Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä  (Luettu 17585 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #30 : 20.02.2010, 18:24:03 »
Tässä meidän fl autossa kilometrit oli arvatenkin ajettu enimmäkseen kaupungissa ja sehän rasittaa kytkintä ja vielä enemmän se miten kuski kohtelee autoa. Kytkimiä saa kulutettua helpostikin, jotkut kuskit saattaa huudattaa moottoria ja samalla luistattaa kytkintä niin ei siinä paikat kauaa kestä. Edellisessä 208 000 km ajetussa pre fl 406 oli alkuperäinen kytkin kaikkineen eikä ollut ongelmia vaan sillä olikin ajettu ensimmäiset noin 93 000 km muuallakin kuin kaupungissa ja edelliset omistajat oli pitäneet autoa hyvin muutenkin. Ite ajettiin sitten omat kilometrit käytännössä vain maantiellä tuohon 208 000 km asti
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

jc

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #31 : 20.02.2010, 18:42:45 »
Onko painelaakerin vaihdon yhteydessä vaihdettu myös paine-asetelma? Mikäli ei, niin uralle kuluneet lautasjousien päät, aiheuttavat laakerin kehälle kytkintä avattaessa epätasaista kuormitusta -> laakereiden muovirungot eivät välttämättä kestä.

Itse vaihoin paineasetelmankin, mutta edellisen vaihdon yhteydessä en tiedä. Tosin näkishän sen, jos katsois oisko vanhassa paineasetelmassa vuosilukua merkittynä. Tosiaan tuosta SKF:n painalaakerista oli tullut kuulat pihalle ja autolla ajettu 200tkm.

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #32 : 16.03.2010, 07:25:59 »
Oiskohan kytkimen tarkastus aiheellinen, ennekuin ostan uuden laatikon. Tosiasiassa kaikki asennustyö on niin kallista, että se on loppujen lopuksi sama, vaikka vaihdan koko laatikon samalla kerralla. Melkoinen murheenkryyni tämän auton laatikko.

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #33 : 31.03.2010, 13:58:01 »
Nyt näyttää siltä, että vaihdelaatikko rapisee aina kun auton on kylmä ja sitten loppuu tai ainakin vaimenee paljon. Liittyisikö öljynvaihto asiaan. Kun ääni alkoi heti sen jälkeen kun laatikkoon vaihdettiin uudet öljyt. Taidanpa ajella vaan ja katsoa mitä tapahtuu...

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #34 : 31.03.2010, 14:17:40 »
Nyt näyttää siltä, että vaihdelaatikko rapisee aina kun auton on kylmä ja sitten loppuu tai ainakin vaimenee paljon. Liittyisikö öljynvaihto asiaan. Kun ääni alkoi heti sen jälkeen kun laatikkoon vaihdettiin uudet öljyt. Taidanpa ajella vaan ja katsoa mitä tapahtuu...

Tee testi että vaihde vapaalla rämpäytät kytkinpoljinta nopeasti, siis niin että nostaa ja irroittaa nopeasti. Muuttuuko rapinaääni yhtään?
Audi A4 Tdi Q

S

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #35 : 31.03.2010, 14:52:12 »
Minulla on Rellun lootissa ollut tuollaista vastaavanlaista rapinaa jo parissa autossa. Relluissa liki poikkeuksetta on vuotanut vaihteensiirtotangon stefa, joka on loodan pohjassa. Jossain vaiheessa ilmeisesti päässyt vuotamaan liian tyhjäksi ja joku laakeri käynyt kuivana. Laguna roplatteli tuolleen, kun tuli minulle ja roplatteli samalla lailla kun myin pois. Roplatus siis hävisi, tai vaimeni ainakin liki olemattomiin, kun loota lämpeni. Tällä hetkellä on Clio kakkosautona ja myös sen loota roplottaa kylmänä. Ei ongelmaa normikäytössä. Kannattaa muuten tsekata, ettei öljyä ole loodassa liikaa. Kun kerrattain panin Laguun liikaa öljyä, niin siitäkin sai hieman vastaavan sivuäänen. Se tosin meni osin jo lotinan puolelle ;D.

Lagunaan uusittiin tuon äänen vuoksi kytkin ja paineasetelma, mutta ei se ääni sillä mihkää loppunut. En koskaan tutkinut asiaa sen kummemmin.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2010, 15:02:19 kirjoittanut S »

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #36 : 31.03.2010, 17:19:55 »
Tee testi että vaihde vapaalla rämpäytät kytkinpoljinta nopeasti, siis niin että nostaa ja irroittaa nopeasti. Muuttuuko rapinaääni yhtään?

