Kirjoittaja Aihe: 407 - Sivulasien huurtuminen  (Luettu 9155 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #15 : 09.01.2010, 11:29:06 »
Normaalisti vedenpoistoaukot sijaitsevat kaukalon molemmissa päissä ja jos ne ovat tukossa, vesi tulvii ja nousee raitisilmakanavaan ja edelleen auton sisätiloihin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #16 : 09.01.2010, 14:41:04 »
Ensimmäinen talvi menossa -06 407 SW:n kanssa, ja kyllä ihmetyttää. Tuntuu kuin oltaisiin takaisin 70-luvulla palelemassa. Ainoa ero on, että autossa on penkinlämmitin, joka toimii edelleen. Muutenkin täytyy taas ottaa manuaali käteen ja opiskella tuuletuksen/ilmastointilaitteen käyttöä, koska AUTO-napin toiminta on jäänyt hämärän peittoon. Miksi ainoa havaittava vaikutus sen painamisesta on, että puhallin heittää täysille ja huutaa varmaan maailman tappiin asti? Kun haluaa kuulla, mitä naapuri sanoo ja pudottaa puhaltimen nopeutta käsin, putoaa myös AUTO pois päältä. Samoin ikkunoitten huurteenpoistonapin toiminta on outoa. Sitä ei saa pois päältä kuin painamalla AUTO-nappia, jonka saa taas pois pudottamalla puhaltimen nopeutta. Lisäksi, onko auton mukana tullut etupään peitemuovipala olennainen osa, jolla korjataan näitä lämmitysongelmia?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #17 : 09.01.2010, 14:45:20 »
Voisikohan siinä olla jotain tämän tapaista vammaa. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=41577.0

Puhaltimen nopeus hiljenee heti kun auto on lämmennyt, ei se kovin kauaa oman kokemuksen mukaan puhalla. Ei automaatti tipu kokonaan pois päältä kun puhallus nopeutta lasketaan, mutta automaatti ilmaisin tippuun koska laite ei ole kokonaan automaatilla. Esim. jos laitteesta tiputtaa ilmastoinnin pois päältä, härveli toimii muuten ihan juuri niin kuin automaatilla mutta ei käytä ilmastoinnin kompuraa jäähdytykseen. Tippuu tossa 307:ssakin automaatti ilmatisin pois päältä jos sammuttaa ilmastoinnista kompuran, mutta itse lämmityslaite toimii täysin normalisti automaatilla.

Noissa vanhemmissa Lämmitys toimi automaatilla kuin ajatus.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2010, 14:48:59 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #18 : 09.01.2010, 15:10:04 »
Minulla on täysin toinen käsitys 407sw lämmityslaitteen toiminnasta. Olen käyttänyt maskin suojaa talvisin, mutta ainakin 2 litraisesta ylöspäin bensakoneissa lämpöä riittää. Auto asennossa laite alkaa kovemman puhalluksen, kun moottori hiukan lämmennyt, huurteenpoistoasetuksessa toki heti. Ja tietysti kylmässä autossa puhaltaa kovemmin, kun automaatti hakee mahdollisemman nopeaa säädetyn lämmön tasoa. Jos nopeusvipuun kajoaa, muuttuu vain puhallusnopeus. Pikemminkin auton lämmettyä masiina tiputtaa liiankin pienelle puhaltimen, mikä aiheuttaa sivulasien huurtumista. Näiden 4 vuoden aikana oikeastaan en ole tarvinnut huurteenpoiston lisäksi muuta viritystä, vaan masiina aina auto asennossa. Ja mukavuusläppä voipi olla talvella kiinni. Sekin minulla kyllä auki nytkin.

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #19 : 09.01.2010, 15:27:56 »
AUTO-napin toiminta on samanlainen myös kesäkuumalla, eli painallus kytkee flektin lähes täysille, eikä nopeus putoa itsestään ajankaan myötä. Kesällä ilmastointi sinänsä näyttäisi toimivan, koska viileätä tulee tarvittaessa, ja talvellakin jonkin verran lämpöä saadaan. Alkaa kuitenkin nyt tuntua, että jotain vammaa laitteessa on, mutta sillä tuskin on yhteyttä jäätymiseen, koska oireita on kesälläkin. Onko jollain hyviä vinkkejä?

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #20 : 09.01.2010, 15:36:14 »
Eipä taida härvelisi toimia. Auto asento tietysti hakee mahdollisimman nopeasti valitun lämmön kesälläkin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #21 : 09.01.2010, 17:16:10 »
Mun kokemukset siis 1,8 bensa 407 SW:sta vm 2006, ilman maskisuojaa Etelä-Suomessa.

