En olen varma ymmärsinkö oikein, mutta oliko näin, että kun autoa startataan ja se ei käynnisty, niin se ei lupaakaan, ei hörähdystäkään, kunnes lopulta käynnistyy 3-5 yrityksen jälkeen?
Mikäli näin on, niin ihan maallikkona tulee mieleen että autossa on kuitenkin 4 sylinteriä, joissa jokaisessa ruiskusuutin ja sytytystulppa. Se, että auto ei lupaakaan, vaatii että kaikki 4 sytytystulppaa on ilman kipinää, tai 4 ruiskusuutinta on avautumatta. Tämä tietysti sillä oletuksella että tankissa on oikeanlaista polttoainetta, joka syttyy helposti alle 10 asteen lämpötiloissa. (Tarkoittaa lähinnä E85:ta).
Eli en itse ihan mutu fiiliksellä lähtisi suuttimia vaihtamaan, tai lambdaakaan, ovat kuitenkin kalliita osia.
Mikä sitten saattaisi aiheuttaa sytytyskipinän poissaolon:
-viallinen puola
-moottorinohjausyksikkö
-kampiakselin asentoanturi
-kaikkien edellisten johdotukset ja liitokset
Suuttimien toimimattomuus voisi sitten johtua seuraavista:
-moottorinohjausyksikkö
-olematon bensanpaine (bensapumppu, pumpun ohjausrele, bensatukin paineensäädin)
-edellisten johdotukset ja liitokset
Autossa voi toki olla useampikin vika, kuten vanhoissa autoissa usein on. Mutta tuon käynnistysongelman selvittäisin itse ensin. Mikäli epäilyttää, että puuttuuko startatessa autosta sytytyskipinä tai polttoaineen sumutus, nuo on helppo tarkistaa.
Bensatukki, jossa suuttimet on kiinni, on helppo irrottaa imusarjasta, nyt kun autoa startataan, tulisi suuttimista tulla polttoainetta. Sytytyskipinän olemassaolon saa tarkastettua, irrottamalla puolapaketti moottorin päältä, laittamalla sytytystulpat puolapakettiin kiinni ja tulppien runkojen maadoittamisen jälkeen starttaus, jolloin tulpissa tulisi näkyä kipinä. (Jos tuolla tavalla saa moottorinohjausyksikön rikottua niin kertokaa ihmeessä).
Uusin havainto, joka on siis valkoinen savutus, tuskin liittyy liialliseen polttoaineensaantiin. Mikäli autossa on toimiva lambda-anturi, tulisi tuossa tapauksessa moottorin häiriövalon syttyä. Onhan tuo toki mahdollista, mutta en itse tuota pitäisi todennäköisimpänä vaihtoehtona. Todennäköisesti valkoinen "savu" on vesihöyryä, jota peugeotit tuntuvat muita merkkejä herkemmin päästelevän pakoputkestaan. Ilmiö on hyvin huomattavissa pakkaskelillä.
Hieman tuo huoltomiehesikin kommentti kuulostaisi sille, ettei hän ole perehtynyt ruiskulaitteistoihin (en minäkään asiantuntija ole), joten jonkun todistettavasti asiaa tuntevan palvelujakin voisi harkita vaihtoehtona paalaukselle.
Mikäli kuitenkin päätät autosi romuttaa, näiden vikojen vuoksi, uskoisin tälläkin palstalla olevan monta jotka mielellään sen vastaanottavat, minä mukaanlukien.