Kirjoittaja Aihe: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)  (Luettu 10318 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #30 : 09.11.2011, 19:23:41 »
Totta, tuota olen itsekin miettinyt. Mutta noista osista taitaa tulla jo tuon pääsylinterin hinta, ellei enemmänkin  ;D

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #31 : 09.11.2011, 19:29:43 »
Niinpä. On vain niin mystinen ongelma, että mietityttää, auttaakohan sen pääsylinterinkään vaihto. :-) Nykyiseen voisi vaihtaa tiivisteet (6-8 e), niin tulisi selvästi halvemmaksi kuin uuden ostaminen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #32 : 09.11.2011, 19:35:56 »
Rummut tuli vaihdettua molemmille puolille, jarrusylinterien Motonetin osanumero on tismalleen sama, mutta Motonetillä kun on eri toimittajia, niin nämä jarrusylinterit ovat tosiaan eri toimittajilta. Halkaisija on silti sama, 20.6 mm. Eli niissäkään ei siltä osin eroa pitäisi olla.

Ilmeisesti siis osanumerot ovat 23-4591 ja 23-4592 eli nuo rajoittimen sisältävät?

http://www.motonet.fi/motonet/varaosat/PEUGEOT_306

Lainaus
Jarrusylinteri P306/R19 vasBen, 23-4513, 306 jos BoschBendix ø20.6 Syl vasen (rumpu-ø18cm/ei ABS) [1993 - 2002], 22,50 e
Jarrusylinteri P306/R19 oikBen, 23-4514, 306 jos BoschBendix ø20.6 Syl oikea (rumpu-ø18cm/ei ABS) [1993 - 2002], 22,50 e
Jarrusyl PSA Lucas+raj vasen, 23-4591, 306 jos Lucas ø20.6 Sylinteri vasen (rumpu-ø18cm/ei ABS) [1993 - 2002], 22,50 e
Jarrusyl PSA Lucas+raj oikea, 23-4592, 306 jos Lucas ø20.6 Sylinteri oikea (rumpu-ø18cm/ei ABS) [1993 - 2002], 22,50 e
Jarrusylinteri P505/306 Girlin, 23-4273, 306+ABS ->95 jos Lucas ø20.6 Sylinteri (rumpu-ø18cm) [1993 - 1995], 9,90 e
Jarrusyl PSA+ABS Lucas 96-, 23-4586, 306+ABS 96-> jos Lucas ø20.6 Sylinteri (rumpu-ø20cm) [1996 - 2002], 12,50 e
Jarrusyl PSA Bendix ø20,6, 23-4590   , 306+ABS jos Bosch-Bendix ø20.64 Sylint (rumpu-ø18/23cm) [1993 - 2002], 12,90 e
Jarrusyl PSA Bendix ø22,2, 23-4600, Break+ABS jos Bosch-Bendix ø22.22 Sylint (rumpu-ø23cm) [1993 - 2002], 13,50 e

Niin, voisi vaihtaa kaikki sylinterit yms. päikseen ja katsoa siirtyykö heitto toiselle puolelle.

Vasemmalle ja oikealle on siis tässä tapauksessa omat sylinterinsä, joten niitä ei välttämättä pysty vaihtamaan keskenään.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #33 : 09.11.2011, 19:44:08 »
Siis muuten oikein, mutta tässä on Bosch Bendix, eli 23-4513 ja 23-4514. Älä nyt vaan sano ettei noissa ole mitään rajoittimia??

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #34 : 09.11.2011, 20:56:08 »
OK, eli sulla onkin Bendixin osat eikä Girlingin (Lucas) kuten mulla vastaavassa autossa. Eiköhän noissa mainitsemissasi sylintereissäkin rajoittimet ole, vaikka Motonetin luettelo ei sitä erikseen mainitsekaan. Alkup. osat:

REAR DRUMS AND W/O ABS BRAKES EXCEPT FIRM 3 DOOR SALOON, BENDIX:
4402 97, WHEEL CYLINDER, LEFT, DIAM 20,60, W/O ABS BRAKES EXCEPT FIRM 3 DOOR SALOON
4402 98, RIGHT, DIAM 20,60, W/O ABS BRAKES EXCEPT FIRM 3 DOOR SALOON

Kun etsii esim. osanumerolla 4402 97, niin löytyy vastaavia osia, joissa ilmoitetaan olevan rajoitin: http://seekpart24.com/search?q=4402+97
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #35 : 10.11.2011, 08:15:07 »
Joo rajoittimethan niissä näyttäisi siis olevan.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #36 : 10.11.2011, 08:34:11 »
Autossa on siis paineenrajoittimella varustetut keskenään eri merkkiset halvat tarvikesylinterit. Todennäköisin syy jarruvoimien eroon voisi olla erilaiset sylinterit.

