Kirjoittaja Aihe: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti  (Luettu 6785 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ace74

  • Vieras
407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« : 14.04.2014, 06:30:47 »
Auto: 2006 407 1,8 Olympia (151 200 km).

Olen pistänyt merkille, että auto tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloissa käy epätasaisesti, kierroslukumittarin mukaan tyhjäkäyntikierrokset on siinä 700-800 välissä. Mutta silti tuntee että käynti on epätasaista etenkin kosteilla keleillä. Ja illalla kun olin töihin lähdössä, niin auto ei meinannut käynnistyä, joutui pitkään starttaamaan ja pumppaamaan kaasua. Itse epäilen sytytyspuolakasettia syypääksi. Mitään häiriövaloa ei sytytä kuiteskaan. Muistelen että Vperan autossa olis ollut samaa vikaa joka puolakasetin vaidon jälkeen korjaantui. Oliko näin? Mitäs mieltä asiantuntijat on meneekö puolakasetti vaihtoon. Tulpilla on nyt ajettu kohta 40000 km ja ne on platinatulpat, ei pitäisi vielä olla vaihtokunnossa. Kiitän jo etukäteen mahdollisista vinkeistä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407-Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 14.04.2014, 09:22:25 »
Mulla on kyllä startannut ihan hyvin. Muutaman kerran käynti on ollut huonoa kovemmilla pakkasilla ennenkuin on moottori lämmennyt. Pääoire oli ponneton veto. Asuiskos joku meistä lähellä sua, tuo olisi nopea kokeilla toimivan osan kanssa. Tai sitten vain teet 130€ kokeilun ja myyt osan jos ei auta. Itse kokeilisin puolasetin vaihtoa, vaikken asiantuntija olekaan.

Millainen on veto isommilla kierroksilla ja jos antaa enemmän kaasua?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

psaario

  • Vieras
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 14.04.2014, 14:21:25 »
Sinuna lähtisin purkamaan ongelmaa juurikin tuolta sytytyspuolelta. Ihan ensimmäiseksi oletan että et aja -95:lla etkä St1:n etkä Teboil Expressin bensoilla. Jos joku näistä ehdoista täytyy, niin kuumana moottori "pätkii" aina.

Sitten, heti perään sanon että sellaisia tulppia ei olekkaan joilla ajaa 40tkm. Tai siis on, mutta en eivät toimi enää kunnolla. Joskus hiukan nelikärkitulppien markkinoille tulossa tuotekehitystä tehneenä voin kertoa kaikille että tulppien kipinä heikkenee oleellisesti 25tkm:n jälkeen. Tulppiin nyt vain tulee karstaa ja sinne posliinin pohjalle kertyy imusarjasta tulevaa moottorin huohotus kaasua. Se kartoittaa tulpan kuin tulpan. Ja vaikka ne ovat nykyisin kuumassa ja syvällä, eivät ne puhdistu, koska posliini on niin pitkä. Eli, uudet tulpat hetimiten. Ne ei maksa kuin 10e/kpl varaosatiskillä, pikkuisen tingattuina. Ja sitten, tulppia ei saa ostaa Biltemasta eikä Motonetistä. Joka valmistajalla on "korjaamo" ja "marketti" tuotteet. Marketti tuotteet kuten pyyhkijänsulat ja tulpat ovat heikompaa laatua. Ja siksi niitä myydään harakiri-liikkeissä. Siis, oikeaan varaosamyymälään mars.

Tämän jälkeen jatkaisin tarkstelua ilmanputsarin suuntaan jonka jälkeen vaihdettaisiin öljyt ja öljynputsari. Tyhjäkäynnin pitäisi nyt olla ihan eri luokkaa.

Epäilemäsi puolapaketti ei liene syyllinen. Kun tiedetään että eristevastus pienenee lämpötilan noustessa niin autosta pitäisi pimentyä aina kaksi pyttyä sen jälkeen kun tietty lämpötila saavutetaan. Nuo puolat kun antavat kipinän aina "kahden sylinterin välillä". Ja koska itsellänikin on tätä pientä nypytystä ollut, niin sen pois saaminen on ollut enemmän kuin työlästä. Itselläni on nypytys vähentynyt lähes olemattomaksi, tekee vain toisinaan, mutta vielä pitää tarkistaa nokkaremmin ajoitus. Epäilen että sekin on mennyt puoli hammasta pieleen.

Omassa kotterossa oli jonkun Tamperelaisen PSA-huollon jäljiltä Bilteman EQYPM tulpat sekä öljyn- ja ilmanputsarit. Jarrulaikat ja myös sisemmät jarrupalat  olivat Motonetin tavaraa. Ulommat olivat alkuperäiset Juridit. Huoltoja on niin monenlaisia.

