Kirjoittaja Aihe: 306 - Käyntilämpötila ja jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)  (Luettu 4319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OlliH

  • Vieras
Ongelma:

Arvoisat Peugeot-asiantuntijat, esittäisin seuraavat kysymykset:

1. Mikä on normaali käyntilämpötila HDI, 66kw -moottorille? Itselläni se on lämpömittarin mukaan ollut aina ~73C. Lämpöä on riittänyt kovillakin pakkasilla, mutta mielestäni se on jotenkin alhainen. Lämpömittarin mukaan normaalilämpö (paksut viivat mittarissa) on 70-90C.

2. Tänään moottorin lämpötila nousi ruuhkassa (Metallican konsertti Helsingissä) yht'äkkia epätavallisen korkealle, noin ~88C:een. Lämmöt sain laskemaan kun käynnistin ilmastoinnin, jonka tiedän pyörittävän flektiä. Tarkistin pysähdyttyäni että flekti pyörii kun ilmastointi on päällä, mutta pysähtyy heti kun ilmastoinnin sammuttaa. Onko vika mahdollisesti flektin releessä tms? Miten voin todentaa flektin toimivuuden?

Taustana: Keväällä moottorin varoitusvalo syttyi kesken ajon. Sammutin moottorin, jonka jälkeen flekti jäi huutamaan. Kun käänsin moottorin sammuttamisen jälkeen taas virrat päälle, sammui varoitusvalo sekä flekti. Tämän jälkeen mainittu ongelma ei ole toistunut. En ole tosin varma että onko flektikään pyörinyt. Ajan 90%:sti maantietä, joten flektin toimivuutta ei ole helppo havaita.

Ratkaisu:

Johtopäätös nestetasojen ja sulakkeiden tarkistusten jälkeen: autossa ei ole mitään vikaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Lainaus käyttäjältä: "OlliH"
Arvoisat Peugeot-asiantuntijat, esittäisin seuraavat kysymykset:

1. Mikä on normaali käyntilämpötila HDI, 66kw -moottorille? Itselläni se on lämpömittarin mukaan ollut aina ~73C. Lämpöä on riittänyt kovillakin pakkasilla, mutta mielestäni se on jotenkin alhainen. Lämpömittarin mukaan normaalilämpö (paksut viivat mittarissa) on 70-90C.

2. Tänään moottorin lämpötila nousi ruuhkassa (Metallican konsertti Helsingissä) yht'äkkia epätavallisen korkealle, noin ~88C:een. Lämmöt sain laskemaan kun käynnistin ilmastoinnin, jonka tiedän pyörittävän flektiä. Tarkistin pysähdyttyäni että flekti pyörii kun ilmastointi on päällä, mutta pysähtyy heti kun ilmastoinnin sammuttaa. Onko vika mahdollisesti flektin releessä tms? Miten voin todentaa flektin toimivuuden?

Taustana: Keväällä moottorin varoitusvalo syttyi kesken ajon. Sammutin moottorin, jonka jälkeen flekti jäi huutamaan. Kun käänsin moottorin sammuttamisen jälkeen taas virrat päälle, sammui varoitusvalo sekä flekti. Tämän jälkeen mainittu ongelma ei ole toistunut. En ole tosin varma että onko flektikään pyörinyt. Ajan 90%:sti maantietä, joten flektin toimivuutta ei ole helppo havaita.


Tuon 306 HDi mittaristo sisältää pari mielenkiintoista ominaisuutta, lämpömittari ja polttoaine mittari näyttävät lähinnä sinnepäin arvoa ei sitä mitä siellä todellisuudessa tapahtuu

1. kertomasi lämpötilat kuullostavat aika normaaleilta. Mulla pyörii lämmöt kesällä 73-80 C Mittarin mukaan, talvella 72-77, Moottorin ohjaus tietokoneesta tarkastettuna mittari näyttää noin 5-8 C liian vähän. Termostaatti on 83 C.

2. Ensinnäkin tuo moottori lämpenee ulkolämpötilasta ja lohkolämmittimen käytöstä riippumatta kaksi vaiheisesti, johtuen jäähdytys järjestelmään asennetuista neljästä hehkutulpasta jotka sammuvat kun moottori saavuttaa noin 75 C lämpötilan (todellista). Ensin se nostaa lämmöt noin 10 km ajolla noin 73 C mittarin mukaan, sitten riippuen ulkolämpötilasta seuraavan 50 - 100 km aikana lämmöt joko jää siihen tai nousevat 77-79 C mittarin mukaan. Flektit lähtevätt pyörimään I-nopeudella noin 90-92 C mittarin mukaan, eli todellisuudessa lähempänä 95-98 C. Lämmöt saa nousemaan nopeasti kun repii oikein huolella kuumana päivänä kaupunki ajossa, muuten lämmöt ei todella nouse kovin hätäisesti.

