Kirjoittaja Aihe: Jarrulevyjen paksuudet  (Luettu 54686 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vmikkoj

  • Vieras
Jarrulevyjen paksuudet
« : 28.05.2007, 11:17:03 »
Katselin tuossa, että etujarrulevyt ovat kuluneet melko syvälle, joten lienee aika nuo vaihtaa ennen katsastusta.

2,2 GW;ssa on myös havaittavissa selvä pykälä levyjen reunassa - tietääkö kukaan, mikä on katsastusinssien puuttumiskynnys tai buumerangiraja :-\.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #1 : 28.05.2007, 11:23:03 »
2,2 GW;ssa on myös havaittavissa selvä pykälä levyjen reunassa - tietääkö kukaan, mikä on katsastusinssien puuttumiskynnys tai buumerangiraja :-\.

283 mm halkaisijan levyt on uutena 26 mm paksut, muistaakseni hylky raja on 24 mm. Sen pykälän saa yleensä aika hyvin pienemmäksi kun puhdistaa ulkokehän ruosteet kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2007, 11:40:18 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #2 : 28.05.2007, 11:43:38 »
Taitaa tuo katsastusmiehen puuttumiskynnys olla siinä, kuinka pahalta ne näyttää. Ainakin Golfin kanssa kaivoi mitan esiin vasta kun huomasi levyjen olevan silminnähden kuluneet.
Kannattaa mitata ja vaihtaa jos on siinä 24mm tuntumassa, turvallisuudesta ei parane tinkiä eikä niitä minimimittoja turhaan ole määritelty.

Joo, en todella tarkoittanut sitä että vajaa mittaisilla levyillä pitäisi ajaa. Esim omassa soittimessa näytti levyt olevan kynnyksen perusteella paljon kuluneemmilta kuin todellisuudessa olivat, mittaus tulos oli kuitenkin 88 tkm kohdalla se että levyissä on paksuutta Yli 25 mm. Ei muuta kun viila jarrusatulaa vasten ja pyörittämään levyä, kummasti kynnys pieneni kun ruosteet lähtee kävelemään.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #3 : 28.05.2007, 15:00:37 »
Laikkojen minimipaksuuteen pitäisi kyllä löytyä ihan mallikohtaiset rajat jostain, ainakin korjausoppaissa on ollut minimipaksuuksia ja rumpujen maksimi-sisähalkaisijoita. Eihän suikkalakki noita ihan hatusta vedä, vaan valmistaja lienee määritellyt vaihtorajan.

EDIT: minimipaksuus on stanssattu siihen laikkaan, eli fillari irti ja katsomaan. Autodatasta löytyy myös.

Aivan, se on normaalisti stanssattu just siihen ulkokehän reunaan mikä on eniten ruosteessa = ei yleensä ole luettavissa enää siinä vaiheessa kun sitä tietoa todella tarvitsisi. Toisaalta merkkiliikeestä pitäisi se tieto löytyä, se on eri asia mitä vastauksia sieltä saa, viime aikaisten empiiristen tutkimusten perusteella todennäköisesti:"Ai niillä on joku minimi mittakin?" tai "Ai meillä pitäisi olla sellanen tieto?". Onneksi katsastuskonttorilla pelaa palvelu paremmin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #4 : 29.05.2007, 04:19:31 »
Katsastusasemalla (ainakin tietyn ketjun/entisen valtiollisen) minimipaksuus katsotaan näköjään vara-osa luettelosta.

Pääsääntöisesti riippumatta ajoneuvon merkistä/mallista kulumavaraa levyn nimellispaksuuteen nähden luokkaa n. 1-1.2 millimetriä per kitkapinta. Minimipaksuus on toki myös merkitty levyn otsapintaan, useinkaan ei vain ole ruostuneesta levystä luettavissa, edes otsapinnan ruosteen poiston jälkeen.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #5 : 29.05.2007, 09:04:39 »
Vaihdoin kk sitten mutsin 206:een etujarrulevyt joista oli tullut katsastuksessa huomautus. Ne olivat molemmat ~16.3mm paksuja...  ::) Hylkytavaraa siis. Katsastuksessa on ilmeisen tehokkaasti räpytelty silmiä?

