Kirjoittaja Aihe: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen  (Luettu 37903 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pekka

  • Vieras
406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« : 20.05.2006, 10:54:09 »
Ongelma:

Penkissä on ollut pientä klappia jo jonkun aikaa, mutta eilen autoon istahtaessa sieltä antoi jokin periksi oikein kunnolla ja nyt penkki on kuin keinutuoli. Onko näissä jotain tyyppivikaa eli onkohan jotain hajalla vai vaan kiristyksen tarpeessa? Aion tänään/huomenna koittaa irroittaa penkkiä, jos saisin sen itse korjattua, mutta vinkit asiaan liittyen ovat tervetulleita. Riittääkö turvavyön kiristimen laukeamisen estämiseksi toisen johdon irroittaminen akusta? Meillä käytetään paljon penkin korkeussäätöä, joten onkohan sen käyttö löystyttänyt jotain penkistä?

Ratkaisu:

Syy keinuntaan selvisi eli penkin oikean etureunan kiinnike on murtunut. Penkin rakenne vaikutti sikäli suoraan ranskalaisen insinöörin piirustuspöydältä tulleelta, ettei murtunutta osaa pystyne vaihtamaan -> uusi runko penkkiin, joka Automaan asentajan arvion mukaan kustantaa ~800 e + työt.

Auto oli viimein huollossa Helsingissä Pitskussa Auto-Kulta -nimisessä liikkeessä ja olivat saaneet hitsattua tukijalan kuntoon, joten halvalla tuli kuntoon. Penkin korjauksen osuus laskussa oli 70 e. Murtuma oli tukijalassa oikealla edessä ja jalka oli murtunut mutterinreiän ympäriltä, mikä kiinnittää penkin lattiassa olevaan kiskoon.

jvaisanen

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #1 : 22.05.2006, 09:37:19 »
405:ssa hajosi korvakko ihan samalla tavalla. Korjasin sen hitsaamalla ja yläpuolelle muistaakseni mahtui pätkä lattaa tueksi. Runko piti irrottaa penkistä hitsaamisen ajaksi koska muuten ei olis mahtunu ja muutenki palovaaran takia.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #2 : 29.05.2006, 13:11:49 »
Kolmesti olen hitsannut penkin runkoa kasaan ja kerran on verhoilija korjannut toppauksia. Ensin selkänojan oikea reuna antoi periksi muutaman sentin, syy oli oikealla puolella saranakohdassa pettänyt pistehitsaus. Tämä on kuulemma tyyppivika ainakin vanhoissa takseissa.

Seuraavaksi penkin "keinutuolisäätö" hajosi, toinen laita totteli säätöä ja toinen oli ala-asennossa. Syy oli etureunan alla oleva  mutkainen putki oli poikki. Laitoin siihen lisävahviketta koska ne taitokset on heikko kohta.

Kolmas kerta oli, kun katsastusmien käski kiinnittää penkin paremmin, arveli kiinnitysruuvin olevan löysällä, mutta syy olikin "keinutuolisäädön" kevennysjousen korvakkeen katkeaminen, jonka sai hyvin hitsattua kasaan. Lisäksi käytin penkkiä verhoilijalla kun selkänojan oikea tukiputki tuli fyllistä läpi. Nyt penkki on ollut tovin aikaa kunnossa. Olen todennut, että jos penkki on jotenkin vetelä ja ryhditön, jokin paikka on rikki.

neonfry

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #3 : 23.11.2006, 17:16:23 »
Auto: 1999 406 2,0 HDi.

Itse hitsasin kesällä kuskin penkin yhden tukiraudan. Toimepide on seuraava (merkkihuollosta saatu ohje):

- Ota akun kenkä irti ja älä koske 30 minuuttiin siihen penkkiin.
- Kun 30min on kulunut -> irroita johdot ja penkki.
- Tee tarpeelliset tehtävät.
- Laita kaikki johdot kiinni kun penkki on paikoillaan.
- Kun johdot kiinni jne, sitten vasta laita akun kenkä kiinni.

Tuon ohjeen mukaan orjallisesti toimin, ja ainoakaan turvalaite ei lauennut. Kuulemma kumma että ne turvalaitteet laukeaa jos akun kenkä on kiinni ja laitetaan liitin kiinni.

kaitamur

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #4 : 05.12.2006, 09:51:25 »
Ongelma:

Auto: 2001 406 1,8 Mistral.

Itselläni tuntuu ainakin juuri _/ \_ -mallinen tukitanko penkin etuosassa heiluvan molemmista päistä, vaikkei olekaan murtunut vielä.

