Kirjoittaja Aihe: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)  (Luettu 5790 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #15 : 19.10.2012, 08:28:32 »
Joo näin monesti tekee mutta ei aina.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Hannu

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #16 : 08.11.2012, 21:58:36 »
Auto: 2007 407 2,0 (ZF4HP20, 150 000km).

Olen hankkinut kesällä 2007 vuosimallin 2.0 bensakoneisen/automaattivaihteisen auton. Autolla on ajettu noin 150tkm. Laatikkoöljyillä on ajettu noin 20 tkm. Olen ihmetellyt koko omistusaikani koneen korkeita kierroksia, mutta laittanut tämän 4-vaihteisen laatikon piikkiin. Nyt pakkasten saavuttua olen huomannut kierrosten pysyvän noin 300-400 kierrosta alempana, kunnes tekniikka lämpenee. Tämän jälkeen kierrokset saattavat seilata hetken ja asettuvat taas korkeammalle tasolle.

Mistä moinen voisi johtua? Turbiini? Myös kulutus on noin litran verran isompi kuin kylmemmällä koneella. Kesäkulutus menee noin 10l/100km ihan tasakaasulla ajellessa 100km/h nopeutta. Tällöin kierrokset ovat luokkaa 3200r/min. Moottoritienopeuksilla mennäänkin sitten luokassa 4000r/min ja silloin muuten hiljainen auto on melko raastavaa matkaseuraa  :-\ Millaisia kierroksia muut käyttäjät ovat huomioineet?

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #17 : 09.11.2012, 08:14:12 »
Ai niin tuli vielä mieleen että auto lähtee yllättävän rivakasti liikkeelle valoista puolikaasulla ja vaihteistokin vaihtaa sopivan korkeilla kierroksilla vaihteen, kaasun pohjaan polkeminen ei tuo mitään erityistä kiihtymistä muuten kuin koneen murinaa, toisaalta taas tasasella kaasulla ajettaessa ja kaasun polkaseminen ei välttämättä heitä aina edes pienempää sisään  :o

Vielä tähän liittyen kun valoista lähtee "normaalisti" liikkeelle vaihtuu vaihde yllättävänkin aikaisin ja tuntuu että veto loppuu, toi ei sinänsä haittaa sillä hiukankin enemmän kaasua painaessa siirtyy vaihteen vaihtaminen myöhemmäksi. Välillä olen käyttänyt "lumi hiutaletta" ja koska pitää hiukan korkeampia kierroksia niin tuntuu autokin reippaammalta :)
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #18 : 09.11.2012, 09:04:50 »
Omassakin vaihtaa 3:n aivan turhan aikaisin kylmällä moottorilla.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Hannu

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #19 : 13.11.2012, 20:50:03 »
Omassa autossanihan tuo menee juurikin päinvastoin. Eli kylmänä toimii kuten pitääkin ja kierrokset pysyy siedettävällä tasolla. Lämmettyyän pitää kierrokset noin 350 rinkiä korkeammalla ja soppaa kuluu lähes kaksi litraa enemmän satasella. Outo juttu..

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #20 : 22.06.2015, 14:36:42 »
Huomasin tai siis on ollut jo jonkin aikaa lämpimänä pakille siirrettäessä nytkähdys, kylmänä ei vastaavaa huomaa?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #21 : 25.06.2015, 09:03:12 »
Oliko tähän kellään mitään kommenttia mistä nytkähdys johtuu?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #22 : 29.04.2020, 08:57:55 »
Nyt kun käytin viimeksi autoni automaatin öljynvaihdossa Pakilan TB:llä muuttui automaatin toiminta totaalisesti, mikään aiempi vaihto tai huuhteluvaihto ei ole vastaavaa tehnyt. pakille nykäys on poissa, vaihtaminen on nopeampaa ja laatikko toimii pehmeämmin :)
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #23 : 30.04.2020, 22:51:45 »
Väärää öljyä käytetty aiemmin?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #24 : 01.05.2020, 09:47:30 »
Hyvä juttu, mitäpä laittoivat laatikkoon?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #25 : 14.07.2020, 08:47:08 »
 @Pouseri: En usko että olisi käytetty kun niin usein olen laatikon öljynvaihdon tehnyt eikä ihmeempää vaikutusta, @JPL: Ei mitään hajua, pitää ottaa selvää.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #26 : 14.07.2020, 10:08:13 »
Nyt kun käytin viimeksi autoni automaatin öljynvaihdossa Pakilan TB:llä muuttui automaatin toiminta totaalisesti, mikään aiempi vaihto tai huuhteluvaihto ei ole vastaavaa tehnyt. pakille nykäys on poissa, vaihtaminen on nopeampaa ja laatikko toimii pehmeämmin :)

Teboilin öljyt ovat hyviä ja kotimaisiakin...porattu tosin naapurista.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (ZF4HP20)
« Vastaus #27 : 16.07.2020, 07:36:07 »
Hyvä juttu, mitäpä laittoivat laatikkoon?
Kuulemma Classicin Galar ATF
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -