Ongelma:Auto: 1993 306 1,4 (TU3M, Bosch Motronic).
Auto käy tyhjäkäyntiä rytkyttämällä. Keerroksia kun antaa niin kehrää kuin kissa. Aiemmin ko. yksilö on käynyt todella tasaisesti. Vedättäessä yskäisee kerran tai pari? Siitä kun pääsee ohi niin taas mennään.
Mitä on yritetty:
1. Katsoa kaikki mahdolliset ilmavuodot letkuista silmämääräisesti. Myös hiilipönttö oikean lokasuojan sisässä. Ei havaittu murtumia/löysiä liitoksia.
2. Bensiinin paine mitattu ruiskulle tulevasta letkusta n. 1.0bar. Paine kasvaa kun kuristaa paluuletkua. n. 1.5 bar:iin.
3. Mitattu imuilman lämpövastuksen arvo ja viilennetty sekä lämmitetty käsin. Vastusarvo muuttuu selkeästi ja nopeasti kumpaankin suuntaan alkuarvostaan.
4. Tarkistettu vikakoodit mittariston vikavalolta. 51 – Oxygen sensor 1 -vaihdettu tarvike lambda- anturi ja samalla uusittu pakosarjan ja putkiston välinen tiiviste. Kohteessa oli pieni vuoto. Ei muutosta käyntiin.
5. Avattu kaasuläpän asentotunnistin varovasti. Liukupinnat todella hyvässä kunnossa ja sisällä ei epäpuhtauksia. Suljettu samaan asentoon takaisin.
6. Etsitty MAP anturia kissojen ja naapurin koiran kanssa. Ilmeisesti ko. mallissa sellaista ei sitten olekkaan.
7. Kokeiltu uutta konkkaa puolapaketin rinnalle. Ei mitään vaikutusta. Palautettu vanha takaisin.
8. Huomattu tyhjäkäynnillä että ruiskun syöttö katkeaa aina pahimman rykäisyn hetkellä kokonaan. n 1/3 sekunnin katkos. näkyy ilman ilmanputsarin koteloa bensiinin suihkussa.
9. Ilmanputsari ja tulpat vaihdettu uusiin muutama viikko sitten. ei vaikutusta.
10. Käytetty Bosch korjaamolla -> kuulemma puristusvika kun kaikki muut toiminnot ovat kunnossa. Jostain syystä yhdessä sylinterissä ei täydellistä palamista?
11. Mitattu puristukset -> jokaisessa sylinterissä n. 11bar paine.
Ratkaisu:Kaksoiskipinäpuolayksikkö oli rikki (ks. kuvassa näkyvät halkeamat).
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.