http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22866.msg114487#msg114487Varmista ensin, että käsijarru on täysin vapautettu eli kahva alhaalla ja vaijerit riittävän löysällä (löysää tarvittaessa vaijerin säätöä kahvan juuresta mutteria kiertämällä). Jarrurummun sisällä oleva käsijarrun itsesäätömekanismin toteutus vaihtelee valmistajasta riippuen (esim. Girling/Lucas tai DBA/Bendix), mutta pultinreiästä voi yrittää muuttaa säätöä siten, että jarrukengät siirtyvät kauemmaksi jarrurummusta. Käytännössä pultinreiästä on hankala nähdä jarrurummun sisälle ja tehdä mitään säätöjä.
Helpompi vaihtoehto on vapauttaa jarrukengät pultin reiän kautta niin, että ne pääsevät liikkumaan kauemmaksi rummusta. Menetelmä vaihtelee jarrujen toteutuksesta (valmistajasta) riippuen. Tarkoitus on saada toisessa jarrukengässä oleva käsijarrumekanismin vipu siirtymään jarrukengän taakse vivussa olevan rajoittimen ohi, jolloin jarrukengät asettuvat kauemmaksi rummusta, mikäli käsijarruvaijeri ei ole liian kireällä (löysää tarvittaessa vaijerin säätöä riittävästi kahvan juuresta). Normaalistihan käsijarrua käytettäessä vaijeri vetää ko. vipua ulos, jolloin jarrukengät kiristyvät rumpua vasten.
Mikäli vivussa on rajoittimena putkisokka, lyödään se irti tai ainakin vivun pinnan tasolle tuurnan avulla pultinreiän kautta. Sen jälkeen vipu liikkuu joko itsestään jarrukengän taakse tai sitten sitä pitää liikuttaa vaikka ruuvimeisselillä (saattaa olla ruostunut kiinnikin). Rakenne, jossa käsijarruvivun liikettä on rajoitettu putkisokalla, näkyy tämän viestin kuvassa:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=13594.msg81568#msg81568Jos vivun liikettä on rajoitettu siinä kiinteästi olevalla olakkeella, painetaan vipua pultinreiästä niin, että se pääsee liikkumaan jarrukengän taakse. Tällainen rakenne näkyy esim. 309:n jarruja käsittelevässä viestiketjussa:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22152.0Esim. Haynesin oppaassa on mainittu, että putkisokkaa käytetään vain valmistajan Girling/Lucas jarruissa ja olaketta DBA/Bendix:n jarruissa, mutta käytännössä ainakin joissakin tarvikejarrukengissä sokka on korvattu olakkeella.
Kun jarrurumpua yrittää vetää irti, voi sitä kopautella vasaralla eri puolilta irrottamisen helpottamiseksi. Rumpua voi myös yrittää kammeta ulospäin tasaisesti eri puolilta esim. ison ruuvimeisselin avulla. Eräs vaihtoehto on käyttää ns. liukuvasaraa, mutta vaikeimmissa tapauksissa voi kuitenkin joutua turvautumaan ulosvetäjään (jonka voi virittää kiinni pyöränpulttien avulla). Kun rumpua kiskoo väkisin irti, on aina vaarana, että jarrukengät ja niiden kiinnitysosat vaurioituvat eli kannattaa ostaa uudet osat varalle tai sitten toimia erittäin varovasti.