Kirjoittaja Aihe: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)  (Luettu 38846 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #45 : 02.05.2015, 07:27:53 »
Oman kokemuksen mukaan pyrörän pitää pyöriä kuin varsin vapaasti, 1-4 kierrosta noin stetsonin vakiolla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #46 : 02.05.2015, 11:10:40 »
https://youtu.be/M_Dui6Fo2Ew

308 sw jarrut herkistelty. Siinä oyörimisen mallia.
Peugeot 3008 hybrid

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #47 : 02.05.2015, 12:00:09 »
Onkohan jarrukengät ajettu sisään? Virallisen ohjeen mukaan n. 20 kmh vauhdissa ajetaan käsijarru ylimpään asentoon vedettynä n. 200 metrin matka.

Sepinvanha

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #48 : 02.05.2015, 20:24:36 »
No eipä pyöri yhtä herkästi kuin 308:ssa. Kuulostaa että kengät laahaavat, mutta voivat olla palatkin. Satulat oli otettu pöydälle ja putsattu, vasemman puolen sylinterin  kumi oli vaihdettu. Liukutapit olivat olleet toisella puolela aika jumissa.Katsastuksessa en noteerannut koko asiaa, olin vaan tyytyväinen että kelpasi.Ottaa vaan päähän etteivät 3.kerralla viitsineet enää paneutua asiaan, pitää viedä vielä 4. kerran, kun takuuseen menee. Kaipa ajan myötä kuluvat ja löytävät paikkansa elleivät suostu enää korjaamaan. Sisäänajo vinkki olisi aika hupaa orkkis kytkimelle, ei pyöri takarenkaat yhtään käsijarru päällä.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #49 : 03.05.2015, 00:16:29 »
Mielestäni asennuksen jälkeen saa laahata pikkusen, sehän kuluu parinkymmenen kilometrin jälkeen pois. Kun kiristän omat jarrukengät, jätän tarkoituksella pienen laahauksen päälle, sanotaan nyt 0,2-0,5 kpm momentti pyörännavasta mitattuna.

Olennaista on että vaijerit on herkät ja aina palauttaa kengät. Jos vaijerit tai levittäjäsarana jumii, kuluu kengät nopeasti.

JoreK

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #50 : 16.06.2015, 10:49:00 »
Auto: 1997 406 GW 2,0.

Käsijarrun tehottomuuden kanssa oon taistellu. On uudet kengät, levyt, vaijerit, ei löydy kunnon pitoa. Varmaan aika paljon säädöstä kiinni mutta mistä vois ostaa uudet kenkien levittäjät vai millä nimellä ne nyt onkaan. Joka tapauksessa se linkku mihin tulee vaijeri kiinni. Ajattelin vaan oisko ne jo niin kuluneet ettei pelaa kunnolla.

rantpe

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #51 : 16.06.2015, 14:03:25 »
Alkuperäisten käsijarrukenkien mukana tulee kaikki tarvittavat osat/tappisarja ja ne levittimet).

JoreK

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #52 : 16.06.2015, 15:01:29 »
Ei ole alkuperäiset vaikka onkin merkkiliikkeestä, voiko ostaa levittimiä erikseen?

rantpe

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #53 : 16.06.2015, 16:16:27 »
MOI. Joskus kysyin Sveitsin Portin autosta samaa ja vastaus levittimiä ei saa kuin alkuperäisten käsijarrukenkien kanssa, ei erikseen.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #54 : 16.06.2015, 17:20:46 »
Ei ne levittimet ikinä miksikään mene, rasvaus riittää ja säätörullaa kääntämällä hihnat riittävän lähelle rumpua.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #55 : 16.06.2015, 18:20:20 »
Jos takavaijereiden perussäätö haaroituskappaleesta on pielessä, niin käsijarrua on mahdoton saada pitämään kunnolla. Oikein säädettynä t-kappaleessa on pieni, alle millin oleva rako kun vasemman ja oikean puolen vaijeria työntää toisiaan kohden. Tämä siis mitataan siltä puolelta, josta vaijeri tulee metalliseen lenkkiin kiinni.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #56 : 16.06.2015, 18:52:29 »
Ei ole alkuperäiset vaikka onkin merkkiliikkeestä, voiko ostaa levittimiä erikseen?

Jos ne on uusittava niin Volvolla on sopivia erikseen, pituutta muistaakseni pitää lyhentää niistä. En kylläkään tiedä niiden mallia.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #57 : 16.06.2015, 19:44:31 »
Ajattelin vaan oisko ne jo niin kuluneet ettei pelaa kunnolla.

Levitin on vain sarana. Kun öljyllä herkistää, toimii se taas aikansa. Tietysti viilalla saa ruosteen pois jos ahdistaa jostain. Ero uuden ja vanhan levittäjän välillä lienee vain sähkösinkitys, vanha ruostuu siksi uudelleen nopeammin. Mielestäni käsijarrujen pienin murhe on levitin, tarvikevaijeri taas suurin ongelma, niiden kitkakerroin on välillä moninkertainen originaaliin verrattuna.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #58 : 31.08.2015, 09:59:48 »
Kuparitahna ei näköjään sopinut voiteluaineeksi säätömekanismiin. Oli avattava rumpu ja puhdistettava osat molemmin puolin. Laitoin nyt CRC:n jarruvaseliinia.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #59 : 01.09.2015, 07:40:30 »
Kuparitahna ei toimi koskaan hyvin voiteluaineena eikä jarruissa oikein muussakaan roolissa.