Ääni hiljenee välillä kun painelee edestakas kytkintä...Saattaa olla hiljanen vähän aikaa ja alkaa uusiksi. Ääni on kuultavissa selvästi vain kylmänä...Alkaa about 10sek päästä kun pistää käyntiin.

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #37 : 21.04.2010, 14:33:35 »
Pientä päivitystä...Laatikko rapisee lämpimänäkin tällä hetkellä, mutta myöskin vaihteella vedätettäessä pienillä kierroksilla. Kaikilla vaihteilla sama juttu. Viittaako nyt vika painelaakeriin vai kytkinakselin tms. laakerointiin? Toisena oireena kytkinpolkimessa on pieniä pykäliä alaspainettaessa(hyvin huomaattomia, jos painaa normaalisti kytkintä). Nyt olisi kiva kuulla vinkkejä asiantuntijoilta ja samalla saa suositella korjaamoa Porista taikka lähiseudulta.

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #38 : 22.04.2010, 10:09:57 »
Olisikohan painelaakeri kuitenkin todennäköisin syyllinen? Ehkä kannattaisi ottaa/otattaa laatikko irti. Kytkinakselilaakerikin pitäisi olla kohtuu helposti diagnoitavissa kun laatikko on irti.

lospecos

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #39 : 24.04.2010, 19:14:10 »
Painelaakeri pitää ääntä. Tuttu juttu 305:ssa, 505:ssa ja nykyisessä 406:ssa. Kevytkin kytkimen painaminen vaikuttaa ääneen, kun laakeri saa hieman painetta ja vapaa liike poistuu.

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #40 : 18.05.2010, 13:07:31 »
Tuli tällainen mieleen...Kuinka paljon ylipäätään voimansiirrosta saa kuulua ääntelyä, että sitä voi sanoa "ehjäksi"? Kai hammasrattaat ehjässäkin laatikossa vedätettäessä pitää jonkun näköistä ääntä?

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #41 : 18.05.2010, 14:28:14 »
Kannattaa välillä käydä koeajamassa uutta esittelyautoa liikkeessä. Useimmiten ne lienevät ehjäksi luokiteltavia. ;)

TMa

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #42 : 24.05.2010, 22:37:52 »
Auto: 2001 406 1,8 (EW7J4, 217 000 km).

Jaahas, mulla taitaa sitten olla tuo painelaakeri kohta vainaa, poljin tärisee melko lailla paitsi ihan pohjassa tai ihan ylhäällä. Tyhjäkäynnillä vinkuu, ääni loppuu hiukankin poljinta painettaessa. Laatikosta kuuluu käynnistyksen jälkeen jotakin ääntelyä joka terävästi kaasua näpäyttämällä häipyy, jotain pientä rallatusta kuuluu tosin aina. Totalin öljyt vaihdettu parisen vuotta sitten. Kytkin kaiketi alkuperäinen.

Onko kytkimen vaihto minkälainen operaatio, onnistuisko "kenttäoloissa" ja onko jotain ranskalaisia erikoisuuksia?

Hankintavinkkejä mistä kannattaa uudet romut hakea, Motonetissa paketti 160 e, arvanneeko sieltä?

TEBO135

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #43 : 04.10.2019, 19:43:12 »
Auto: 2001 406 3,0 V6 (automaatti, 207 hv).

Kierrokset heitteli ja laatikko ei toiminut . Vinkkinä teidän foorumista nopeusanturin vaihto. Ei sujununut, kuten muissa ohjeissa neuvotaan. Paikka on tietty sama, mutta sen joutuu hakeen näppituntumalla (V6),koska sinne ei tosiaan näe mitä ollaan tekemässä. Sit vaihe kaksi. Irroitus minun autossa oli kuusiokolo 11mm jota ei  jokamiehen työpakista löydy. Ikävä kyllä työvaiheesta ei kuvia löydy. Suosittelen ettei mitään parkkipaikanhommia ole. Nosturi ja pinenikätinenmekaanikko ja vaihto onnistuu. Toivottavasti näistä neuvoista on jotain hyödyllistä  (v6 automatiiti) omistajille.



imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - Vaihdelaatikon rapina kytkin ylhäällä
« Vastaus #44 : 04.10.2019, 20:12:17 »
Tarkoitatko nyt siis nopeusmittarin anturia? Moottorin pyörintänopeusanturi vaihtuu ilman nosturia ja kadun varrella.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01