Arvoisat Peugeot-asiantuntijat, esittäisin seuraavat kysymykset:
1. Mikä on normaali käyntilämpötila HDI, 66kw -moottorille? Itselläni se on lämpömittarin mukaan ollut aina ~73C. Lämpöä on riittänyt kovillakin pakkasilla, mutta mielestäni se on jotenkin alhainen. Lämpömittarin mukaan normaalilämpö (paksut viivat mittarissa) on 70-90C.
2. Tänään moottorin lämpötila nousi ruuhkassa (Metallican konsertti Helsingissä) yht'äkkia epätavallisen korkealle, noin ~88C:een. Lämmöt sain laskemaan kun käynnistin ilmastoinnin, jonka tiedän pyörittävän flektiä. Tarkistin pysähdyttyäni että flekti pyörii kun ilmastointi on päällä, mutta pysähtyy heti kun ilmastoinnin sammuttaa. Onko vika mahdollisesti flektin releessä tms? Miten voin todentaa flektin toimivuuden?
Taustana: Keväällä moottorin varoitusvalo syttyi kesken ajon. Sammutin moottorin, jonka jälkeen flekti jäi huutamaan. Kun käänsin moottorin sammuttamisen jälkeen taas virrat päälle, sammui varoitusvalo sekä flekti. Tämän jälkeen mainittu ongelma ei ole toistunut. En ole tosin varma että onko flektikään pyörinyt. Ajan 90%:sti maantietä, joten flektin toimivuutta ei ole helppo havaita.
Tuon 306 HDi mittaristo sisältää pari mielenkiintoista ominaisuutta, lämpömittari ja polttoaine mittari näyttävät lähinnä sinnepäin arvoa ei sitä mitä siellä todellisuudessa tapahtuu
1. kertomasi lämpötilat kuullostavat aika normaaleilta. Mulla pyörii lämmöt kesällä 73-80 C Mittarin mukaan, talvella 72-77, Moottorin ohjaus tietokoneesta tarkastettuna mittari näyttää noin 5-8 C liian vähän. Termostaatti on 83 C.
2. Ensinnäkin tuo moottori lämpenee ulkolämpötilasta ja lohkolämmittimen käytöstä riippumatta kaksi vaiheisesti, johtuen jäähdytys järjestelmään asennetuista neljästä hehkutulpasta jotka sammuvat kun moottori saavuttaa noin 75 C lämpötilan (todellista). Ensin se nostaa lämmöt noin 10 km ajolla noin 73 C mittarin mukaan, sitten riippuen ulkolämpötilasta seuraavan 50 - 100 km aikana lämmöt joko jää siihen tai nousevat 77-79 C mittarin mukaan. Flektit lähtevätt pyörimään I-nopeudella noin 90-92 C mittarin mukaan, eli todellisuudessa lähempänä 95-98 C. Lämmöt saa nousemaan nopeasti kun repii oikein huolella kuumana päivänä kaupunki ajossa, muuten lämmöt ei todella nouse kovin hätäisesti.
Flektien toiminnan voit testata helpoiten ajamalla kaupungissa niin kauan että lämmöt nousee jonnekin 90 asteen nurkille. sitten vain laitat kaikki valot ja takalasin lämmittimen päälle ja annat auton käydä tyhjäkäynnillä seuraten lämpömittaria. viisari tipahtaa melkoisen nopeasti noin 88 asteeseen (mittarin mukaan) jossa lämpötilassa I nopeus sammuu. toinen vaihtoehto on viedä auto merkkihuoltoon ja pyytää heitä lukemaan vika koodit ja testaamaan flektit...
Tuon 306:sen ongelma on järjettömän suuri jäähdytin suomen oloihin suhteutettuna, paljon pienempikin riittäisi. tosin pösön dieselm malleissa on aina ollut mallisarjan suurin tai toiseksi suurin jäähdytin. tuon kokoista kennoa tarvitaan vain jos ajetaan vuoristo teillä vedettäessä vielä kärryä perässä