Kirjoittaja Aihe: 807 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (HDi)  (Luettu 8734 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Auto: 2004 807 2,2 HDi ST (moottorin Citroen C5:stä).

Laturin merkkivalo rupesi ajoittain palamaan ja seuraavana päivän jatkuvasti. Auto seisoi pihassa reilun viikon odottelemassa, vapaata nosturia ja uutta laturia ylihuomiselle. Latasin akun pakkasten alla täyteen. Päätin varmistaa aamuisen startin ja kävin kokeilemassa että lähtee varmasti käyntiin - ei lähtenyt. Akku oli sisällä lämpiämässä ja täyttymässä, defa lämmitti konetta kolme tuntia ja nätisti pyöri, muttei edes luvannut. Tässä kohtaa herjasi käynnistyksen eston viasta, sulake oli palanut.

Otin akun uudelleen lämpimään ja jatkoin koneen lämmittämistä, seuraavaksi otin avuksi Start pilotia, ei käynnistynyt silläkään, herjasi välillä matkustajan turvatyynystä. Akku taas sisään ja moottorilämmittimellä kolme tuntia, tällä kertaa apuna myös sisätilan puhallin konepellin alla. Kaverin startatessa annoin tukevasti Start pilottia ilmanputsarin perässä olevaan putkeen. Ei herännyt.

Osaisiko joku viisaampi keksiä kannattako jotain vielä kokeilla kotipihassa vai onko hinausauto seuraava vaihtoehto?
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Kyllä tuo ajonesto kävi itselläkin mielessä, en nyt ihan kellosta katsellen irrottanut akkua. Joten voi olla että onnistuin jossain kohtaa saamaan ajoneston päälle, kun sulakekin paloi.
Silti mietityttää olenko ymmärtänyt oikein että ajonesto katkaise polttoaineen saannin, eikö tällöin start pilotin pitäisi edes lupailla, sikäli kun pääsee sylinteriin asti?
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Lähinnä sitä ajattelin, että ajonesto olisi päässyt aktivoitumaan jo siinä vaiheessa, jos/kun akkujännite pääsi liian alhaiseksi.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PL

  • Vieras
Ajonesto katkaisee polttoaineensyötön ja kipinän, joten ei lupaa vaikka start pilottia laittaa.

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Jos lähtee siitä ajatuksesta että ajonesto on aktivoitunut, miten sen saa pois?
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm

antsu

  • Vieras
Eikös HDI ole dieselmoottori. Jos se pyörii ja puristuksia on, pitäisi starttipilotin kaiketi pamahtaa.

Vai miten hodarin käynnistyksenesto pelaa, ei kai se venttiilejä lapuuta :o

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Oli kuulemma jako pompannut. Onkohan tuo kovinkin yleistä että viikon seisomisen jälkeen pakkasessa voi mennä sekaisin,ei kuulosta järin luotettavalta koneelta, vaikka onkin mukava vääntäjä toimiessaan.
Nyt odotellaan jännityksellä mikä on diagnoosi puristusten mittauksen jälkeen.
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Ei ole yleistä. Edellisessä Hihnanvaihdossa on hieman tumpeloitu ja nyt se kostautui.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Pakko tarttua tuohoh poirottin kommenttiin, voiko hihna kuitenkin toimia ihan ok 10 tkm ja näin yllättäen hypätä paikaltaan, siis johtuen kämmäilystä asentaessa?
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Miksi ei jos on jäänyt liian löysälle. Appiukon pösöstä jako hyppäsi kun jalka luiskahti kytkimeltä tyhjäkäynnillä ja sammui. Hihna oli aika löysällä kun sitä myöhemmin tutkailtiin.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Mitenkään jankuttamatta, voiko löysä hihna toimia ihan ok kymppitonnin ja sit hypätä, oliko poirottin appiukolla kans pitkään ajossa ennen kuin pomppas?
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm

micco

  • Vieras
Voi pompata hyvinkin. Joko jätetty löysälle tai sitten kiristin pettänyt. Myös pakkasella voi tapahtua jotain takapotkutyyppistä mikä voi aiheuttaa tuon.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Mitenkään jankuttamatta, voiko löysä hihna toimia ihan ok kymppitonnin ja sit hypätä, oliko poirottin appiukolla kans pitkään ajossa ennen kuin pomppas?

Noin 3 vuotta ja 50000 kilsaa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Cheri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Pientä jälkispekulointia tuli vielä mieleen:
Kone vuoti öljyä jostain ylhäältä, venttiilikopan tiiviste vaihdettiin ilman sen suurempaa vaikutusta. Voisiko 10tkm:n öljykylpy olla syynä jaon pomppaamiseen?
308: 2009, 1,6 HDi, SW FAP110, 15 tkm
MB 409 1983 orkesteriauto
ex
807: 2004, 2,2 HDi, ST, 270tkm
307: 2002, 2.0 HDi 66kW, 5d , 340 tkm