Kirjoittaja Aihe: XU/BE - Kevyempää vauhtipyörää  (Luettu 22257 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jsantala

  • Vieras
XU/BE - Kevyempää vauhtipyörää
« : 11.12.2012, 11:12:36 »
Askartelen tuota Xsaran sähkökonversiota http://kwsaki.blogspot.fi/search/label/kWsara ja siihen olisi mukava saada hieman kevyempi vauhtipyörä. Oikeastaan mielellään aika paljonkin, koska alkuperäinen on hervoton valurautamöhkö eikä sen massasta ole sähkökäytössä kuin haittaa. Pitääkö vain lähteä keventämään alkuperäistä vai löytyykö kevyempää jostain?

Benkku

  • Vieras
Vs: XU/BE - Kevyempää vauhtipyörää
« Vastaus #1 : 11.12.2012, 11:53:31 »
Melko kevyt, massaltaan luokkaa 1/3 alkuperäisestä ja inertialtaan vieläkin pienempi - olisi ylimääräisenä. Vakiolle 216 mm:n asetelmalle/kiinnitykselle.
http://i241.photobucket.com/albums/ff275/205_Proje/Flywheel216mmassembly2737kg.jpg

Sama kiekko ilman kitkapintaa ja käynnistinkehää.
http://i241.photobucket.com/albums/ff275/205_Proje/IMAGE_669.jpg

Ultrakevyen omavalmisteisen käynnistinkehän voinee jättää pois, jolloin massa olisi hieman alle 2.5 kg.
http://i241.photobucket.com/albums/ff275/205_Proje/IMAGE_670.jpg

Kevyin kaupallinen tarjonta (www.kad-uk.com) olisi massaltaan luokkaa 3.4 kg.

Voiman kytkentään tuon tilalle tuli tällainen.
http://i241.photobucket.com/albums/ff275/205_Proje/FlywheelXU_184_assembly_2359g_1.jpg
« Viimeksi muokattu: 11.12.2012, 11:57:57 kirjoittanut Benkku »

jsantala

  • Vieras
Vs: XU/BE - Kevyempää vauhtipyörää
« Vastaus #2 : 11.12.2012, 13:29:58 »
Noihan näyttää hyvältä. Oletko itse väsäillyt? Tässähän on semmoinen juttu myös, että en missään nimessä kaipaa tuota alkuperäistä pulttijakoa. Päinvastoin, yksinkertaisempi ja kooltaan pienempi olisi vain parempi. Vauhtipyörä kun täytyy saada sähkömoottoriin kiinni eikä siinä tietenkään ole valmiina tarjolla mitään pulttijakoa vaan kaikki on itse valmistettava.

Siispä olen ostomielessä kiinnostunut mahdollisesti ylimääräisenä olevasta vauhtipyörästä tai jollain simppelimmällä pulttijaolla olevasta valmisteesta. Kustannusten pitäisi jokatapauksessa olla mahdollisimman maltillisia. Mitään rallitehoja tässä ei tietenkään ole kyseessä. Todennäköisesti puhutaan jostain max. 33 kilowatin sähkötehosta.

jsantala

  • Vieras
Vs: XU/BE - Kevyempää vauhtipyörää
« Vastaus #3 : 11.12.2012, 13:34:00 »
Lisätään vielä, että olen erittäin kiinnostunut jos joku pystyy valmistamaan vauhtipyörän, joka sopisi suoraan sähkömoottorin akseliin (kiilauralla tai hampailla varustettuun) tai palikan moottorin ja vauhtipyörän väliin.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: XU/BE - Kevyempää vauhtipyörää
« Vastaus #4 : 11.12.2012, 18:17:43 »
Automaattilaatikollisen moottorin vetolevy?

jsantala

  • Vieras
Vs: XU/BE - Kevyempää vauhtipyörää
« Vastaus #5 : 11.12.2012, 19:12:54 »
Minkälainen kappale se on? Tarkoitus on siis kuitenkin säilyttää kytkimen normaali toiminnallisuus.

Benkku

  • Vieras
Vs: XU/BE - Kevyempää vauhtipyörää
« Vastaus #6 : 11.12.2012, 20:04:01 »
Lisätään vielä, että olen erittäin kiinnostunut jos joku pystyy valmistamaan vauhtipyörän, joka sopisi suoraan sähkömoottorin akseliin (kiilauralla tai hampailla varustettuun) tai palikan moottorin ja vauhtipyörän väliin.

Kyllähän sellainenkin syntyisi, olisiko laittaa skissiä tai cad kuvaa?

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: XU/BE - Kevyempää vauhtipyörää
« Vastaus #7 : 11.12.2012, 21:50:46 »
... säilyttää kytkimen normaali toiminnallisuus.

Vetolevy kytkee moottorin automaatin turbiiniin, eli momentinmuuntimeen. Jos haluat säilyttää manuaalikytkimen, niin tämä ei käy.

jsantala

  • Vieras
Vs: XU/BE - Kevyempää vauhtipyörää
« Vastaus #8 : 13.12.2012, 07:48:37 »
Benkku,
En ole vielä kerinnyt piirtelemään, mutta tarkoitus olisi.

Benkku

  • Vieras
Vs: XU/BE - Kevyempää vauhtipyörää
« Vastaus #9 : 13.12.2012, 11:49:46 »
Ok- ei kiirettä, kun saat kuvitettua, niin katsotan sitä aikataulu- ja kustannuspuolta.