Kirjoittaja Aihe: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä  (Luettu 72486 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #30 : 23.08.2007, 17:42:35 »
Mulla kävi just auto suuntauksessa ja nyt kulkee tosi hienosti.

Se on todella niin että jos edessä on liikaa aurausta niin kiemurtelu tuulisella ilmalla on ihan mahdotonta, varsinkin esim nostaessa jalka kaasulta autosta ei tiedä yhtään mihin suuntaan se lähtee.

Kokonaisauraus
Etupää 0,00 mm +/- 1,00 mm
Takapää 3,00 mm +/- 1,00 mm

On tuolle asentajalle tainut käydä pieni ajatus virhe, kyse on kokonaisaurauksesta ei per puoli.

Kysäsin tuota mäkelänkoneesta että miksi he säätävät mielummin 406 kulmat auraukselle kuin haritukselle, nytkin olivat säätäneet 0,6 mm auraukselle (kokonaisauraus). Sanoivat vaan että yleensä laitetaan mielummin hiukan auraukselle eikä missään tapauksessa haritukselle. Etupään aurauksen kun laittaa haritukselle niin auto kuulemma kiemurtelee melkoisesti, mutta kuten todettua liialla aurauksellakin se onnistuu hyvin.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2008, 10:30:57 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vilkastus

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #31 : 12.02.2008, 17:25:12 »
Joutuu vain laittamaan aika monta hiekkasäkkiä takapaksiin ennenkuin takapää on 78 mm korkeudella.

Olisiko jousipuristimista apua?

Mutta asiaan, yleisesti aurauskulman säädöstä:

Miltä tasolta tuo annettu auraus tulee mitata? Jos esimerkiksi 3 millin aurausta halutaan, niin onko tuo arvo annettu renkaan keskipisteen eli navan korkeudelta vastakkaisilta puolilta? Eli renkaiden pyörähtäessä puoli kierrosta renkaan kuvioiden keskilinjat siirtyvät 3 mm lähemmäs toisiaan, mitattaessa ensin renkaan takapuolelta navan korkeudelta ja sitten etupuolelta navan korkeudelta, kuvioiden keskilinjalta (tai jostain muusta kohdasta, kunhan ovat samat kummallakin puolella)?


Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #32 : 12.02.2008, 18:20:52 »
Auraus mitataan akselilinjan korkeudelta, vanteen etu- ja takareunan väliseltä pituussuuntaiselta etäisyydeltä.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #33 : 13.02.2008, 12:12:37 »
Jos/kun paja on säätänyt useita saman mallin aurauksia niin voisi olettaa, että tietävät mitä aurauksien pitää olla ilman alasvetoa.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

J-PR

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #34 : 12.01.2009, 18:42:06 »
Kysäsin tuota mäkelänkoneesta että miksi he säätävät mielummin 406 kulmat auraukselle kuin haritukselle, nytkin olivat säätäneet 0,6 mm auraukselle (kokonaisauraus). Sanoivat vaan että yleensä laitetaan mielummin hiukan auraukselle eikä missään tapauksessa haritukselle. Etupään aurauksen kun laittaa haritukselle niin auto kuulemma kiemurtelee melkoisesti, mutta kuten todettua liialla aurauksellakin se onnistuu hyvin.

Eikos asia ole niin etta aurausta laitetaan siita syysta etta etupaahan kohdistuu suurimmat voimat jarruttaessa, jotka muuttavat kulmia harituksen suuntaan. Jos elettaisiin ideaalimaailmassa niin kulmat laitettaisiin nollaan. Mita loysemmat puslat, sita enemman 'kulmia' taytyy laittaa?

Saadin oman 309 kerran nollaan, jolloin ajettavuus muuttui levottomaksi. Eli ts auto kaantyi herkemmin. Jarruttaessa jopa liian herkasti. (Kyseisessa autossa oli normaalit puslat, ei poly)

Edit: Jos ei ole Bump steeria niin mita merkitysta tolla alasvedolla on ???
« Viimeksi muokattu: 12.01.2009, 18:51:58 kirjoittanut J-PR »

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #35 : 15.06.2009, 00:30:37 »
Nyt se tuli meikäläisenkin kohdalle ja ihmetellä täytyy suuresti. Käytin vaimon siskon autoa 307 SW-04 1,6 Bens. aurauksen säädössä. Olin vaihtanut molemmat raidetangon päät. Niin...suuresti mie ihmettelen tuon alas vedon tarkoitusta. Miksei sille vain ole yleinen ohje mihin laitetaan säädöt. Jos poikkeaa painot, siis jos ajaa isoilla kuormilla paljon. Niin ilmoitetaan sille sitten eri säätö arvot. Nuilla alasveto systeemillä ne pystyy rahastaan autoilijoita enempi, koska meneehän niiden kans värkätessä enempi aikaakin. No itse hommakaan ei nyt sillai vakuuttanut minua täysin, en tiiä oonko skeptinen vai mikä. Kaveri soitteli tietoja, kun kone kehotti alasveto hommia tehdä. Takaa se veti alas ja mittasi rullamitalla ja 17 lenkillä arvioi korkeutta. Näin vain koneelta, että mittauksia olisi tehtävä edestäkin tai ainakin siellä oli merkattu nuoli.? Eli onko vedettävä edestä ja takaa?, entä mittaukset.? Tässä veto tehtiin taka-akselista ja mittaus takarenkaan edestä. Tuntuis vaan meikäläisestä, että koneelle syötettäis auton tiedot ja kuorman paino, niin se antaa/laskee säätö arvon. Niin kuin sähkömoottorin kytkintäkin, kun rihtaa. Koneeseen syötetään tiedot, niin se laskee, esim. että säädä sitä sinne sen ja sen verran ja nosta/laske 20 kymppiä. Oman auton säätö kun on edessä, ei tule tuo liike kysymykseen.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #36 : 15.06.2009, 12:07:29 »
Nykyautojen tai ainakin Peugeotin, auraukset muuttuvat yllättävän paljon jousituksen liikkeen mukana. Jos auto ei ole säädettäessä oikeassa korossa ei oikeasti voi tietää säädöstä mitään. Näppituntumalla tulee tietysti kokemusta mitä voi laittaa jos ajokorkeutta ei tarkasta mutta tehtaan arvoihin auton saa vain mittaamalla kulmat siinä korkeudessa jossa tehdas on ne antanut. Lisäksi nykyisten autojen ajo-ominaisuudet, siis tämä yli keveäksi ja jopa tunnottomaksi tehty ohjaustunto ei salli kovin suurta virhettä ilman että suuntavakavuus häviää. Vanhojen 80-luvun pösöjen suuntavakuus ei ollut niin millintarkka aurauksesta.