AUTO-napin toiminta on samanlainen myös kesäkuumalla, eli painallus kytkee flektin lähes täysille, eikä nopeus putoa itsestään ajankaan myötä.

Tästä voisi arvailla että lämpötilan mittaus ei toimi (en muista missä anturi on, hansikaslokeron kannen yläpuolella kojelaudassa vaiko sisäkaton etuosassa keskellä), jollei sitten ohjausyksikössä tms. ole vikaa.

Lainaus
Alkaa kuitenkin nyt tuntua, että jotain vammaa laitteessa on, mutta sillä tuskin on yhteyttä jäätymiseen, koska oireita on kesälläkin. Onko jollain hyviä vinkkejä?

Jos oireilla tarkoitat että puhallin jää huutamaan esim. puoleksi tunniksi jossain varmaan on vikaa. Mutta kylmällä ja kuumalla ilmalla puhaltaa reilulla nopeudella kyllä jonkin aikaa (mitä en osaa arvioida, tuskin 5-10min kauempaa kuitenkaan), mutta alkaa kyllä pikkuhiljaa tiputtaa kierroksia.

Mikä sulla muuten on säädetty (tavoite)lämpötila esim. nyt kovilla pakkasilla? Itsellä useimmiten 20-21 ja huurtumista lukuunottamatta kaikki toimii hyvin, siis lämmönjako ylös/alas, lämpötila jne. Jos huurretta tulee, laitan huurteenpoiston päälle jolloin puhaltimen kierrokset ovat siis melko kovat.

Kuten totesit, Auto ja huurteenpoisto-nappuloista kyseisen toiminnon saa vain päälle, ei pois. Normaalistihan Auto riittää, mutta joskus voi tarvita lisää puhallinnopeutta jolloin nupista säädettäessä Auto-merkkivalo sammuu, mutta puhallinta lukuunottamatta muut toiminnot ovat edelleen automaatilla, kuten sanottua, kunnes niitäkin säädetään käsin tai laitetaan Auto taas päälle.

Pika-huurteenpoistoon siis Huurteenpoisto-nappula ja pidempiaikaiseen huurteenpoistoon isompi puhallinnopeus käsin säätämällä, minkä jälkeen normaalitilanteeseen Auto-nappulalla.

« Viimeksi muokattu: 09.01.2010, 17:25:01 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #22 : 09.01.2010, 19:42:09 »
Olen nyt tässä hieman ropeltanut tuon lämmityslaitteen kanssa ja tänään saatoin löytää sopivat asetukset omaan käyttööni. Lämmön tulossa ei ole koskaan ollut ongelmaa, webasto pitää siitä huolen, mutta huurtuminen ja kylmä jalkatila vaivaavat.

Nämä asetukset tuntuivat toimivan itselläni:
1. Ilmastointi auto-asentoon
2. Ilmanotto pakoitetusti ulkoa
3. Puhallus eteenpäin ja jalkatilaan
4. Edessä keskisuuttimien säätö puoliväliin, takapenkkien suuttimet päällä, sivusuuttimet täysillä
5. Lämpötila tarpeen mukaan 22-24c (talvitakki lentää pitemmällä matkalla heti takapenkille)

Näillä asetuksilla puhaltimen nopeus säätyy tarpeen mukaan, mutta muut asetukset on pakotettu. Näin sain tänään pysymään jalkatilan kohtalaisen lämpimänä ja kaikki lasit huurteettomina. Sen verran huomasin, että jos edessä olevat keskisuuttimet kääntää täysin auki niin kuuma tulee noilla lämpötila-asetuksilla. Lämpötila oli sopiva suuttimet säädettynä puoliväliin.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

EEKI

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #23 : 10.01.2010, 15:26:23 »
Talvellahan tapahtuu seuraavaa: autoon mennessä sinne tulee jaloissa lunta ja vaatteissa kosteutta. Lumi sulaa lattialle (tai mieluummin kaukaloon) ja alkaa sulaa ja höyrystyä sisäilmaan. Jos matkat ovat lyhkäsiä, ei ilmanvaihto ehdi poistaa kosteutta auton sisätiloista ja tilat kastuvat koko ajan lisää. Lattioitten lisäksi kosteus tiivistyy penkkeihin ja sisäverhouksiin ym. Lopulta auto on sisätiloistaan "märkä" eikä kosteutta saa millään lyhyillä ajomatkoilla pois.

Asiaan auttaa jalkojen ja vaatteiden ravistelu ennen autoon menemistä ja puhalluksen pitäminen manuaalisesti mahdollisimman voimakkaana. Sisäilman kiertoa ei tietenkään käytetä. Lämmin autotalli ei auta asiaa, ellei siellä ole hyvä ilmanvaihto ja auton ovet ja ikkunat auki.
407c 2,2 -08

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #24 : 11.01.2010, 11:06:41 »
Lämmin autotalli ei auta asiaa, ellei siellä ole hyvä ilmanvaihto ja auton ovet ja ikkunat auki.

