Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei aina käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 6510 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

306break

  • Vieras
Auto: 2000 306 1,6 (farmari, TU5JP, NFZ, 200 000 km).

Hei foorumilaiset,

löytyisiköhän täältä viisasta, joka osaisi auttaa vian haarukoinnissa. Juuri hankittu 306 alkoi oikuttelemaan startin kanssa. Ongelma on seuraavanlainen, että hyvinkin epäsäännöllisesti auto päättää olla starttaamatta, vaikka välillä lähtee ihan mukisematta käyntiin. Startti pyörii hyvin ja akussakin virtaa riittää useisiin starttiyrityksiin, joten se ei ihan lopussa voi olla. Auto lähtee kyllä lopulta käyntiin 3-5 yrityksen jälkeen, mutta tuntuu kuin se kävisi vain 3 pytyllä ensimmäiset 10 s ja samalla tulee pakoputkesta savupössäys ja haiskahtaa polttoaineelle. Ajossa auto toimii sitten moitteetta, joten polttoaine virtaa kyllä hyvin.

Tässä on jo jokunen viikko koitettu vikaa etsiä ja auto oli jo korjaamollakin tuon takia, mutta mitään ei löytynyt. Korjaamolla vaihtoivat tulpat ja jäähdytysnesteen lämpöanturin ja sanoivat muuten tarkastaneensa sytytykseen liittyvän elektroniikan ja puhdistaneet osat. Releet ja sulakkeet on tarkastettu niin ikään. Voinen olettaa siis, ettei sähköisesti mikään osa ole rikki.

Tänään puhdistelin vielä maakontaktit ja akun navat ja kengät, koska viisaammat sanoivat, että maaviasta voisi myös kyseiset viat johtua. Myös lämpöanturi saattaa kuulemma aiheuttaa kyseisiä ongelmia, mutta se on juuri  verstaalla vaihdettu. Voisiko olla, että kaapelointi anturilta olisi viallinen tai että ohjausyksikön kontaktit olisivat huonoja. Ongelma on vain se, että en itse tiedä paljoakaan autojen tekniikasta ja mitään manuaaliakaan en kärryyn omista, joten tarkastaminen on hiukan hankalaa.

Yhteenvetona vielä, että starttiongelma tuntuu johtuvan polttoaineen annostelusta/ilmaseoksesta ja ilmenee vain startatessa. Ajossa auto toimii ongelmitta ja tyhjäkäynti on tasaista ja käy oikeilla kierroksilla.

Jos jollakin on vastaavia ongelmia ollut, niin arvostaisin hyviä vinkkejä. Vien auton pian huoltoon ja olisi hyvä, jos osaisi jo suorilta sanoa, mitkä osat ja paikat olisi hyvä tarkastaa, ettei tarvitse koko autoa läpikotaisin tutkia ja sitten on lasku sen mukainen.

-Esko

306break

  • Vieras
Vielä tuli mieleen, että voiko Lambda anturin ongelmat aiheuttaa kyseisenlaisia ongelmia?

Ville67

  • Vieras
Omakohtainen kokemus 405 Sri 1989 pösöstä.

Autossa oli kovin samalta kuulostava vika. Toisinaan se käynnistyi samantien kun avaimesta käänsi, joskus sai yrittää viisi kertaa ja pahimmillaan auto käynnistyi vasta kun oli startattu niin kauan, että akku alkoi osoittaa hyytymisen merkkejä. Kun auton käyntiin sai, se toimi aivan normaalisti.

Vika löytyi puolan nelinapaisesta liittimestä. Kontakteille oli tapahtunut ikääntymisen myötä, jokin ei-toivottu ilmiö. Vaihdoin tilalle ihan abiko-liittimet ja sen jälkeen ongelmaa ei esiintynyt.

En sano että autossasi olisi sama vika, mutta tällainen on oma kokemukseni.

J-PR

  • Vieras
Vielä tuli mieleen, että voiko Lambda anturin ongelmat aiheuttaa kyseisenlaisia ongelmia?

Ei. Mielestäni Ville67 on jäljillä, sytytykseen liittyy. Noi kontaktit kannattaa tsekata aluksi. Kampiakselin asentotunnistin voisi myös aiheuttaa satunnaisia käynnistysongelmia ennenkuin pimenee lopullisesti.

306break

  • Vieras
Vielä pieni lisäys. Uusimpana ongelmana oli tänään, että auto savuttaa nyt valkoista savua myös ajettaessa eikä vain startatessa. Saanee liikaa polttoainetta kun ainakin startattaessa haiskahtaa bensalle. Voisiko puolan kontaktiongelma aiheuttaa myös tuon??