Uudet on vissiin 20,4 mm, että oli ne "vähän" alimittaiset. Mulla on sellanen kokemus että levyjen paksuutta ei edes mitata jos levyt ei näytä pahasti alimittaisilta. Ikinä ei ole vielä katsastus setä mitannut mun autoista levyjä vaikka silmiä ei ole tullut räpyteltyä yhtään  ::) ::)
 
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #6 : 29.05.2007, 09:28:23 »
309:n etujarrulevyjä tutkiskelin renkaiden vaihdon yhteydessä mikrometrillä ja sain lukemaksi n. 8,7 mm. Paksuus uutena on 10,0 mm ja minimiksi Autodata ilmoittaa 8,5 mm, joten menevät vaihtoon samalla kertaa jarrupalojen kanssa (pintaa vielä hyvin) viimeistään syksymmällä. Auton historiaa tutkimalla selviää seuraavaa:

1. vaihtokerta: 65 677 km (Automaa).
2. vaihtokerta: 101 280 km (Automaa).

Nyt mittarissa 171 000 km. 2. vaihto on ilmeisesti suoritettu jarruremontin yhteydessä "samalla vaivalla", joten mininirajalla ne eivät varmaankaan tuossa vaiheessa vielä olleet. N. 70 000 km kuitenkin näyttäisi olevan etujarrulevyjen kesto tässä tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2007, 09:46:21 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #7 : 29.05.2007, 09:44:03 »
Autodatan mukaan minimipaksuudet ovat 206:n tapauksessa mallista ja varustuksesta riippuen 8,0, 11,0, 18,4 tai 20,0 mm. Kai tuossa tapauksessa se raja sitten oli 18,4 mm. ;-)
Tosta taitaa puuttua erään version jarrulevyjen minimi mitta, RC versiossa (tai joku muu tehokas) alkupaksuus on 26 mm.

Näin näyttäisi olevan Peugeotin mukaan, mutta tämä Autodata ei ko. mallia tunne lainkaan. Eli nuo paksuudet uutena 206:n tapauksessa ovat 10, 13, 20,4, 22 ja 26 mm. Minimi siis täsmälleen 2 mm vähemmän.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #8 : 29.05.2007, 11:09:41 »
206 1.6 XT -98 on malli ja siinä on 20,5mm paksuiset jäähdytetyt levyt. Tai 20mm... Motonetin tietolähde kertoo että olisvat 20,5mm.

Se on se Peugeotin 20,4 mm, Motonet hiukan pyöristelee arvoja. ;-D Joka tapauksessa, melko "hyvin" ehtivät kulua, jos paksuutta oli jäljellä vain 16,3 mm. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tammi

  • Vieras
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #9 : 30.06.2007, 20:47:19 »
Minä kävin juuri katsastamassa meidän 206:n. Malli 1.4 xr 2001. Katsastusmies mittasi levyjen paksuudeksi 12mm ja opus näytti minimiksi 11mm eli läpi meni. Autolla (alkuperäiset palat) on ajettu 52 tkm. Mitä lienee tuo paksuus ollut uutena? Seuraavalle leimalle ne täytyy kuitenkin vaihtaa.

edit: 13 mm ilmeisesti tuo alkperäinen paksuus.