Flektien toiminnan voit testata helpoiten ajamalla kaupungissa niin kauan että lämmöt nousee jonnekin 90 asteen nurkille. sitten vain laitat kaikki valot ja takalasin lämmittimen päälle ja annat auton käydä tyhjäkäynnillä seuraten lämpömittaria. viisari tipahtaa melkoisen nopeasti noin 88  asteeseen (mittarin mukaan) jossa lämpötilassa I nopeus sammuu. toinen vaihtoehto on viedä auto merkkihuoltoon ja pyytää heitä lukemaan vika koodit ja testaamaan flektit...

Tuon 306:sen ongelma on järjettömän suuri jäähdytin suomen oloihin suhteutettuna, paljon pienempikin riittäisi. tosin pösön dieselm malleissa on aina ollut mallisarjan suurin tai toiseksi suurin jäähdytin. tuon kokoista kennoa tarvitaan vain jos ajetaan vuoristo teillä vedettäessä vielä kärryä perässä
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

OlliH

  • Vieras
Kenties olen huolestunut turhasta.

Yleensä en aja yhtäjaksoisesti varttia pidempään seisovassa ruuhkassa, joten eilisen reilun tunnin jonottamisen nostama lämpötila on varmaan sitten ihan normaalia. Huolestuin vain siksi, että lämpömittari ei yleensä liiku kuin pari astetta suuntaan tai toiseen. Nyt se "pyki" ylöspäin pikkuhiljaa aina lähelle 90C:tta, kunnes hermo petti ja käynnistin ilmastoinnin varotoimenpiteenä. Sinänsähän 90C on vielä normaalin rajoissa, mutta pelkäsin SamiK:n mainitsemaa ilmiötä siitä että mittari näyttää alhaisempaa lukemaa kuin todellisuudessa. Tämä oli ensimmäinen kerta kun mittari edes saavutti 80C:en lämpötilaa, joten pieni huolestuminen tietysti oli paikallaankin... mielenrauhan säilyttämiseksi täytyy vielä tarkistaa nestetaso ja sulakkeet.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Lainaus käyttäjältä: "OlliH"
... mielenrauhan säilyttämiseksi täytyy vielä tarkistaa nestetaso ja sulakkeet.


Joo ilman muuta kannattaa tarkistella, tuossa HDista ei löydy lainkaan jäähdyttäjästä sitä katkaisinta joka kytkee puhaltimet päälle, ilmeisesti moottorin ohjaus tietokone ohjaa myös flektejä.

Joo on totta että normaalisti viisari ei nouse lainkaan yli 80 C mittarin mukaan.

Mulla Espoon Automaassa pikahuollossa laittoivat tietokoneen kiinni autoon ja seurattiin lämpöjen kehittymistä, siitä tiedän paljonko mittari näyttää poskelleen. Moottori vaatii noin 2700-3200 rpm jotta lämmöt nousee nopeammin.

Sulakkeet on siinä mustassa muovirasiassa akun vieressä, muistaakseni kaksi 40A sulaketta
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Niinpä, kevät kysymyksiä... talvella ja matka-ajossa 83-asteinen termari ja iso jäähdytin pitävät lämmöt lähellä 80-astetta. Ilmojen lämmettyä ja taajama-ajossa lämmöt nousevat helposti yli 95 asteen jolloin jäähdytyspuhaltimien pitäisi käynnistyä. 306 HDIssa on 4 "hehkutulppaa" sisääntulevaa vettä korventamassa (á 330W) jotka voivat sotkea tuntumaa. Muuten alla olevat vastaukset on ok.
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
tuossa kuva 306:sen lämmitys systeemistä, sijaitsee akun ja moottorin välissä, kiinni vaihdelaatikossa, imuilman putken alapuolella...



Hehkutulpan nimellisjännite on 11VDC ja se ottaa 15-20 A = 165-220W, käytännössä jännite on kuitenkin 12.7-13.8 VDC = 190-275 W ja tuo kertaa 4 = 660 - 1100 W, ei se ole ihme että peliin on ängetty 2kW / 150A laturi.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2009, 17:33:34 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.