jota ei kannata käytettynä ts. purku-osana ostaa.

Perzzza

  • Vieras
Vs: 309 - Kaasuläpän palautusjousi (Solex)
« Vastaus #5 : 12.04.2007, 09:05:44 »
Tulipa tämä vika korjattua eilen ihan kotikonstein. Naapurin miehen kanssa väsättiin pikkuporakoneella parit reiät tuohon mustaan muoviosaan ja rautalankaliitos x 2 pitää tuon jousen paremmin kiinni tuossa kuin ne alkuperäiset muovihahlot, väitän mä. Vika korjattu ihan maalaisjärjellä, toki vaihdan tuon uuteen, jos sattuu vastaan kävelemään.

Perzzza

  • Vieras
Vs: 309 - Kaasuläpän palautusjousi (Solex)
« Vastaus #6 : 07.06.2007, 12:08:12 »
Elikkäs pääsi käymään niin eilen että kaasun palautusjousi (se kierrejousi keltaisessa pyörylässä kaasarin kyljessä) ponnahti irti ja sen jälkeen kun omatoimiset mekaanikot saivat sen kiinni takaisin kaasupolkimesta on tullut pirun jäykkä. Vaijerin löysääminen auttoi hieman mutta nyt paljastui pieni "ominaisuus" eli kaasu on asteittainen ja kaasupoljin nytkähtelee. Korjaamomies sanoi että on mahdollista että kun tuo jousen osa elää niin paljon että akseli on hieman kierossa ja sen takia se ei toimi sujuvasti ja nytkähtelee ja on jäykkä.

Eli toisin sanoen kaasua ei lainkaan vs. kaasu täysillä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Kaasuläpän palautusjousi (Solex)
« Vastaus #7 : 07.06.2007, 12:24:11 »
Kannattaa aluksi irrottaa kaasuvaijeri kokonaan ja kokeilla käsin, liikkuvatko kaasuttimen läpät moitteettomasti silloin. Myös vaijerin voitelua voi kokeilla ja tarkistaa sen kulkureitti.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info