Ratkaisu:

Nyt on sitten käyty Automaassa korjauttamassa penkki. Oli tasan kaksi vaihtoehtoa: joko uusitaan penkin runko (=tosi kallis) tai sitten hitsataan sillä seurauksella ettei penkin korkeussäätö enää toimi. Valitsin jälkimmäisen ja nyt penkki on jämäkkä. Saas nähdä kuinka kauan nuo hitsit kestää... Aikaa töihin meni tunti ja hinta oli noin 70 e.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #5 : 21.02.2007, 16:23:44 »
... hitsataan sillä seurauksella ettei penkin korkeussäätö enää toimi. Valitsin jälkimmäisen ja nyt penkki on jämäkkä. Saas nähdä kuinka kauan nuo hitsit kestää.

Taitamatomuutta jos pitää korkeussäätö hitsata kiinni. Olen hitsannut puikkokoneella kolmesta kohtaa penkkiä ja aina on onnistunut säästämään kaikki toiminnot.

Ei johtunut taitamattomuudesta, sillä näin itsekin mistä kohtaa penkkiä hitsattiin. Kyse oli paksusta tukitangosta joka sijaitsee penkin etureunassa. Aina kun penkin korkeutta säädetään pyörii tanko mukana. Juuri tämä tanko oli väljä molemmista päistä eli oli varmaan pyöriessään kulunut sen verran että klapia oli havaittavissa. Kun tämä tanko siis hitsattiin kiinni molemmista päistä ei korkeussäätö enää tietenkään toimi. Ei tätä vikaa olisi voinut mitenkään muuten korjata.

Se tanko on juuri heikoin lenkki johtuen tyhmistä mutkapokkauksista. Hitsasin mutkien vahvistukseksi sopivaa U-profiilia ja hyvin on kestänyt. Oli muuten vinha istua ja ajaa kun toinen puoli penkkiä on eri korkeudella ja ilman lukitusta kuin toinen puoli.

Leroy B

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #6 : 23.04.2007, 00:46:36 »
Auto: 1999 406 2,0 ST (2. mallisarja, 150 000 km).

Kuukausi sitten autostani napsahti tuo tässä ketjussa useaan otteeseen mainittu kuljettajan penkin etureunassa oleva tukitanko poikki kummastakin päästä. Aiheutti sen, että kuskin penkki liikkui edestä lattiasta about semmosen 15-20 senttiä aina, kun vähän rivakammin kiihdytti. Tietenkään korkeussäätökään ei toiminut ja jouduinkin sitten viikon verran ajelemaan käytännössä lattialta käsin, polvet korvissa ja nenä ratissa kiinni.

Tuomio oli, että penkin runko täytyy vaihtaa hintaan 800 ja jotain euroa. Mitkään kepuli- tai kiertokonstit ei tähän auttaisi ja kaikki hitsausviritykset olisivat kuulemma liikenneturvallisuuden näkökulmasta arveluttavia. Pienen tiedustelukierroksen jälkeen päätin kuitenkin "kuolemaa halveksuen" hitsauttaa tuon penkin tukivarren eräässä paikallisessa puljussa. Töineen kaikkineen köyhdyin penkin korjauksesta 100 e, mikä on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen korvaus tuon 800 eurolla pelottelun jälkeen. Penkki tuli napakan tuntuiseksi ja kaikki säädöt toimii. Sen verran kurkkasin alle, että kaveri oli kyllä hommansa osannut.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #7 : 21.06.2009, 17:55:37 »
Ongelma:

Auto: 2001 406 GW 2,2 Sport.

Onko kellään muulla sattunut tällaista juttua GW:ia kiihdytellessä. Vuoden verran klonksahteli ja syy näkyy kuvassa - kuskinpenkin kiinnikekorva väsähti. Tuota osaa ei taida ihan noin vaan irti tangosta, joten oletan, että koko jakkara irti ja visiitille hitsaustaitoisen luokse. Jos tuota metallia nyt hitsaamaan pystyy. Kiskot näkyivät olevan kiinni neljällä torxilla.





Kahdessa ensimmäisessä kuvassa näkyy rikkinäinen kohta ja kolmannessa vastaava ehjä kohta.

Ratkaisu:

Hitsattiin pajalla. Otettiin kuitenkin penkki irti, ettei sisustus vaurioidu. Maksoi 20 euroa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #8 : 13.08.2009, 22:41:22 »
Auto: 1996 406 2,0 (16-vent.).