Auttaa myös aika paljon jos sen auton on kerran lämpöiseksi saanut, niin parkissa kaikki räppänät auki - ja nyt ei tarkoiteta (jäässä olevia) ikkunoita. Näin se lämmin, kostea sisäilma poistuu ja tilalle tulee kuivaa pakkasilmaa. Samalla sen auton sisälämpötila laskee ja sinne lattiamatoille jäänyt kosteus lopettaa kuivumisensa = höyrystymisensä ja näin auto on sillä seuraavallakin liikkeellelähtökerralla jo lähtöjään sisäpuolelta huuruton. Toki myös sisälämppäri auttaa asiaan, mutta sillä pitäisi liikkeelle lähteissä tehdä samoin - päästää se lämmin, kostea ilma sieltä auton sisältä pois ennen ajoon lähtöä. Näin siis saa autoansa sisäverhouksia "kuivattua" talvikelillä. Myös pidemmällä aikavälillä muutama siivu "hesaria" lattiamattojen alla kerää itseensä tuota kosteutta ja papereita vaihtamalla saa sitä kosteutta myös "lapettua" autosta pihalle. Tosin nuo "hesarit" tekevät samalla lattaimatoista varsin luikastelevat, ellei matoissa ole jotain kunnollista mekaanista kiinnityskorvaketta tms. 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

136fap

  • Vieras
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #25 : 11.01.2010, 12:44:59 »
Moro! Tuo 407:n auto asento ihmetyttää sikäli, kun paneeli on auto asennossa niin se laittaa hieman sisäkiertoa peliin. Talvella tietty lasit huurtuu herkemmin. Nyt kun laitan pakotetun ulkoilmanoton niin tilanne paranee. Kuunnelkaapa ilmastoinnin toimintaa kun pakotetusta ulkokierrosta painatte auto nappia, niin puhallin alkaa saamaan ilmaa herkemmin. Ei nyt pysty sanomaan että ainakaan omassa hdi:ssä lasit herkästi huurtuu.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #26 : 13.01.2010, 16:07:56 »
Moro! Tuo 407:n auto asento ihmetyttää sikäli, kun paneeli on auto asennossa niin se laittaa hieman sisäkiertoa peliin.

Äänestä päätellen tekee noin vain startin jälkeen kun moottori on kylmä. Sen jälkeen ei havaittua eroa Auton ja pakotetun ulkoa oton välillä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

136fap

  • Vieras
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #27 : 14.01.2010, 07:07:01 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi Executive (89 000 km).

Minulla lämmitysvaiheessa kun automatiikkaa nostaa puhallusnopeutta saavuttaakseen pyydetyn lämpötilan, pakotettu ulkoilmanotto laskee myös puhallusnopeutta. :o Bsi ja moottorinohjaus päivitettiin 2009 kesällä uusimpiin versioihin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #28 : 14.01.2010, 15:07:35 »
Minulla lämmitysvaiheessa kun automatiikkaa nostaa puhallusnopeutta saavuttaakseen pyydetyn lämpötilan, pakotettu ulkoilmanotto laskee myös puhallusnopeutta. :o Bsi ja moottorinohjaus päivitettiin 2009 kesällä uusimpiin versioihin.

Kuinka suuresta laskusta on kyse?

Voisiko olla niin että jos/kun sisäilmaa kierrätetään (kokonaan tai osittain esim. lämmitysvaiheen aikana automatiikan toimesta), automaattista puhaltimen nopeutta kasvatetaan huurtumisen vähentämiseksi? Nyt kun valkkaat pakotetusti ulkoa, puhallinnopeus tiputetaan "normaalille kovalle" tasolle. Joskus myös sisälle puhallettavan ilman vastuksen muuttuminen kuuluu puhallinnopeuden pienenä muutoksena, kun ilmanohjausläppiä säädellään.

Sen olen myös huomannut että automatiikalla on käytössä enemmän puhaltimen nopeusvaihtoehtoja kuin käsin säädettävät n. 8.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Rattle

  • Vieras
Vs: 407 - Sivulasien huurtuminen
« Vastaus #29 : 15.01.2010, 08:22:49 »
pakotettu ulkoilmanotto laskee myös puhallusnopeutta.

Todennäköisesti syynä on raitisilmasuodatin joka lisää ilmanvastusta. Itsellä vanhassa 405:ssa tukka meinasi lähteä päästä kun laitoin sisäilmankierron päälle. Nykyisessä 406:ssani on vastaava mutta paljon hillitympi efekti (suodatin tulee vaihdettua säännöllisesti).