Ace74

  • Vieras
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 14.04.2014, 14:27:36 »
Ongelma esiintyy vaan tyhjäkäynnillä, auto reagoi kaasunpainamiseen normaalisti ja vetää hyvin. Ja tuo käynnistysongelma on esiintynyt vain pari kertaa ja aina pidemmän seisomisen jälkeen. Nimenomaan kosteella/sateisella kelillä.

Lämpimänä käynnistyy normaalisti. Voihan se puolakasetti jo iänkin puolesta olla tulossa vaihtokuntoon, kun on vuodelta 2006 ja yli 150000 km ajettu.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #4 : 14.04.2014, 14:31:54 »
Joskus hiukan nelikärkitulppien markkinoille tulossa tuotekehitystä tehneenä voin kertoa kaikille että tulppien kipinä heikkenee oleellisesti 25tkm:n jälkeen. Tulppiin nyt vain tulee karstaa ja sinne posliinin pohjalle kertyy imusarjasta tulevaa moottorin huohotus kaasua. Se kartoittaa tulpan kuin tulpan. Ja vaikka ne ovat nykyisin kuumassa ja syvällä, eivät ne puhdistu, koska posliini on niin pitkä.

Sen verran asiasta teknisesti jotain tietävänä, voin todeta ettei mitattua teho-eroa ole saatu, jopa 100 tkm kilometriä ajetuilla tulpilla verrattuna uusiin.

Teknisesti tulpan puhdistumisasia/pysyminen puhtaana ei ole ollenkaan kuten kirjoitat. Tulppien lämpötila - sikäli mikäli oikean lämpöarvon tulpat suhteessa käyttötarkoitukseen ovat - on käytönaikana ns. itsepuhdistumislämpötilan ylittävä - muuten ne olisivat 'tukossa' ts. maavuotaisivat jo melko lyhyen ajosuoritteen jälkeen. Se alumiinioksidinen 'posliini' eriste nimenomaan lämpenee riittävän kuumaksi pysyäkseen puhtaana.

Ace74

  • Vieras
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #5 : 14.04.2014, 14:32:53 »
Kiitoksia vinkeistä... Öljyt on just vaihdettu ja on totalin öljyt ja öljynsuodatin on mannin filtteri, ilmanputsarikin on mannin. Noi tulpat tarttee vaihtaa nyt käytössä olevat on champpionit. Täytyy kuulostella tulppien vaihdon jälkeen tuliko paremmaksi...

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #6 : 14.04.2014, 14:34:20 »
...pitää tarkistaa nokkaremmin ajoitus. Epäilen että sekin on mennyt puoli hammasta pieleen.

Kuinka synkronihihna voi mennä puoli hammasta pieleen?

Ace74

  • Vieras
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #7 : 14.04.2014, 14:36:23 »
Ainiin olen käyttänyt 95-bensiiniä yleensä nesteen tai teboilin ja satunnaisesti myös shellin normaalia bensaa en "formulabensaa"..

psaario

  • Vieras
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #8 : 14.04.2014, 17:54:49 »
Tulppien puhdistuminen tapahtuu kuten Benkku sanoi. Ne on suunniteltu niin että tietyllä lämpötilalla noki palaa niistä pois. Kuitenkin, olemme maassa jossa autoilla ajetaan pitkiä aikoja ryyppy päällä. Ja kun se polttoaine yhdessä moottorin huohottimen öljy-sumun kanssa pääsee pesimään sinne  posliinin sisään, niin se aiheuttaa niitä ongelmia. Se ei enää puhdistu. Ja palaessaan se muodostaa pikku hiljaa johtavaa materaalia.

Mitä tulee näihin tulppa testeihin, niin ne yleensä tehdään joko ilmassa (rapistellään kipinää telineessä) tai sitten moottoreilla joiden polttoaineena on tislattu bensiini. Ja silloinkin kierrosluku nostetaan melko korkealle ja kipinän määrästä lasketaan ajetu matka. Sitä ei siis oikeasti ajeta. Eihän kukaan testaaja halua saada tulpilleen huonoa testitulosta. Ainahan ne ovat maailmoja syleileviä. Kaiken lisäksi me asumme kuitenkin maassa jossa polttoaineessa on bensiiniä vain muutamia prosentteja. Suurin osa on teollisuuden liottimia ja sivutuotteita jotka nyt sattuvat palamaan otto-moottorissa. Sen vuoksi ne on laitettu sinne. Ja 95:ssa on bensiiniä vähän. Vähemmän kuin Saksalaisessa 91:ssä.

