Kirjoittaja Aihe: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto  (Luettu 8109 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nmanner

  • Vieras
307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« : 06.05.2013, 22:44:38 »
Auto: 2003 307 Wagon 1,6 (TU5JP4).

Pitäisi uusia perjantaina vetoakselin stefat molemmin puolin (vas. vuotaa). En tajunnut tilata niitä Autokeskukselta aamupäivällä niin nyt ei sitten kuulemma riitä enää toimitusaika.

Motonet tarjoaisi tällaisia:

Akselitiiv 29,8x47x9,3 PSA
P307 Tasausp-vetoaks tiiv jos 30*47*10 OIKEA (ei Autom) [2001-2008]

Akselitiiv 40x58x11,3 PSA
Tasausp-vetoaks tiiv jos 40*58*11,3 VASEN (ei Autom) [1997-2005] Tämä löytyi Citroen Xsaran osista...

Mahtaisiko nämä sopia?

Jos joku tietää oikeat mitat noille tiivisteille niin olisin kiitollinen. Tietty Veholta (Citroen) voisi ehkä kysyä? Kysyn huomenna vielä Varsinais-Suomen Auto Centerin Citroen/Peugeot huollosta. Onko Turussa muita virmoja joista voisi lyötyä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #1 : 07.05.2013, 02:22:44 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

MA- ja BE-vaihteistoihin:

3121 44, RP 16 088 167 80, GEAR-BOX SEAL, LEFT, 40X58-10
3121 46, GEAR-BOX SEAL, RIGHT, 29X47-11

Motonetin luettelo ilmoittaa mitat hieman erilaisiksi, mutta käytännössä tiivisteiden koko on sama (tosin paksuus voi hieman vaihdella). Motonetin tiivisteistä tosin puuttuu pölysuojus, joten ne eivät vastaa alkuperäisiä siltä osin. KTA:lta saat postitse alkuperäistä vastaavat laadukkaat tiivisteet edullisesti ja nopeasti, jos niitä vain on varastossa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40084.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=54100.msg225125#msg225125

Jos Turusta pitää löytyä, niin kysy em. varaosanumeroilla Veholta, mutta ne maksavat huomattavasti enemmän merkkiliikkeestä ostettuna (yli 20 e/kpl). Fixus Raisiosta kannattaa myös kysellä:

http://www.fixus.fi/www/fixuswww_V2.nsf/sp?Open&cid=ContentD1C99
« Viimeksi muokattu: 07.05.2013, 02:26:31 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #2 : 07.05.2013, 09:05:58 »
AD ketjun huoltoliikkeessä kävi 307 bensa pösömme kytkin remontissa. AD ketjuun kuuluu varaosamyyntiä joten omasta liikkeestään ottivat varaosat. Kummatkin stefat vuosivat, onneksi laatikko ei vaurioitunut. AD ketjun huotoliike ilmoitti että toki korjaavat takuuseen sen minkä ensin huoltavat :) Kertoivat että AD ketjulla on vääränlaisia stefoja vaikka pitäisi sopia ongelmitta. Autokeskukselta tuli pitävät stefat.

Nmanner

  • Vieras
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #3 : 07.05.2013, 11:46:03 »
Kiitokset avusta, Fixuselta löytyy, yht.30€ Motonet löytyy, yht. 9€. Veho ei hyllyssä. Varsinais-Suomen Autocenter löytyy orig.PSA yht joku 56€

Nmanner

  • Vieras
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #4 : 22.05.2013, 10:45:24 »
Nonii, nyt on pari viikoa pyörineet nuo Motonetin stefat tuolla. Öljyt näyttäis pysyvän sisällä niidenkin avulla. Olivat luokkaa millin kapeampia kuin nuo originellit. Saattaa olla ihan hyväkin asia, nyt ei osu pölyhuuli siihen uraan jonka vanha tiiviste oli akseliin syönyt.

Nuo olivat ihan sellaiset kaksihuuliset myös, Payen taisi olla merkki: http://aftermarket.federalmogul.com/en-GB/Products/Pages/Product-Details.aspx?CategoryId=46&SubCategoryId=176&ProductId=534#.UZxx3cphx1A


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #5 : 22.05.2013, 11:06:49 »
Eipä niissä tosiaan muuta vikaa olekaan kuin se, että se pölysuoja tms. puuttuu ulkopuolelta.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Nmanner

  • Vieras
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #6 : 27.05.2013, 07:41:47 »


Tuosta kun katsoo tyypin AS, niin sellaiset. Käsittäkseni tuo on pölysuojattu. Ihan samanlaiset sieltä pois otin kuin nuo Motonetin Payenit.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #7 : 27.05.2013, 08:24:05 »
Alkuperäisen tyyppistä asennushäkillistä versiota suosittelen, muuten on vaarana akselitiivisteen vaurio veto-akselia paikalleen temutessa.

Esanssia

  • Vieras
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #8 : 31.05.2013, 10:43:03 »
Terve,

Siis onko noissa motonetin suojissa pölysuoja sittenkin? Olisi itselläni meinaa tarvetta noille stefoille ja KTA:lta en saa ketään kiinni.