406:n ohje etuakselille 0mm +/-0,5mm on monelle laitteellekin melkein ylivoimainen kun laitteen oma toleranssi saattaa olla tuo +/-0,5mm, saatikka sitten että säätö tehdään väärällä korkeudella.

Ihan hyvään tulokseen olen itse päässyt race hommista tutulla haarukalla, sillä virhettä tulee vain mittaajan toimesta ei laitteen.

wtp

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #37 : 01.02.2010, 01:26:32 »
Itse törmäsin ensimmäisen Peugeotin nyt puolivuotta omistaneena myös tähän pyöränkulmien säätöongelmaan ja takaraidetankojen vaihdon yhteydessä tein taakse pyöränkulmien säädöt laservatupassin ja yksinkertaisen laskukaavan sekä muutaman mittailun avulla. Nuo takaraidetangot merkkien kohdalle laitettuani mittailin kokonaisaurauksen olevan 1.5mm johon ne myös jäivät koska auto tuntuisi kulkevan mukavan vakaasti suoraan ilman mitään vetelyjä. Tein myös ihan mielenkiinnosta ja varmistukseksi tuollaisen "kierretanko-mittarin" mutta itse en jostain syystä saanut sillä kovin mielekkäitä mittaustuloksia, ehkä vanteen reunat eivät olleet tasaset tai tanko ei pysynyt tarpeeksi suorassa. En kyllä itse käsitä miksi noita arvoja ei voitaisi ilmoittaa ilman mitään alasvetoja esim. kahdelle eri korkeudelle (uudet/vanhat jouset). Pitäisi itse kyllä mielenkiinnon vuoksi mitata paljonko tuo auraus muuttuu kotimittareiden mukaan alasvedon seurauksena, vai onko joku jo ehtinyt mitata? Sen verran täytyy vielä sanoa että olipa nuo arvot miten pielessä tahansa on pökötti oiva kulkuväline matka-ajoon ajettavuutensa puolesta  :)

J-PR

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #38 : 01.02.2010, 10:35:29 »
Pitäisi itse kyllä mielenkiinnon vuoksi mitata paljonko tuo auraus muuttuu kotimittareiden mukaan alasvedon seurauksena

Mittaa ihmeessä pyöränkulma korkeuden funktiona jos kiinnostusta riittää. Riippuu mitä odottaa, mutta voi tulla yllättävän muotoista käyrää (veikkaan "S"-kirjainta muistuttavaa).

Pugi406

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #39 : 15.09.2011, 17:23:28 »
Eipä 406 muutu auraukset mihinkään, oli auto vedettynä alas tai ei. 0°02' saatto muuttua joku kulma alas vedon aikana.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #40 : 15.09.2011, 18:42:59 »
Oliko etupään auraus? Mittasin omasta 406:sta taka-auraukset:
alasvedettynä kok.auraus 2,27 mm
ilman kuormaa  3,08 mm

Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #41 : 15.09.2011, 23:00:13 »
Takapää muuttuukin jonkin verran, etupäässä ei ns. joustoliike ohjaus (bump-steer) geometria virhettä juurikaan ole.

Pugi406

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #42 : 18.09.2011, 11:22:30 »
Aurauskulmat muuttuu niin vähän että ei vaikuta millään tavalla ajettavuuteen (406).

Pugi406

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #43 : 15.11.2012, 17:52:13 »
Tuli vaihdettua tossa omaan 406 GW oikea raidetangonpää, kesti vain 168tkm :D Vetelin auton ajan kuluks alas, tosin aika turhaan kun ei  auraukset arvot muutu kuin 3 minuuttia jos sitäkään. Säädön jälkeen kun hyppää itse 60kg kuskin paikalle niin arvot muuttuvat minuutista kahteen.

thytonen

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
    • http://www.pugiukko.com
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #44 : 23.09.2015, 09:11:34 »
Käytin tuon 307 SW 2.0 -06 varmuuden vuoksi pyöränkulmien tarkastuksessa eräällä nimeltä mainitsemattomalla pajalla ja siellä oltiin sitä mieltä että camberit on niin solmussa että koko taka-akseli tarvitsisi mahdollisesti vaihtaa :o ::) Jos Camberin ohjearvo on -1.41' +- 0.30' niin eikös silloin -1.48' ja -1.37' ole ohjearvojen sisällä? Näin minun järki ainakin väittäisi että jos on enemmän kuin -1.71' tai alle -1.11', niin sitten olisi harakoilla? Tuosta alasvedosta en edes alkanut kyselemään tai muutenkaan sen enempiä vääntämään noista lukemista. Siinä heidän ohjearvolistassaan oli nuo korkeudet kyllä mainittuna, mutta epäilen ettei ole vedetty alas.
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 SRI -88 & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99, , 405 GL -89