Kirjoittaja Aihe: 309 - Etupyörän navan ja olkatuen vaihto  (Luettu 2707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
309 - Etupyörän navan ja olkatuen vaihto
« : 29.11.2007, 01:21:37 »
Auto: 1989 309 XL Look 1,6 (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus).

Ohje käsittelee 309-malleja, joissa alapallonivel on kiinteä osa alatukivartta. Mm. GTI-malleissa on erilainen ratkaisu, jossa pallonivel on irrotettavissa erikseen alatukivarresta, joten ohje ei sovellu suoraan ko. mallien kanssa käytettäväksi.

309, etupään osat

Lyhyt ohje etupään olkatuen irrotukseen ja kiinnitykseen, joka edellyttää aikaisempaa osaamista mm. napamutterin, vetoakselin, jarrulevyn ja jarrusatulan asentamisesta sekä oikeiden kiristysmomenttien tietämistä. Ohje ei siis ole täydellinen, eikä siihen pidä yksistään luottaa.

Huomaa, että mikäli napa irrotetaan olkatuesta, on sitä uudelleen asennettaessa käytettävä aina uutta laakeria.

1) Ennen auton etupään nostamista estä jousen laajeneminen täyteen mittaansa Peugeot-erikoistyökaluilla; jousi pidetään kasassa kahden joustintuen yläpäästä alalautaseen ulottuvan vaijerin avulla. Vaijerit voidaan korvata myös esim. käyttämällä kahta kierretankoa, aluslevyjä ja muttereita. Sinänsä omatekoiset työkalut eivät ole suositeltavia, koska niiden mahdollinen pettäminen kesken työskentelyn saattaa johtaa vakavaan loukkaantumiseen. Mikäli erikoistyökaluja tai vastaavia ei ole käytettävissä, voidaan jousta pitää kasassa myös laadukkailla jousenpuristimilla.

2) Avaa napamutterin lukitus ja löysää mutteria. Napamutterin löysäämisen aikana etupyörä kannattaa pitää maassa, jolloin vetoakseli ei pääse pyörimään. Tämä edellyttää, että käytössä on peltivanne tai sellainen kevytmetallivanne, jossa on irrotettava keskiösuoja. Muussa tapauksessa auto on ensin nostettava ylös ja pyörä irrotettava. Tällöin napamutterin saa kätevästi avattua pulttipyssyllä, mutta mikäli sellaista ei ole käytettävissä ja mutteri on tiukassa, niin vetoakselin pyöriminen voidaan estää esim. kiinnittämällä sopiva rauta pyöränpulttien reikiin (varo kuitenkin, ettei auto pääse putoamaan pois pukeilta). Jalkajarrua ei pidä käyttää pyörimisen estämiseen, sillä silloin jarrulevyn kiinnitysruuvit saattavat vaurioitua.

3) Kun auton etupää on nostettu ylös tukevasti esim. pukkien varaan (käsijarru päällä) ja rengas on irrotettu, irrota valmiiksi löysätty napamutteri, joustintuen olkatukeen kiristävä pultti ja lopulta olkatuki joustintuesta (liukuu alaspäin). Jos joustintuki on jumittunut olkatukeen, voit yrittää irrottaa sitä olkatuen yläosaan lyömällä, käyttämällä irrotusöljyä ja laajentamalla olkatuen alaosan rakoa esim. kiilamaisella työkalulla.

Mikäli jousien laajenemista ei ole rajoitettu kohdassa 1 mainitulla tavalla, saattaa olkatuen irrottaminen olla hankalaa. Olkatukea pitää tällöin saada painetuksi riittävästi alaspäin. Voit irrottaa ensin alatukivarren alapallonivelen olkatuesta. Alapallonivelen irrottaminen helpottuu, kun irrotat ensin alatukivarren etuapurungosta. Alapallonivel irtoaa alaspäin vetämällä, painamalla tai kampeamalla (varo suojakumia). Alapallonivelen kiinnityskohdan rakoa EI saa laajentaa.

4) Käännä ohjaus ääriasentoon (vasen vetoakseli: käännä oikealle, oikea vetoakseli: käännä vasemmalle), vedä olkatukea ulospäin irrottaaksesi vetoakselin siitä ja sido tai tue vetoakseli siten (lähelle vaaka-asentoa), ettei se pääse irtoamaan vaihdelaatikosta ja ettei sisimmäinen vetonivel vaurioidu.

5) Irrota jarrusatula olkatuesta. Jarrusatulan voi jättää kiinni jarruletkuun, mikäli se tuetaan siten, ettei se jää roikkumaan jarruletkun varassa.

6) Irrota jarrulevyn kaksi kiinnitysruuvia ja sen jälkeen jarrulevy.

7) Pyörän laakerit voidaan tarkastaa tai uusia tässä vaiheessa tai vasta myöhemmin olkatuen irrotuksen jälkeen.

8) Irrota raidetanko olkatuesta käyttäen apuna tarvittaessa pallonivelen irrotustyökalua.

9) Irrota alatukivarren alapallonivel olkatuesta (mikäli et tehnyt näin jo kohdassa 3).

10) Kiinnitys tapahtuu käänteisessä järjestyksessä. Muista käyttää uutta napamutteria, kiristää se oikeaan momenttiin ja lopuksi lukita se.

Joitakin kuvia liittyen mm. vetoakselien ja joustintukien asentamiseen, joista voi olla hyötyä myös tässä toimenpiteessä:

Peugeot 309: vasen vetoakseli
Peugeot 309: oikea vetoakseli
Peugeot 309: etujoustintuet
Peugeot 309: etupyörän laakeri

Yllä oleva ohje on tehty perustuen omiin kokemuksiin ja käyttäen lisäksi apuna Haynesin ja Alfamerin 205- ja 309-korjausoppaita. Korjaukset ja lisäykset ovat siis tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2011, 02:10:26 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info