Kirjoittaja Aihe: 306 - Imuilman lämpötila-anturi (Bosch Mono-Motronic MA3.0/MA3.1)  (Luettu 5915 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 306.
Moottori: 1,4 (KDX, TU3MC) ja 1,1 (HDZ/HDY, TU1M+).
Ohjausjärjestelmä: Bosch Mono-Motronic MA3.0 ja MA3.1 (yksipistesuihkutus).
Lähde: Peugeot 388-GB-01/93, Peugeot 757-F-04/96, Haynes Citroen and Peugeot Engine Management Systems 3789 ja Haynes Automotive Engine Management And Fuel Injection Systems Manual 3344.

Imuilman lämpötila-anturi on integroitu kaasuläppäkotelossa sijaitsevan suuttimen suojakanteen ja sen johdot kulkevat saman liittimet kautta kuin suuttimenkin. Mittaaminen onnistuu liittimestä anturia irrottamattakin, mutta jos anturi halutaan ottaa irti, pitää ensin irrottaa kolmella pultilla kaasuläppäkoteloon kiinnitetty pyöreä muovikehys ja sen tiiviste, jonka jälkeen yhdellä pultilla kiinnitetty suuttimen suojakansi tiivisteineen saadaan irrotettua. Suojakantta avattaessa saattaa ympäristöön ruiskua polttoainetta, joten on noudatettava erityistä varovaisuutta (polttoaineen ruiskuminen voidaan estää esimerkiksi rätillä).

Peugeotin ja Boschin varaosaluetteloiden mukaan anturia ei saa erikseen ostettua ainakaan em. lähteistä, mutta kenties tarvikkeena voisi löytyä. Boschin jälleenmyyjältä Suomesta tai nettikaupoista ulkomailta voisi löytyä kohtuullisempaan hintaan. Samoja osia on luonnollisesti käytetty monien muidenkin automerkkien tuotteissa, joten hankintakanavia lienee useita ja netistä voi löytyä vinkkejä osan korvaamiseen halvemmalla.

306 (1. mallisarja), INJECTION TU1M, HDY/HDZ, Bosch Mono-Motronic MA3.0

1920 F9, HARNESS, 175,00 e (Citroen: ei hintaa, Saksan Peugeot 207,31 e)
1920 F9 = Bosch 3 437 010 533.

http://www.retro-saar.de/ (107,85 e)
http://www.teilesuche24.de/bosch/stecker-einspritzventil-3437010533 (126,80 e)
http://www.genuine-parts.de/ (158,03 e)

306 (1. mallisarja), INJECTION TU1M+, HDY/HDZ, Bosch Mono-Motronic MA3.1
306 (1. mallisarja), INJECTION TU3MC, KDX, Bosch Mono-Motronic MA3.0

1920 R3, HARNESS, ei hintaa (Citroen: ei hintaa, Saksan Peugeot 76,34 e)
1920 R3 = Bosch 3 437 010 902.

http://www.teilesuche24.de/bosch/stecker-einspritzventil-3437010902?c=102799 (52,40 e)
http://www.retro-saar.de/ (53,90 e)
http://www.genuine-parts.de/ (58,19 e)

Imuilman lämpötila-anturi (NTC-tyyppinen vastus) voidaan tarkistaa mittaamalla liitin irrotettuna vastusarvoja eri lämpötiloissa kaasuläppäkotelon puoleisesta nelinapaisesta liittimestä. Autodatan ja Peugeotin mukaan pinnit ovat Bosch Mono-Motronic MA3.0:ssa ja MA3.1:ssä 1 ja 2. Ohjetta voidaan soveltaa myös vanhempaan Bosch Mono-Jetronic A 2.2:een, jolloin Autodatan mukaan mittaus suoritetaan pinneistä 1 ja 4. Huomaa kuitenkin, että kytkennät vaihtelevat autosta ja käytetystä moottorinohjausjärjestelmästä riippuen.

