Kirjoittaja Aihe: 307 - Peruutusvalo ei toimi (katkaisija)  (Luettu 9177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesukarhu

  • Vieras
307 - Peruutusvalo ei toimi (katkaisija)
« : 30.08.2009, 20:34:22 »
Auto: 2004 307 1,6 XT (TU5JP4, MA/5N).

Peruutusvalo oli siis jossain vaiheessa lakannut palamasta, ja tänään rupesin polttimoa vaihtamaan. Lasi ei kuitenkaan ollut tummunut, ja lanka näytti ehjältä. Uusi lamppu kuitenkin paikalleen, mutta ei toiminut. Lampulle ei ilmeisesti siis tule sähköä, yleismittari esiin, mutta en saanut jännitteitä esiin vaikka koitin lampunkantamuovin tinauksista sekä suoraan lampun kannasta. Mittari ei näyttänyt mitään, vaikka sillä kosketti toimivaa parkkilamppuakin. Toinen mittari, mutta sama tulos. Mikään nasta takavalon liittimessäkään ei näyttänyt jännitettä, vaikka pohjassa olevat muut kolme lamppua kyllä toimivat. Ei siis selvinnyt muuta kuin se, etten ymmärrä kyseisen auton sähköistä mitään, tai sitten lamput toimivat tässä ilman 12V jännitettä.

Kurkistus ohjekirjaan ja korjausoppaaseen ei kertonut sulaketta peruutusvalolle, mutta peruutusvalokatkaisijan sulake löytyi. Pitkissä valoissa saman kokoinen sulake, pitkät toimivat. Sulakkeiden vaihto päikseen ja edelleen pitkät toimivat, mutta peruutusvalo ei. Sulake on ja oli siis ehjä. Virtamittaus sulakkeen pohjaan ei taaskaan antanut mitään lukemaa, ehkä tosin mittauskärki ei yllä liittimeen asti kiinni. Itse peruutusvalokatkaisin näkyi olevan sen verran hyvin jemmassa vaihteiston päällä (suoraan vaihdelaatikon päällä, aika tarkkaan siitä akun ja imuilmaputken välistä suoraan alas), etten jaksanut vielä ruveta purkamaan ja testaamaan, että johtaako se mitään pakki päällä.

Vieläkö on muita vaihtoehtoja kuin testata tuo itse katkaisin? Mitenkäs tässä autossa näkee, jos jostain on johto poikki, kun ei jännitemittari anna mitään lukemaa?

Ratkaisu:

Pakkivalokytkin oli tosiaan viallinen. Uutta osaa vaan tiskiltä koodilla 2257 53 ja hinta sen 14 euroa. Hieman oli ahdasta, mutta kyllä sen vaihdettua sai, kun ensin purki vähän romuja pois edestä. Vanhassa tuntui olevan öljyä sisällä, eikä se naksahtanut painettaessa, kuten uusi. Ja hienosti toimii nyt... Vanhan runko oli väriltään harmaa ja uusi oli messinkiä tms, joten liekö rakennetta sitten parannettu?

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.