Kirjoittaja Aihe: 3008 - THP-moottorin ongelmat  (Luettu 44796 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #15 : 10.03.2011, 20:25:26 »
Käske huollon muuttaa moottorin ilmanotto siihen pakosarjan ja turbon lähelle. Sillä on ongelma poistunut.
Peugeot 3008 hybrid

Vesa

  • Vieras
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #16 : 10.03.2011, 21:01:23 »
95E10 olen käyttänyt, mutta olen kyllä ajatellut siirtyä kokeilemaan 98 bensaa, siis ihan siinä mielessä että kone ylipäätään toimii ehkä paremmin sen kanssa. Tuskin näihin jäätymisongelmiin on apua. Nyt on muutenkin menty kohtuullinen pätkä ilman ongelmaa, vaikka siis tilanne ei ole muuttunut mitenkään ja varmasti ensitalvena, jos kunnon talvea tulee, ongelmat on taas käsillä. Reissuun ei viitsi perheen kanssa lähteä, ainakaan suksiboksi katolla.

Uskoisin kyllä että mun natsat ei riitä huoltopäällikön käskyttämiseen millään tavalla. Olen lähtenyt tätä asiaa viemään myyjän kautta eteenpäin. Katsotaan nyt miten asia etenee.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #17 : 10.03.2011, 21:20:43 »
Vesan THP ilmeisesti siis hyvin ajettu yksilö ja muutaman kk:n vanha ? Täytyy ihmetellä miten voi kaasuläppä jäätyä noinkin uudessa, eikös sinne jotain öljymoskaa pitänyt kertyä ajan kanssa ?
Mutta ilman muuta sinuna siirtyisin 98 bensaan. Jos sitä vettä on 95E10 bensassa enemmän kuin 98:ssa ja on mahdollista että kosteutta menee öljyn sekaan jopa niin paljon että öljymäärä näyttää lisääntyvän kuten BMW/Daimler pari päivää sitten uumoili niin kyllä siitä ongelmia tulee.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #18 : 10.03.2011, 22:52:13 »
Sieltä moottorista tulee ihan "puhdastakin" vettä huohottimen kautta, ei sinne öljymoskaa tarvitse kertyä. Itsekin kovien pakkasten aikaan heittelin isoimmat jääpalaset kaasuläpän luota pois toisenlaisesta autosta. Jos imuilma on tarpeeksi kylmää, se kosteus ehtii jäätyä ennen kuin moottori ehtii imeä sen höyrynä tai nesteenä sylinteriin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #19 : 11.03.2011, 05:13:49 »
Käske huollon muuttaa moottorin ilmanotto siihen pakosarjan ja turbon lähelle. Sillä on ongelma poistunut.

Tehdastakuun alaisen auton muutoksista vastaa tehdas, maahantuoja on kyllä mukana jutussa mutta uuteen autoon ei tehdä muutoksia ilman tehtaan hyväksyntää.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Premium

  • Vieras
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #20 : 11.03.2011, 07:42:47 »
Pohdin mielessäni, miten THP-moottorissa voisi 95E10-bensiinin etanoliosuuden seassa mahdollisesti oleva vesi aiheuttaa jäätymisongelmia ? THP-moottori on tiettävästi varustettu suorasuihkutuksella, eli polttoaine suihkutetaan suoraan sylinteriin. Jo puristussuhteen aikana siellä männän päällä tulee kohtalaisen lämmin, joten vesi todennäköisesti höyrystyy. Työtahdin aikana vesi suorastaan kaasuuntuu ottaen osaa työtahtiin, kuten joissakin laivadieseleissä (niissä suihkutetaan vettä "tahallaan" sylinteriin jäähdyttämään ja lisäämään puristuspainetta). Voisiko sitten olla niin, että kovan paineen johdosta tätä kaasuuntunutta/tulistunutta höyryä sitten ajautuu männänrenkaiden ohi kampikammioon, ja sieltä sitten huohotusjärjestelmään. Vai miten asia on teknisesti selitettävissä ??
Pitää vielä muistaa, että höyry ottaa 1500-kertaisen tilan veteen verrattuna, eli jos höyryä pääsee "läpi" 1 cl, se vedeksi muutettuna tarkoittaa 1/1500 cl.  
« Viimeksi muokattu: 11.03.2011, 07:47:33 kirjoittanut Premium »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #21 : 11.03.2011, 08:09:13 »
Siis vettähän voidaan käyttää välijäähdyttimen tapaan jäähdyttämään ahdettua ilmaa. Muistaakseni eräässä VW:n nopeusennätys autossa näin tehtiinkin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #22 : 11.03.2011, 08:22:34 »
Voisin melkein vannoa, että vaihdettu samanlainen vanha imusarja tilalle, eikä sitä uudempaa imusarjaa. Imusarjan varaosanumero 3008 mallille on servicen mukaan: 0361T0. Uudempi lienee 0361 S2



Moottorin ilmanoton muutos.