Minun pitäisi irroittaa tuosta autosta etupenkit että saisin laitettua verhoilut pesuun. Edellinen omistaja on ollut kova tupakkimies ja haju on pinttynyt.

Onko penkeissä jotain turvalaitteita joita pitäisi varoa, vai voiko ne vain ruuvata irti? Tuossa eräässä toisessa ohjeessa käskettiin ottamaan akun kenkä irti, miksi?

Tuskin autossasi on sivuturvatyynyjä penkeissä (pitäisi olla vasta uudemmissa), mutta hyvin todennäköisesti kuitenkin turvavöiden pyrotekniset kiristimet (ks. lisätietoa aiheesta), joten sen vuoksi pitää noudattaa samoja turvaohjeita kuin muidenkin turvalaitteiden kohdalla liittimien irrotuksen ja kytkemisen suhteen.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2011, 09:07:20 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mepi

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #9 : 05.06.2011, 21:15:59 »
Auto: 2000 406 GW 2,0 (automaatti-ilmastointi).

Moro. Katsastusukko pani rekisteriotteeseen korjauskehoitteen. Penkki tosiaan nousee ylös noin 2-3 cm istuinosan etuosasta kun nostelee, lattiakiskot tietysi pysyvät liikkumatta. Olisiko jollakulla näyttää hajoituskuvaa penkin runkorakenteesta, jotta tietäisi vähän mitä sille voisi tehdä? Täällä on joissain topikeissa aikaisemmin ollut puhetta esim. hisaamisesta, mutta olisi kiva tietää mistä kohtaa ja millätavalla ton sais laitettua.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #10 : 06.06.2011, 07:54:08 »
On vaikea antaa tarkkaa ohjetta, koska itselläni penkin runko hajosi kolmesta eri kohdasta, pitää ottaa penkki pois ja katsoa mistä pitää hitsata. Niitä paukkuja on turha pelätä, hitsasin muutaman sentin päässä sivupaukusta eikä se lauennut. Sivupaukun johtoliitos on aika herkkä irtoamaan ja hajoamaan, joten johtoa kannattaa käsitellä hellävaroen. Helpommalla pääset jos löydät hajottamolta uudemman mallin penkin, ne on kestävämpiä.  Itselläni hajoili mallin 2000 penkki, mutta nykyisissä 2001 loppuvuoden mallissa ja 2004 mallissa ei penkissä ole ollut mitään vikaa vaikka molempia istuu +100 kg:n kuskit.

JS

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #11 : 07.06.2011, 08:25:17 »
Seuraavaksi penkin "keinutuolisäätö" hajosi, toinen laita totteli säätöä ja toinen oli ala-asennossa. Syy oli etureunan alla oleva  mutkainen putki oli poikki. Laitoin siihen lisävahviketta koska ne taitokset on heikko kohta.

Tuo sama vika oli minun 2003:ssa ja aiheutti penkin etureunan keikkumista. Penkin irrotin ja itse hitsasin, muuta en purkanut.

jukkath

  • Vieras
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #12 : 24.01.2012, 18:55:22 »
Ongelma:

Auto: 2003 406 2,0 HDi ST (230 000 km).

Onko kenelläkään tullut vastaavanlaista vikaa kuskinpenkkiin? Itse ostin auton, kun sillä oli ajettu 65 000 km ja olen suurimmaksi osaksi ajanut yksin, joten penkin säätöihin ei ole juuri tarvinnut koskea, mitä nyt viimeisen vuoden aikana, kun poika ajeli sillä välillä. Kuva kertoo oikeastaan paremmin ongelman:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Eli tuo poikittaisrauta oli mennyt katki. Tuosta on jo maalia raaputettu pois hitsausta varten. Eli ei ollut mitään maalivauriota.

Ratkaisu:

U profiilia päälle ja MIG:illä kiinni.

Mig:illä laitoin ensin putkenpäät kiinni ja sitten puolikas putkea päälle. Pitäisi pysyä.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #13 : 24.01.2012, 19:05:18 »
Eipä ole ensimmäinen runko mikä näistä hajoaa. Eipä se montaa pomppua siihen penkkiin tarvitse kun käy noin. Yleensä nuo penkin murtumiset ovat oireena yli 300 000 km ajetuissa.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Kuljettajan istuimen korjaaminen
« Vastaus #14 : 24.01.2012, 19:12:27 »
Ja korkeuden säädöllä olevissa, ilman korkeudensäätöä ongelmaa ei ole.