Kirjoittaja Aihe: 607 - Öljyä kaasuläppäkotelossa (DT17)  (Luettu 1694 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
607 - Öljyä kaasuläppäkotelossa (DT17)
« : 10.03.2019, 18:19:59 »
Auto: 2005 607 2,7 HDi V6 (DT17, automaatti, 226 000 km).

Kaasuläppäkotelo on sisäpuolelta vahvsti öljyssä. Samoin kaasuläppäkoteloon johtava ahtoputki on sisältä öljyinen. Voiko kaasuläppäkoteloon päästä öljyä muualta kuin turbon puhaltamana ahtoputkia pitkin? Takimmaiselta turbolta lähtevä alumiininen ahtoputki oli sisältä kirkkaan metallinen. Öljyä oli ainoastaan muutamia spotteja alumiiniputken liitoskumitötteröissä, mutta ei siinä määrin kuin kaasuläppäkotelossa. Onko kuitenkin syytä olettaa, että turbo hönkii öljyt kaasuläppäkoteloon, vai voiko esim. EGR:n kautta kulkeutua öljyä? Turboihin on ihanan hankala päästä käsiksi, jos niitä joutuu alkaa kunnosteleen.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Öljyä kaasuläppäkotelossa (DT17)
« Vastaus #1 : 10.03.2019, 18:40:29 »
Minne huohotin puhaltaa öljyt, voisiko johtua tästä? Luulisi olevan ahtimelta asti putket öljyssä jos tuolta vuotaa ohi.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Öljyä kaasuläppäkotelossa (DT17)
« Vastaus #2 : 11.03.2019, 20:35:53 »
Huohotin tieten voi olla yksi vaihtoehto. Ei ole tietoa kuitenkaan millainen systeemi tässä moottorityypissä on. Netistä ei löydy juuri minkäänlaista informaatiota. Täytynee vääntäytyä hallille tutkimaan asiaa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Öljyä kaasuläppäkotelossa (DT17)
« Vastaus #3 : 12.03.2019, 11:16:28 »
Serviceboxin maksulliselta puolelta löytyy kyllä kaikki dokumentaatio tuonkin osalta autosi alustanumerolla.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Öljyä kaasuläppäkotelossa (DT17)
« Vastaus #4 : 12.03.2019, 15:19:14 »
En tiedä onko asian kanssa mitään tekemistä, mutta huomasin kuvassa näkyvän letkun olevan poikki kun tutkiskelin huohotinta. Oli sen verran hyvästä kohdasta hajonnut, että sai korjattua saman tien. Öljy näyttää kyllä tulevan muualta kuin turboilta, eli ilmeisesti huohotinperäinen ongelma.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Öljyä kaasuläppäkotelossa (DT17)
« Vastaus #5 : 12.03.2019, 20:25:39 »
Tuo on imusarjan läppiä ohjaavan toimilaitteen alipaineletku. Ei varmaankaan liity tuohon ongelmaan, jos edes kyseessä on ongelma? Ainahan imusarjaan kulkeutuu öljyä huohottimen kautta? Toki tuo letku irrallisena voi haitata muita alipaineella toimivia laitteita kuten esimerkiksi jarrutehostajaa. Ja saattaapa tuolla olla pieni vaikutus suorituskykyynkin kun imusarjan läpät (ainakaan toisen sylinteriryhmän) eivät toimi suunnitellulla tavalla.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Öljyä kaasuläppäkotelossa (DT17)
« Vastaus #6 : 12.03.2019, 21:45:13 »
En usko, että kumpikaan läpistä toimii jos yksikin letku vuotaa.

Kaasuläppäkoteloon menevän ahtoputken päässä olevan muovimötikän (se missä on kaiketi imuilman lämpömittari) reunojen välistä on valunut öljyä sen verran, että se on sotkenut alla menevän letkun ja koko moottorin alaosan. Kuvista näkee tilanteen jollain lailla. Voi olla mahdollista, että huohotin on jäätynyt jossain vaiheessa ja lykännyt öljyä sinne sun tänne. Auto on normaalisti hallissa lämpimässä, mutta muutamana iltana jäänyt ulos pakkaseen. Ajoa on muutenkin tullut hyvin vähän ja lyhyttä pätkää viime aikoina, niin eipä tuo tieten mikään ihme olisikaan. Täytyy seurata tilannetta, kunhan saan vetoakselirempan valmiiksi ja auton takaisin ajoon.