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #37 : 10.11.2011, 09:19:33 »
Mutta eihän noita sylintereitä saa ikinä samanlaisia, aina ne tarjoavat sieltä eri valmistajaa :((olisi tietysti pitänyt älytä pyytää). Mutta vaikka tarvikesylinterejä ovatkin, niin voisiko niissä tosiaan olla tuossa paineenrajoittimessa niin paljon eroa, että heijastuu selvänä jarruvoiman erona? Männän halkaisijahan niissä on sama.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #38 : 10.11.2011, 10:04:12 »
Eiköhän ne ole samojen speksien mukaan tehty kuin ns. alkuperäisetkin, joten tuskin niissä pitäisi olla keskinäisiä eroja mitoituksessa. Toki uudessakin osassa voi olla vikaa, mutta toisaalta jarruvoimat olivat samaa luokkaa sekä vanhalla että uudella osalla. En ehkä ensimmäiseksi lähtisi uusimaan sylinteriä uudelleen, vaan kokeilisin ensin vaihtaa jarrupääsylinteriin sen 6-8 euron tiiivistesarjan.

Ilmausjärjestys on Haynesin 306-oppaan mukaan (ilman ABS:ää olevissa autoissa): vasen takapyörä, oikea etupyörä, oikea takapyörä ja vasen etupyörä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

GEX-12

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #39 : 10.11.2011, 12:18:50 »
Tuskin jarruputkessa on tukoksia tai muuta, koska jarrunestettä tulee ilmatessa molemmilta puolilta yhtä reippaasti.

Vika ei voi olla putkessa, mutta voi olla letkussa jossa jarruneste voi päästä kanvestin väliin ja samalla sulkee letkun, mitä ei huomaa ilmatessa, kun vastapaine puuttuu.
Suuresti kumminkin veikkaan vian olevan automaatti jarrusäätöjen toiminnassa tai käsijarru vaijeri liian tiukalla..

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #40 : 10.11.2011, 13:27:47 »
Suuresti kumminkin veikkaan vian olevan automaatti jarrusäätöjen toiminnassa tai käsijarru vaijeri liian tiukalla..
Miten perustelet tuon väitteen? Säätötanko on vaihdettu tuonne huonommin pitävälle puolelle, vanhassa oli vikaa, koska ei siirtänyt kenkiä (huomasi rumpua poisottaessa). Uusi säätötanko naksutti iloisesti kengät paikalleen rummun kiinnittämisen jälkeen.
Liittyen tuhon käsijarruvaijeriin, niin ei todellakaan ole liian tiukalla, päinvastoin ehkä ennemminkin löysällä. Kahvaa kiskoessa saa kiskottua n. 10 naksausta.

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #41 : 23.11.2011, 11:39:07 »
No niin ympyrä alkaa sulkeutumaan...
Eli, tuli vaihdettua koko jarrupääsylinteri Pököttiin ja yllättäen jarrulukemat eivät muuttuneet juuri mihinkään (VAS 1.2 - OIK 0.6). Ilmattua tuli julmetusti.
Alkaa pikkuhiljaa kääntyä epäilys noihin työsylintereihin, toinen on OSSCA:n valmistama ja toinen ABS - All Brake Systemsin. Ulkoapäin ovat mitoiltaan samanlaisia, mutta tarkempi katsahdus pakkauslaatikkoon näyttää OSSCAN:n halkaisijaksi 20.64 mm ja ABS 20.6 mm. Tuolla neljällä satasella tuskin on radikaalia vaikutusta jarruvoimiin, mutta tässä sylinterimallissa kun on se paineenrajoitin sisäänrakennettuna, niin niissä on sitten kuitenkin luultavastikin jotain eroa...ehkä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 750
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #42 : 23.11.2011, 12:52:04 »
Näinköhän siinä toisessa on koko paineenrajoitinta, en yhtään ihmettelisi. Tosin vikahan oli päällä jo vanhallakin sylinterillä.

Jarrumies

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #43 : 23.11.2011, 13:06:25 »
Niin, oli sama vika vanhoilla sylintereillä. Ajattelin nyt käydä hakemassa tuonne huonommin pitävälle puolelle saman valmistajan sylinterin kuin mitä on paremmin pitävällä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takajarruvoimissa liian suuri ero (rumpujarrut)
« Vastaus #44 : 23.11.2011, 15:34:53 »
Tuskin niiden koossa mitään todellista eroa on, toinen on varmaan vain pyöristetty luku. Mutta ehkäpä siinä kiinalaisen OSSCA:n sylinterissä on kuitenkin jotain vikaa - toivottavasti.

Mikä ABS:n osanumero on? Voisi vielä tuoteluettelosta varmistaa sen tiedot.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info