Kirjoittaja Aihe: 206 - Vetoakselin tiivisteen vaihto (AL4-automaattivaihteisto)  (Luettu 1981 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
Auto: 2004 206 1,4 (AL4-automaattivaihteisto).

Tarviiko päästää vaihteistooljyt ulos kun vaihtaa vetoakselin tiivisteen kuskin puolelle? Onko jotain niksiä miten saisi helposti alapallonivelen pois reijästään, tulee n. sentin verran mutta ei enempää?
Lähteekö vetoakseli ulos vaihteistosta vetämällä vai onko jokin lukitus?
« Viimeksi muokattu: 22.05.2019, 14:27:31 kirjoittanut Leijona »

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
... Onko jotain niksiä miten saisi helposti alapallonivelen pois reijästään, tulee n. sentin verran mutta ei enempää?
Lähteekö vetoakseli ulos vaihteistosta vetämällä vai onko jokin lukitus?


Oikein tehtynä etuiskunvaimennin-/ jousipakettia pitäisi vetää kasaan tähän suunnitelulla työkalulla. Eli kun jousi on hieman painettuna kasaan niin alapallonivelellä on enemmän tilaa liikkua alaspäin. Alatukivartta kannattaa myös "auttaa"/ -vääntää alaspäin jollain pitkällä varrella joka on kiinnitetty toisesta päästä alatukivarteen.
Itse olen saanut alapallon irti pelkästään painamalla alatukivartta alas (niin paljon kuin se vain menee) samalla painaen etunapaa sisäänpäin. Jos napaa ei paina sisään niin alapallonivel jää sellaiseen kulmaan ettei tuo alapallon tappi vain millään tule ulos pesästään. Tähän käytökseen kyllä voi vaikuttaa myös se minkä valmistajan alatukivarret/ -pallonivelet autossa on.

Leijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
Tarviiko päästää AL5 vaihteistooljyt ulos kun vaihtaa vetoakselin tiivisteen kuskin puolelle?
Lähteekö vetoakseli ulos vaihteistosta vetämällä vai onko jokin lukitus?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Onkohan laatikon kyljessä öljyn täyttötulppa? Meinaan jos se on alempana kuin stefa niin ei pitäisi valua öljyä. Myös autoa voi kallistaa mikä saattaa auttaa.

Leijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
No nyt on vasenmman vetoakselin tiiviste vaihdettu.
Tiedoksi että kannattaa hankkia alkuperäinen varaosa Peugeot huollosta!
Tarvikkeena OEM 312164 numerolla myytävät tiivisteet eivät sovi vaan jäävät vuotamaan.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Ei varmasti sovi, kun automaatissa on eri stefa kuin manuaalissa. Tarvikkeena saa Cortecon stefaa, joka vastaa alkuperäislaatua.
Alapallonivel irtoaa helpoiten, kun tukivartta vääntää putkella tms. auton ollessa pyörillään, tunkilla voi vähän keventää.

Leijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
Siis juuri tätä Autovaraosat24.fi ja Autodocissa tarvikkeena OEM 312164 numerolla löytyvää Cortecon tuotekoodi: 20034245B stefaa yritettiin kahteen kertaan korjaamolla asetaa huonolla menestyksellä. Pakko oli hankkia alkuperäinen tiiviste.