Kirjoittaja Aihe: 807 - Etupuskurin ja ajovaloumpioiden irrottaminen  (Luettu 3938 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Auto: 2004 807 2,0 SR.





Puskurin irroittaminen on tarpeellista tiettyjen huoltotoimenpiteiden helpottamiseksi/mahdollistamiseksi. Esimerkiksi ajovaloumpioita ei saa irti jos puskuri on paikoillaan.

Irroita molemmilta puolilta etupyörän edestä ruuvi. Kanta on vakioruuvissa torx T20.


Raota sisälokasuojaa ja irroita sen takaa paljastuva kuusioruuvi. Käytä 10 mm hylsyä jatkovarren kanssa, toista operaatio apukuskin puolelle:


Puskurin alla on yhteensä 7 ruuvia. Punaisella ympyröidyt ovat T20-kannalla, näitä on 2 kpl kummallakin puolella autoa. Vihreät, isommalla kannalla olevat "ruuvit" avautuvat kiertämällä niitä talttapäämeisselillä 90 astetta jompaan kumpaan suuntaan:


Tässä vielä tarkemmin nuo mainitut "90 asteen" ruuvit, ovat kahden metalliliuskan välissä ja tosiaan vapautuvat kun kiertää 90 astetta kumpaan tahansa suuntaan:


Avaa konepelti viimeistään nyt ja irroita 6 muovinastaa flektin (tuulettimen) yläsuojalevystä:


Jos noita muoviniittejä/nastoja (koko n. 8 mm) hajoaa tai katoaa niin lisää löytyy motonetista: http://motonet.fi/fi/varaosatuote/471798/697937?ajoneuvo=444
Samaan konkurssiin kannattaa ehkä hankkia mm. sisälokareihin tarvittavia 6,5 mm nastoja: http://kauppa.motonet.fi/fi/tuote/471742/Muoviniitti-9703-PSA-8kpl (näitä en itse ostanut, mutta mittauksen perusteella koko on oikea)

Irroita konepellin avausvaijeri lukosta ja nosta muovilevy pois:




Ruuvaa puskurista irti mahdollinen lohkolämmittimen pistoke ja irroita pysäköintivalot: vedä parkkiumpiota ensin sivusuuntaan poispäin auton keskilinjasta ja sitten itseesi päin. Irroita polttimonpidike (alemmassa kuvassa valkoinen osa) kiertämällä. Jos on tarvetta uusia parkkipolttimot niin ne ovat tyypiltään W5W (12 V luonnollisesti).




Ylläolevassa kuvassa on jo otettu irti ajovalon pesureiden suojaläpät, ne lähtevät irti vetämällä itseensä päin.

Vedä puskuria varovasti eteenpäin vuorotellen molemmilta puolilta, jolloin kynnet vapautuvat lokari"pellin" hahloista:


Tarkista ettei puskuriin unohtunut mitään kiinni ja nosta se varovasti sivuun:




Nyt pääset käsiksi ajovaloumpioiden alempiin kiinnitysruuveihin:


Tarkista, että lisäilmapumpun (Secondary Air Injection System) "kuppiin" on porattu pohjaan reikä:




Lisää tuosta kovan onnen pumpusta täällä

Ja sitten se syy, miksi itse purin puskurin pois: Tarkistetaan pissapojan säiliö, pumput ja letkut vuotojen yms. varalta:


Tässä vaiheessa ei olisi huono idea käydä läpi puskurin takaa kaikki sähköliitokset ja suihkutella pultteihin ja muttereihin vaikka kotelosuoja-ainetta ruostumista hidastamaan (itse laitoin Bilteman tervasprayta, joka muuten haisee pitkään...).

Kun olet suorittanut tarvittavat toimenpiteet, suorita kokoaminen luonnollisesti päinvastaisessa järjestyksessä.

TEMP_ARKISTOON

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 - Etupuskurin ja ajovaloumpioiden irrottaminen
« Vastaus #1 : 14.05.2014, 23:37:40 »
Lainaus
Samaan konkurssiin kannattaa ehkä hankkia mm. sisälokareihin tarvittavia 6,5 mm nastoja: http://kauppa.motonet.fi/fi/tuote/471742/Muoviniitti-9703-PSA-8kpl (näitä en itse ostanut, mutta mittauksen perusteella koko on oikea)

Vahvistetaan vielä tämä, eli tosiaan Motonet tuote 47-1742 eli "MUOVINIITTI 9703 PSA 8KPL 6,5mm reikään" ei ainoastaan ole soveltuva, vaan jopa täysin identtinen ainakin itselläni sisälokarissa olleen niitin kanssa. Hintaa jää n. 60 senttiä kappale eli ei käytännössä mitään, yksi pussi riittänee koko auton käyttöiäksi. Nämä kun tuppaavat lähtemään helposti ehjänä aukikin.