Tarvetta olisi myös tuolle kytkinakselin tiivisteelle, saako sitä muualta kuin marmoritiskiltä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #9 : 31.05.2013, 11:02:19 »
Alkuperäisissä tiivisteissä oli aiemmin ulkopuolella muovinen rengas/kaulus todennäköisesti ehkäisemään asennusvaiheessa vetoakselin mahdollisesti aiheuttamia tiivistevaurioita:

http://i9.photobucket.com/albums/a58/pasojo/P1010008-6.jpg

Nykyään alkuperäiset (ja KTA:lta saatavat tiivisteet) ovat sellaisia, että niissä on ulkopuolella jonkinlainen pölysuojana ja mahdollisesti myös asennussuojana toimiva "paperinen" osa:

http://i9.photobucket.com/albums/a58/pasojo/P1010006-5.jpg

Kuvat löytyivät osoitteesta: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/195101/P15/#824153

Motonetin myymistä sinänsä laadukkaista tiivisteistä tuo em. suoja puuttuu:

http://www.autopartoo.com/oem/reinz/813802600.html

Jollet muita tiivisteitä ehdi tähän hätään hommata, niin kyllä nuo Motonetinkin tiivisteet asiansa ajavat.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #10 : 31.05.2013, 11:38:22 »
Itse ainakin sain Motonetista juuri tuon 1. kuvan kaltaiset vetoakselin tiivisteet, kyseessä siis Vaasan Motonet.
Eli kuten niin monasti jo todettu, on aivan "tuurista" kiinni mitä tavaraa Motonetista sattuu saamaan. Onneksi tuon osan voi tarkistaa ennen ostopäätöksen tekoa  :) On tuolla ihan laadukasta tavaraakin saatavilla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #11 : 31.05.2013, 13:24:38 »
Nykyään alkuperäiset (ja KTA:lta saatavat tiivisteet) ovat sellaisia, että niissä on ulkopuolella jonkinlainen pölysuojana ja mahdollisesti myös asennussuojana toimiva "paperinen" osa:

Tuo on aivan vastaava 'pölyhuuli' kuin muissakin akselitiivisteissä. Noiden kanssa temutessa pitää olla akselia paikalleen asennettaessa tarkkana. Täyshalvennettuja versioita noihin muovihäkillisiin akselitiivisteisiin verrattuna.

Tuo viimeisen linkin (Reinz) akselitiivste on juurikin aiemmin mainittua 'AS'-tyyppiä eli niissäkin on pölyhuuli kyllä.

Esanssia

  • Vieras
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #12 : 31.05.2013, 13:27:40 »
Tässä vähän muillekin tietoa hintatiedustelusta:

Autokeskus, Konala:

Vetoakselin tiiviste vasen osanumero 1608816780 ovh. 15,50e
Oikea osanumero 312146 ovh. 15,20e
Kytkinakselin tiiviste osanumero 210940 ovh. 7,60e

Toimitusaika 1-2 arkipäivää tilauksesta.

Laakkonen, Herttoniemi:

Vetarin Stefat 35,06e ja 37,45e
Kytkinakselintiiviste 35,71e

Kaikkia löytyy hyllystä.

 ::) Aika on jyrkät hintaerot. Laakkosella 3x hinnat vrt. Autokeskus.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #13 : 31.05.2013, 13:31:43 »
...Vetarin Stefat 35,06e ja 37,45e

No jos ne ovat Stefat(tm) by Trelleborg, niin tokihan ne hiukan enemmän saavatkin maksaa kuin 'nimettömät' akselitiivisteet.  :P

Kytkinaskelitiiivisteeksi varsinkaan ei kannata laittaa mitään tuntematonta (esim. kiinalaista), koska on liukunopeudeltaan suurinopeuksinen ja myös lämpötilaltaan vaativampi kohde.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2013, 13:36:54 kirjoittanut Benkku »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #14 : 31.05.2013, 19:43:39 »
Tässä vähän muillekin tietoa hintatiedustelusta:

Autokeskus, Konala:

Vetoakselin tiiviste vasen osanumero 1608816780 ovh. 15,50e
Oikea osanumero 312146 ovh. 15,20e
Kytkinakselin tiiviste osanumero 210940 ovh. 7,60e

Toimitusaika 1-2 arkipäivää tilauksesta.

Laakkonen, Herttoniemi:

Vetarin Stefat 35,06e ja 37,45e
Kytkinakselintiiviste 35,71e

Kaikkia löytyy hyllystä.

Viralliset hinnat (eli ainakaan enempää ei kannata maksaa) alkuperäisosille Suomessa ovat:

16 088 167 80: 32,40 e (Citroen 29,80 e) (korvattu osa 3121 44: 29,20 e) (Saksan Peugeotilla 14,30 e)
3121 46: 15,20 e (Citroen 15,20 e) (Saksan Peugeotilla 15,89 e)
2109 40: 7,60 e (Citroen 7,60 e) (kytkinakselin ohjainholkin tiiviste vaihteistoon) (Saksan Peugeotilla 7,96 e)
2105 35: 33,00 e (Citroen 30,20 e) (kytkinakselin ohjainholkki ja tiiviste vaihteistoon) (Saksan Peugeotilla 18,83 e)

Ovat muuten hinnat Suomessa taas reilusti nousseet, kun vertaa parin vuoden takaiseen tilanteeseen: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=53875.0

Laakkosella ovat todennäköisesti katsoneet hinnan pelkän tiivisteen sijasta koko ohjainholkille (2105 35).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info