Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, 10490U9/29.07.2005, Bosch-takarumpujarrut, ei ABS-jarruja).
Tarkistin yli viisi vuotta ja 145 000 km ajetun auton alkuperäiset takajarrujen osat, kun ajattelin jarrukenkien kaipaavan jo uusimista.
Expertissä jarrurumpu on helppo irrottaa, koska napamutteria ei tarvitse avata. Pyörän irrottamisen jälkeen rumpu ei ole enää kiinni kuin yhdellä pultilla, joka toimii myös vanteen ohjuritappina (avainkoko 12 mm). Lisäksi pitää irrottaa mahdollinen jarrurummun sisällä olevien osien suojaamiseksi asennettu vannemainen suojapelti rummun ja jarrukilven ympäriltä, joka kiinni pultilla, jonka avainkoko on 10 mm (puhdista liasta, käytä irrotusöljyä ja pidä vastaan alapuolelle hitsatusta mutterista, jonka avainkoko on 13 mm). Jarrurumpu irtoaa pyörännavasta, kun sitä sopivasti kopauttelee vasaralla eri puolilta, jonka jälkeen sen saa käsin vedettyä irti, jollei jarrurumpuun ole muodostunut kitkapinnan kulumisen seurauksena liian korkeaa kynnystä, johon jarrukengät ottaisivat kiinni.
Hämmästyksekseni rummun sisällä olevat jarruosat olivat todella hyvässä kunnossa eli osia mahdollisesti jumittavaa ruostetta ei juuri ollut. Tähän lienee vaikuttanut ulkopuolisen suojapannan käyttö, joka on estänyt suolaveden ja kuran pääsyä rummun sisälle. Jarrukengissä pintaa oli vielä jäljellä n. 4,0-4,5 mm, joka on suunnilleen saman verran tai jopa enemmän kuin mittasin uusista Motonetin myymistä ABS-merkkisistä jarrukengistä (n. 4,1 mm). Vaihtorajaksi esim. Autodata ilmoittaa 1,5 mm.
Jarrurummutkaan (255x60 mm) eivät silmääräisesti tarkasteltuna ja epätarkasti mitattuna olleet juurikaan kuluneet. Kenties alkuperäisestä Peugeotin korjaamokirjallisuuden 10 tuuman rummuille ilmoittamasta 254,15 mm:n halkaisijasta oli kulunut vain n. 0,5 mm (maksimihalkaisijaksi ilmoitetaan 256 mm tai 10,079"). Jos kuluminen jatkuu yhtä vähäisenä, niin nuo osat tuntuvat olevan lähes ikuisia. Toki on mahdollista, että niihin tulee sitä ennen jotain muuta vikaa.
Puhdistin osat jarrupölystä ja voitelin tietyt mekanismin kohdat ehkäistäkseni tulevia ongelmia. Toiselta puolelta oli välillä kuulunut kitinää käytettäessä käyttö- ja käsijarruja ja siihen auttoi toisen jarrukengän ja jarrukilven välisen kosketuspinnan voiteleminen. Kokoamisvaiheessa kannattaa suojapanta puhdistaa liasta ja suojata ruostumista vastaan esim. sopivalla alustamassasprayllä sekä sisä- että ulkopuolelta.
Vasemman puolen jarruosat (kuljettajan puoli):
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Oikean puolen jarruosat (etumatkustajan puoli):