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #10 : 08.07.2007, 12:46:21 »
266mm PSA-laikat, uutena 20mm, vaihtoraja 18,5mm. Mittailin että 15mm on jäljellä  ;D Pykäläkin lohkeaa kivasti puukolla vuolemalla, niin haperoa se ruosteinen ulkokantti on.
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

Rasvis

  • Vieras
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #11 : 26.07.2007, 20:37:42 »
Mulla 406 HDi ja 283-milliset etulaikat. Puoli vuotta sitten autoa ostaessani katsoin että vähän hoikalta näyttää levyt, tänään kun oli vähän aikaa ja kelejä niin ajattelin turata uudet kiekot alle. Uusien levyjen paksuus 26 mm, reunassa merkintä "min 24 mm" ja vanhan paksuus paikasta riippuen vähän yli tai alle 20 milliä  :o Eli kuluneet vain kolminkertaisesti sallittuun nähden. On tainnut katsastusmiehellä olla parinakin vuonna unihiekkaa silmissä. Ilmeisesti huoltokirja siis piti paikkansa, eli taakse on vuosien varrella uusittu kaikki rojut satuloita myöten, eteen vain palat. Kahdeksan vuotta ja 316 tuhatta kilometriä samoilla levyillä.

Oikeanpuoleista levyä en sitten saanutkaan irti, oli sen satulan "länkien" torx-pultit niin jumalattomasti kiinni että ensin alkoi luottotyökalusarjan avain muuttaa muotoaan ja lopulta se pultti katkesi. Eikä ollut mikään ihan heppoinen pultti kumminkaan. Olisi pitänyt lämmittää, mutta kun ei juuri sattunut olemaan kaasupulloja hollilla. Ensimmäinen kerta kun en saanut jarrulevyjä vaihdettua  >:(

Benkku

  • Vieras
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #12 : 27.07.2007, 01:56:15 »
...satulan "länkien" torx-pultit niin jumalattomasti kiinni että ensin alkoi luottotyökalusarjan avain muuttaa muotoaan ja lopulta se pultti katkesi. Eikä ollut mikään ihan heppoinen pultti kumminkaan. Olisi pitänyt lämmittää, mutta kun ei juuri sattunut olemaan kaasupulloja hollilla.

Jarrulevyn yleensä mahtuu irroittamaan ja kiinnittämään irroittamatta jarrusatulan selkäkappaletta (siis osaa jossa jarrumännän sisältävä satula-osa liukuu ja jota muodostaa tukipisteen jarrupaloille).

Jarrusatulan 'kääntäminen' toisen liuku-elimen varassa 'pystyyn' ja jarrupalojen poistaminen ainakin useimmissa Peugeot malleissa riittää jarrulevyn vaihtamiseksi.

Rasvis

  • Vieras
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #13 : 27.07.2007, 07:37:53 »
Juu, joihinkin autoihin olen levyt vaihtanut irrottamalla pelkän satulan. 406:ssa näytti kuitenkin se levyn läpi tuleva osa pyörännavasta olevan selvästi syvempi kuin selkäkappaleen etäisyys levystä, joten en edes yrittänyt "vetää välistä".

Oli muuten se vasemman puolen levy, jonka sain vaihdettua, aika julmasti kiinni navassa. Kyllähän se tietysti lekalla & sorkkaraudalla irtoaa mutta vähän hirvittää pyöränlaakerin puolesta. Ehkä levyllekin olisi kannattanut antaa vähän kuumaa tai navalle kylmäsprayta, ei vaan kumpaakaan ollut siinä käden ulottuvilla.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #14 : 28.03.2008, 22:36:02 »
Muistaako kukaan paljonko on takajarru levyjen minimi paksuus auto on mallia 405 SRI 1993.Levyssä ei näitä merkintojä ole.

Haynesin ja Alfamerin mukaan halkaisijaltaan 247 mm olevan takajarrulevyn paksuus uutena on 8,0 mm ja minimi 6,0 mm, mutta Peugeotin varaosaluettelo ilmoittaa paksuudeksi uutena 10,0 mm ja Autodata puolestaan minimipaksuudeksi 8,0 mm, joten Haynesin ja Alfamerin oppaat lienevät väärässä (virhe, joka on sekä Haynesin englanninkielisessä että Alfamerin suomenkielisessä oppaassa). Minimipaksuus on siis 8,0 mm.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2008, 22:39:32 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info