Nämä käyntihäiriöt tulevat esille nimeomaan tyhjäkäynnillä, silloin kun moottori on kuuma. Silloin polttoaineen syttyminen ei ole tasaista ja väliin tulee "yskäsyjä". Sama ilmiö on havaittavissa ruohonleikkurissa. Jos siihen kaataa 95:sta niin kuumana se pätkii ja räiskii vähän väliä. 98:lla vähän harvemmin. Ja kun kaataa pienkonebensaa niin se käy tasaisesti.

98:sta on myös semmoinen etu, että moottori käyttää sitä vähemmän kuin 95:sta. Aina kun starttaat moottorin, sysytyksen ennakon haku kääntää sytytys ennakkoa niin paljon aikaiselle, että nakutustunnistin lohkon kyljessä tunnistaa nakutusta. Sen jälkeen siitä otetaan vähän takaisinpäin. 95:lla ennakko on vähemmän kuin 98:lla, jolloin palaminen on täydellisempää. Jolloin polttoaineesta saadaan parempi hyötysuhde.

Mutta vielä tulppiin... Itse ostin viime syksynä platinatulpat. Talven jälkeen niillä oli ajettu noin 8tkm, pääsääntöisesti matka-ajoa. 5min kotipihasta nopeus oli 80km/h ja sitä riitti seuraavat 150km. Ja toisessa päässä 5-10min kaupunkiajoa. Tulpan metallireunat olivat nokiset, posliini tumman harmaata ja elektrodin takaa meni musta juova posliinin juureen. Termostaatti vaihdettiin Behrin valmistamaa jo syksyllä ja moottorin lämmöt olivat kohdallaan koko talven. Tuulisuojaakin tuli käytettyä. Mutta tulpat vain nokeentuivat matka-ajossakin. Ja kun nyt vaihtoi uudet, moottori kävi jo korvin kuultavasti herkemmin. Eikä ne maksa kuin mainitsemani 10e/kpl. Tuon summan säästää jo pienenvissa bensakuluissa moneen kertaan.

Pieni sivujuonne vielä noihin tulppiin ja puoliin/puolapaketteihin. Täälä näyttää olevan yleinen mielipide, kuten VAG-puoellakin, että niitä nyt hajoilee vähän väliä ja että se on normaalia. Olen vaihdellut ja sahannut auki muutamia hajonneita puolia ja puolapaketteja ja kaikissa on syynä ollut käämilangan eristeen pettäminen, eli oikosulku. Jonka on etukäteen vahvistanut se että tulppia on vaihdettu "huolto-ohjelman" mukaan. Joka kerta kun tulpassa räpsähtää kipinä, suurin osa jännitteestä purkautuu tulpan kärkivälien kautta. Mutta siitä huolimatta puolalta tulee takaisinpäin, valmistajasta riippuen, noin 600V jännitepiikki. Järjestelmä kestää sen jos puolat jäähtyvät ja muu elektroniikka on kunnossa. Jos kuitenkin tulpat on huonot ja koko jännite ei pääse purkautumaan kärkivälien kautta, on puolaan jäävän energian ja jännitteen määrä paljon suurempi. Ja koska se ei pääse purkautumaan, puolan rautalevyn remanenssi muuttaa sen lämmöksi. Ja jos näitä huonoja sytytyksiä on paljon, lämötila nousee koko ajan.

Puolijohteissa on sellainen nyrkkisääntö, että mikäli komponentin lämpötila nousee +5 astetta, sen käyttöikä puolittuu. Kun se nousee toisen +5 astetta, jäljellä oleva käyttöikä puolittuu. Eli onkin enää vain 1/4-osa. Ja seuraavat +5 astetta, niin käyttöikää onkin jäljellä 1/8-osa. Tästä johtuen on hyvä pitää tulpat kunnossa. Ei jää pätkälle, eikä tule muita yllättäviä ongelmia. Joita tulpilta takaisinpäin tuleva jännite saattaa aiheuttaa auton elektroniikassa.

Mitä tulee tuohon nokkaremmiin "puoli hammasta pielessä", niin se käy helpommin kuin sen paikalleen asettaminen. Jos otetaan nokkaremmin, lukitaan hammaspyörät ja heittokellolla varmistetaan että ykkösen mäntä on YKK:ssa samalla tarkastetaan että ykkösen nokka on nostajassa kiinni. Kun siihen asetelmaan laitetaan remmi, se kiristetään ja otetetaan lukitukset pois sekä pyöritetään moottoria kaksi kierrosta eteenpäin, niin lähes poikkeuksetta kun nostetaan mäntä YKK:hon ja katsotaan nokkien asento, kumihihnan liikevara on ajanut sen 1/4-osa - 1/2 hammasta pieleen. Riippuen moottorista, kiristimellä voi korjata tilannetta tai pahentaa sitä. VAG-moottoreissa se pahenee, samoin Relluissa. Pösöjä en vielä ole aukonut. Usein hihna pitää asettaa pieleen ja kiristimellä korjata se kohdalleen. Näin saadaan moottori, joka käy tasaisesti ja jossa on voimaa.