-o------o-
| 4 3 2 1 |
---o--o---

Piirroksessa o-kirjaimet kuvaavat liittimen mekaanisessa koodauksessa käytettyjä ulokkeita tai koloja. Pinnit on yleensä numeroitu myös liittimeen.

Anturin mittaamisessa eri lämpötiloissa voidaan käyttää apuna esimerkiksi kuumailmapuhallinta ja kylmäspraytä, mutta kuumailmapuhaltimen käytössä on oltava varovainen, jottei muovikuorinen anturi vahingoitu.

Autodatan ilmoittamat arvot (Bosch Mono-Motronic MA3.0):

Lämpötila (°C)Vastus (Ω)
09750
203750
401600
60750
80380
100200

Autodatan ilmoittamat arvot (Bosch Mono-Motronic MA3.1):

Lämpötila (°C)Vastus (Ω)
103530-4100
202350-2670
301585-1790
401085-1230
50763-857
60540-615
80292-326
90215-245

Peugeotin korjaamokäsikirjan ilmoittamat arvot (Bosch Mono-Motronic MA3.0 ja MA3.1):

Lämpötila (°C)Vastus (Ω)
-108620-104500
05450-6460
103530-4100
202350-2670
301585-1790
401085-1230
50763-857
60540-615
80292-326
90215-245
100165-190

Mikäli anturia halutaan mitata sytytysvirta päällä (johtosarja kiinnitettynä kaasuläppäkotelon liittimeen), niin Haynesin kirjan "Citroen and Peugeot Engine Management Systems 3789" mukaan moottorinohjausyksiköltä anturin toiseen pinniin tulevan syöttöjännitteen pitäisi olla 5,0 volttia ja toisesta pinnistä anturilta moottorinohjausyksikölle lähtevän signaalijännitteen 20 asteen lämpötilassa n. 2,0-3,0 volttia, josta sen pitäisi laskea noin 1,5 volttiin lämpötilan noustessa n. 40 asteen paikkeille.

Jos signaalijohtimesta mitattava jännite on nolla volttia, voi kyseessä olla signaalijohtimen oikosulku maahan tai katkos signaalijohtimessa anturin ja moottorinohjausyksikön välillä. Mikäli johtimet ovat ehjiä, tarkista kaikki moottorinohjausyksikön jännitesyötöt ja maakontaktit (jos nämä ovat kunnossa, vika voi olla moottorinohjausyksikössä).

Jos signaalijohtimesta mitataan 5,0 voltin jännite (sama kuin syöttöjännite), aiheutuu se avoimesta piiristä (anturin sisällä, moninapaliittimessä tai anturin signaalijohtimessa on katkos tai anturi ei saa maakontaktia).

Mittaaminen liitin kiinnitettynä voidaan suorittaa esim. liittimien välille vedettyjen apujohtojen avulla tai liittimen taustapuolelta (jos mahdollista). Mittalaitteen miinusjohdin yhdistetään joko moottorin tai anturin maahan ja plusjohdin mitattavaan anturin johtimeen.

Haynesin kirjan "Automotive Engine Management And Fuel Injection Systems Manual 3344" Bosch Mono-Motronic MA3.0/3.1:tä käsittelevän luvun mukaan moottorinohjausyksikkö käyttää imuilman lämpötila-anturin signaalia korjatakseen suuttimen aukioloaikaa vain lämpötilan ollessa alle 20 astetta. Suihkutuspulssin leveys kasvaa lämpötilan laskiessa aina -30 asteeseen saakka, jolloin pulssi on 30 prosenttia leveämpi.

Lisää ohjeita vian etsintään on seuraavissa Peugeotin korjaamokäsikirjan sivuissa (TU3MC, KDX, Bosch Mono-Motronic MA3.0):

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Lisää ohjeita vian etsintään on seuraavassa Peugeotin korjaamokäsikirjan sivussa (TU1M+, HDY/HDZ, Bosch Mono-Motronic MA3.1):

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info