306break

  • Vieras
Lisäksi oli vielä sellaistakin ongelmaa, ettei bensapumppu lähteny hyrisemään avainta käännettäessä eikä auto siten myöskään lähtenyt ollenkaan käyntiin. Sen vian sai siirtymään tuonnemaksi kun irroteltiin releet ja sulakkeet ja pistettiin takaisin. Joku relekontakti on ilmeisesti viallinen. Tämää lienee kuitenkin erillinen ongelma.Jos joku osaa sanoa missä tässä mallissa on bensapumpun rele, niin voisi tuokin auttaa kun voisi tsekata kontaktit. Tuo tuskin satunnaista käynnistysongelmaa kuitenkaan aiheuttaa. Auto ei siis starttaa vaikka bensapumppu huriseekin, tosin käynnistyy aina kun vain jaksaa junnata käyntiin.

306break

  • Vieras
Omakohtainen kokemus 405 Sri 1989 pösöstä.

Autossa oli kovin samalta kuulostava vika. Toisinaan se käynnistyi samantien kun avaimesta käänsi, joskus sai yrittää viisi kertaa ja pahimmillaan auto käynnistyi vasta kun oli startattu niin kauan, että akku alkoi osoittaa hyytymisen merkkejä. Kun auton käyntiin sai, se toimi aivan normaalisti.

Vika löytyi puolan nelinapaisesta liittimestä. Kontakteille oli tapahtunut ikääntymisen myötä, jokin ei-toivottu ilmiö. Vaihdoin tilalle ihan abiko-liittimet ja sen jälkeen ongelmaa ei esiintynyt.

En sano että autossasi olisi sama vika, mutta tällainen on oma kokemukseni.

Tuota nyt on ainakin syytä tutkiskella, kun auton vie asiasta enemmän ymmärtävien käsittelyyn. Itseasiassa tarkastelin nuo liittimet toissapäivänä ja ulkoisesti olivat aivan kirkkaat. Se ei tietenkään kerro kaapelin ja liittimen välisestä liitoksesta vielä mitään. Tosin kuvittelenko vain, nyt tosiaan tuntuisi tuo savutusongelma pahentuneen, eli olisiko sittenkin jotain kontaktihäikkää noissa. Tutkitaanpa asiaa... Kiitokset vielä kovasti vinkistä. Jos joskus vielä vika löytyy niin postaan varmasti ratkaisun tänne.

ankaa

  • Vieras
Eli sulla savuuttaa liikaa? Semmonenko nyt tullut  eli sulla käy auto sillon rikkaalla, eli sulla on jotain häikkää koneessa.......

306break

  • Vieras
Viimeisellä pätkällä tosiaan savutti ensimmäistä kertaa myös ajossa. Mistä tuo "rikkaalla" käyiminen voi johtua? Puola,lämpöanturilta väärää dataa,lambda anturi, liikaa polttoainetta koneeseen...? Tyhjäkäyntimoottorin häiriö ei varmaan tuohon savuttamiseen pitäsi vaikuttaa, sitäkin ovat käynnistysongelmaan epäilleet. Mahdollinen vikalista on aika loputon.

306break

  • Vieras
Ruiskuja epäili huoltomieskin kun oli tuon vian takia varikolla. Mitään ei tosin löytyny ja tuumasi että jos on ruiskuissa niin sitten on isompi remontti edessä. Mitähän nuo kustantaa? Pystyykö näppärä kaveri (en minä) itse nuo vaihtamaan? Sitten jos Lambdan vielä vaihdattaisi ja puolan kontaktit ja toiminnan tarkastaa niin voisi säkällä alkaa toimimaan. Ois kyllä aika helpotus jos tuosta auto vielä tulis. Muuten on kori ruosteeton ja muutenkin hyvin hoidettu joten paalaus ois sääli.

Ville67

  • Vieras
En olen varma ymmärsinkö oikein, mutta oliko näin, että kun autoa startataan ja se ei käynnisty, niin se ei lupaakaan, ei hörähdystäkään, kunnes lopulta käynnistyy 3-5 yrityksen jälkeen?

Mikäli näin on, niin ihan maallikkona tulee mieleen että autossa on kuitenkin 4 sylinteriä, joissa jokaisessa ruiskusuutin ja sytytystulppa. Se, että auto ei lupaakaan, vaatii että kaikki 4 sytytystulppaa on ilman kipinää, tai 4 ruiskusuutinta on avautumatta. Tämä tietysti sillä oletuksella että tankissa on oikeanlaista polttoainetta, joka syttyy helposti alle 10 asteen lämpötiloissa. (Tarkoittaa lähinnä E85:ta).

Eli en itse ihan mutu fiiliksellä lähtisi suuttimia vaihtamaan, tai lambdaakaan, ovat kuitenkin kalliita osia.