En tiedä kumpi moottoreista on huonommin suunniteltu, Audin A8 jossa kumiremmin toleranssi on vauhtipyörällä 5mm vai Rellun Laguna jossa ei ole kiiloja eikä kunnollista kampiakselin lukitusta. Rellussa meni kaksi työpäivää ja Audissa kolme. Tosin, Audin kasin päälle sai laittaa täyden vesilasin ja startata moottorin. Pisaraakaan ei läikähtänyt yli. Vedenpinta ei heilunut edes startatessa. No, mutta se on kokonaan toinen asia se.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #9 : 14.04.2014, 23:13:54 »
Mulla on tähän asti tulpat kestäneet riittävänä normi vaihtovälin 60tkm. Viimeksi vaihdoin 40tkm kohdalla kun veto oli puhditonta. Auttoi viikon tai pari, mutta huononi nopeasti sen jälkeen. Puolakannen vaihto auttoi.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

micco

  • Vieras
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #10 : 16.04.2014, 07:50:18 »
Tuo tulppien suhde puolakansien menemiseen on selvä, niillä on yhteys. Tulpat kannattaa tosiaan vaihtaa ajoissa jos ei halua vaihtaa puolaa.

Kuitenkaan tuossa jakohihnassa ei tarvitaan mitään mystisiä temppuja senkun tekee ohjeen mukaan niin menee oikein. Tietty vielä varmistaa konetta pyörittäen uudella hihnalla ja katsoo, että tapit menee sujuvasti paikoilleen.

psaario

  • Vieras
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #11 : 16.04.2014, 08:26:09 »
Juu, ei siinä mitään mystistä olekkaan. Pitää olla vain tarkkana kun haluaa että se on kohdillaan.

Ennen vanhaan moottoria pyöritettiin aina 2.5 kierrosta käyntisuuntaan ja sen jälkeen 0.5 kierrosta vastakkaiseen. Näin kaikki löysä tuli kiristysrullan puolelle ja se oli helppo kiristää pois. Nykyään kaikkialla kielletään vastasuuntaan pyörittäminen. No, jälkikiristyksen jälkeen kun pyörittää konetta niin näkee onko vielä ajoitus paikoillaan.

Ehkä kaikkein hurjin nokkaremmin vaihto jonka olen nähnyt oli muuan merkkiliikkeessä. Pojat pisti nokka-akseleiden hammaspyörien väliin lukituslaitteen ja sitten vanha remmi puukolla poikki. Kampura käännettin paikoilleen ja uusi remmi rengasraudalla väkisin päälle. Ja sitten lukitustyökalu pois. Siinä hoidettiin kerralla nokka-akseleiden ajoitus ja kampiakselin asenon tarkastus. Ja sitten kone käymään. Kun sitten varovaisesti kyselin että eikös niitä laakereita tai vesipumppua vaihdetakkaan samassa yhteydessä, kun vanha laturin remmikin pistettiin takaisin paikalleen, niin vastaus oli:"Ei niitä tarvitse vaihtaa. Ne kestää ainakin 150tkm". Juu juu, mietin. Siis 30 tkm vähemmän kuin seuraava remmin vaihto. Toisaalta, olihan se laturin remminkin vaihto tulossa eteen sitä ennen.

Taas vähän harhaili. Mutta kuten Micco sanoi, moottorin pyörittämisen jälkeen kun katsoo että tapit menevät sujuvasti paikoilleen, voi nukkua hyvillä mielin siitä, että vaihto on onnistunut ja ajoitus kohdillaan. Nämä kun eivät ole kilpamoottoreita. Itse vaan olen tottunut tekemään työtä heittokellojen ja liuskojen kanssa.

Ace74

  • Vieras
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #12 : 18.04.2014, 11:12:16 »
Nyt on uudet platinatulpat laitettu, mutta on vielä havaittavissa tyhjäkäynnin pätkimistä. Ajattelin sen puolakasetin uusia, jos sitten loppuisi tuo pätkiminen...

ROHEE

  • Vieras
Vs: 407 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #13 : 05.05.2020, 18:57:38 »
Kerro miten kävi