En tiedä olisiko mitään apua jos huohotinputkeen laittaisi lämmitysvastuksen. Tällöin huohotuksen mukana tuleva kosteus olisi ainakin lämpimämpää. Lämmitystähän tuossa ei ole vakiona.



« Viimeksi muokattu: 11.03.2011, 08:42:24 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #23 : 11.03.2011, 08:24:16 »
Eikös minin tapauksessa imusarjan ongelma ratkennut sillä, että joka imusarjaputkelle tuli oma huohotusputki. Peugeot 508 mallissa imusarjan varaosanumero on muuttunut ja se on: 0361 S2.

VTI 120/125 moottorissa on huohotinputken loppupäässä lämmitys.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2011, 08:49:34 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

Pugi406

  • Vieras
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #24 : 11.03.2011, 20:24:11 »
Käske huollon muuttaa moottorin ilmanotto siihen pakosarjan ja turbon lähelle. Sillä on ongelma poistunut.

Kukas kyseisen homman maksaa? Ei tehdas eikä maanantuoja eikä myyjä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #25 : 11.03.2011, 21:25:27 »
Jos on osaava merkkikorjaamo, niin kyllä ne yrittää korjauskeinoja keksiä vaikka valmistajalta/maahantuojalta ei apua olisi tarjolla. Tuollainen pieni putkenpala ei tunnu firman kustanuksissa ei sitten yhtään ja kun auto saatiin kuntoon, niin ekan auton myy automyyjä ja seuraavan se "huolto". Jos huolto ei osaa hommia, niin ei tule jatkossa kauppoja samasta putiikista.
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #26 : 12.03.2011, 05:45:20 »
Samalla korjaamo ottaa käytännössä kaikki moottoriin liittyvät takuu kustannukset vastuulleen. Ei tehdastakuu korvaa korjaamoiden omien viritysten kerrannaisseurauksia. Edelleen tehtaalta ei koskaan saada varsinaista korjausta jos aina vaan tehdään omia patentteja.

Toisaalta tällä vialla ei ole mitään tekemistä huollon tai sen osaamattomuuden kanssa, tämä alkaa kuullosta siltä että mersua viedään huoltoon kun kone laukeaa. Kyllä huollossa tehdään määräaikaishuoltoja, suunnittelu virheet on ihan eriasia, ei huollon voida olettaa korjaavan niitä. Joku tolkku pitää olla.

Oikeasti vika tapausten tutkinta menee prossessin mukaisesti, vikaraportoidaan tukeen, kerätään kaikki pyydetyt tiedot, tuen inssit tutkii ja siirtää suunnittelu puolen insseille jos eivät osaa auttaa. Tehdään muutos tuotteeseen, tutkitaan auttaako se, jos ei niin homma jatkuu. Jos auttoi niin siljetaan case. Jos tuo ketju katkaistaan omilla virityksillä alkaa tuki kaupata ratkaisuksi toimimatonta osaa, koska kuvitellaan että se korjaa vian, vielä vihaisempia asiakkaita. Tämä on siis ihan yleismaailmallinen tukiorganisaation rakenne, ei mikään pösön oma keksintö.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2011, 06:00:01 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #27 : 12.03.2011, 07:52:32 »
Vastaavia ilmanoton muutoksia on tehty mm. XU ja EW 1.8 ja 2.0 ja 2.2 koneisiin. Ihan maahantuojan ohjeen mukaan. Näihin tuli sitten joskus tehtaalta korjaussarja jota ei edes löydy serviceboxista. On sitä ennenkin ilmanotto ollut pakosarjan päältä koneissa.

Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #28 : 12.03.2011, 08:12:36 »
Näihin tuli sitten joskus tehtaalta korjaussarja jota ei edes löydy serviceboxista.

Niinpä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

plu

  • Vieras
Vs: 3008 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #29 : 12.03.2011, 08:27:02 »
98 bensan käytöllä en usko olevan tähän ongelmaan mitään vaikutusta. Silti itsekin tankkasin eilen ekan kerran tankillisen 98:aa, lähinnä nähdäkseni laskeeko kulutus kalliimpaa hintaa vastaavasti. Jos laskee, siirryn 98:aan, sillä miksi ottaa riskiä 95 E10:n mahdollisista muista ongelmista jos mitään hyötyä ei saa?