Mikä sitten saattaisi aiheuttaa sytytyskipinän poissaolon:

-viallinen puola
-moottorinohjausyksikkö
-kampiakselin asentoanturi
-kaikkien edellisten johdotukset ja liitokset

Suuttimien toimimattomuus voisi sitten johtua seuraavista:

-moottorinohjausyksikkö
-olematon bensanpaine (bensapumppu, pumpun ohjausrele, bensatukin paineensäädin)
-edellisten johdotukset ja liitokset

Autossa voi toki olla useampikin vika, kuten vanhoissa autoissa usein on. Mutta tuon käynnistysongelman selvittäisin itse ensin. Mikäli epäilyttää, että puuttuuko startatessa autosta sytytyskipinä tai polttoaineen sumutus, nuo on helppo tarkistaa.

Bensatukki, jossa suuttimet on kiinni, on helppo irrottaa imusarjasta, nyt kun autoa startataan, tulisi suuttimista tulla polttoainetta. Sytytyskipinän olemassaolon saa tarkastettua, irrottamalla puolapaketti moottorin päältä, laittamalla sytytystulpat puolapakettiin kiinni ja tulppien runkojen maadoittamisen jälkeen starttaus, jolloin tulpissa tulisi näkyä kipinä. (Jos tuolla tavalla saa moottorinohjausyksikön rikottua niin kertokaa ihmeessä).

Uusin havainto, joka on siis valkoinen savutus, tuskin liittyy liialliseen polttoaineensaantiin. Mikäli autossa on toimiva lambda-anturi, tulisi tuossa tapauksessa moottorin häiriövalon syttyä. Onhan tuo toki mahdollista, mutta en itse tuota pitäisi todennäköisimpänä vaihtoehtona. Todennäköisesti valkoinen "savu" on vesihöyryä, jota peugeotit tuntuvat muita merkkejä herkemmin päästelevän pakoputkestaan. Ilmiö on hyvin huomattavissa pakkaskelillä.

Hieman tuo huoltomiehesikin kommentti kuulostaisi sille, ettei hän ole perehtynyt ruiskulaitteistoihin (en minäkään asiantuntija ole), joten jonkun todistettavasti asiaa tuntevan palvelujakin voisi harkita vaihtoehtona paalaukselle.

Mikäli kuitenkin päätät autosi romuttaa, näiden vikojen vuoksi, uskoisin tälläkin palstalla olevan monta jotka mielellään sen vastaanottavat, minä mukaanlukien.  :)

306break

  • Vieras
Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Täytyy viedä auto osaajan käsiin ja ehdottaa noita mainitsemiasi asioita. Voiko esmes nokka-akselin asentoanturi aiheuttaa käynnistyshäiriöitä ilman että ajossa huomaa mitään? Vielä lisätietoa tuohon starttiin, jotta startin jälkeen auto käy huonosti ehkä 5sek ja tuntuu että se käy vain 3 pytyllä. Vähän kenkää koneelle ja se tokenee siitä. Välillä starttaa siis myös ihan normaalistikin, aika mystillistä. Tosiaan tuosta savusta vielä, että samalla tuoksahtaa voimakkaasti bensalle joten en tiedä vesihöyrystä. Tankissa on tavan 95sta. Ohjausyksikköä ei voi ilmeisesti mitenkään testata, romikselta vain "uusi" tilalle ja testaukseen. Aika loputtomalta suolta vaikuttaa, mutta katsotaan saako tuohon selvyyttä.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2012, 22:34:37 kirjoittanut 306break »

ATS

  • Vieras
Väärää bensaa tankissa, 98 ehdottomasti vielä tuon ikäisissä pösöissä kuuluu käyttää! Kenties tuo alkoholibensa on jo tärvellyt sitä kumiletku/tiiviste verkostoa josta syystä nuo vaivat koneessa nyt ovat.

Ville67

  • Vieras
"startin jälkeen auto käy huonosti ehkä 5sek ja tuntuu että se käy vain 3 pytyllä. Vähän kenkää koneelle ja se tokenee siitä"

Tämähän viittaa siihen, että startatessa sylintereihin menee kyllä polttoainetta, mutta se ei syty (sytytyskipinä mahdollisesti heikko tai poissa kokonaan). Kun polttoaine viimein syttyy (kipinä tulee sytytystulpille), sitä on niin paljon sylintereissä että käynti on huonoa, liian rikkaan seoksen vuoksi. Jossakin sylinterissä saattaa olla jopa niin reilusti ainetta, että se ei sytytä ollenkaan, ennenkuin liiallinen aine on huuhtoutunut sylinteristä pois. Tästä johtunee se tunne siitä että moottori kävisi vain kolmella sylinterillä.

Edelleenkin sitä puolan tai kampiakselin asentoanturin toimintaa selvittäisin...

mikkiZ

  • Vieras
98:a tankkiin, kovaa ajoa ja tarkistaa paljonko on painetta jäähdytysjärjestelmässä, puristele letkuista ÄLÄKÄ AVAA korkkia jos tuntuu hyvin kovalta. Seuraavaksi kokeile varmasti ehjällä/uudella puolapaketilla...